حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاوشگر اسکیاپارلی آماده فرود هفته بعد روی مریخ

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | فناوری هوافضا، موشک و ماهواره

فضاپیمای اسکیاپارلی که بخشی از مأموریت اگزومارس آژانس فضایی اروپا به مقصد مریخ است، فرمان فرود را دریافت کرده و ۱۹ اکتبر (چهارشنبه ۲۸ مهر) روی سیاره سرخ خواهد نشست. ویدئوی شبیه‌سازی‌شده جدیدی نیز منتشرشده که نحوه کاهش سرعت و ارتفاع و فرود این کاوشگر روی مریخ را نشان می‌دهد. در ادامه مطلب با ترنجی همراه باشید…

مأموریت اگزومارس با پرتاب دو فضاپیمای TGO (مدارگرد گازهای رقیق) و اسکیاپارلی در ۱۴ مارس امسال (۲۴ اسفند ۱۳۹۴ شمسی) آغاز شد. این دو فضاپیما روز یکشنبه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) قرار است از هم جدا شوند و اگر همه‌چیز طبق روال پیش برود، سه روز پس‌ازآن فضاپیمای اسکیاپارلی به سطح سیاره سرخ نزول خواهد کرد. وقتی اسکیاپارلی روی سطح سیاره سرخ نشست، مدارگرد گازهای رقیق به گردش در مدار مریخ و مطالعه جو آن خواهد پرداخت.

ویدئویی که اخیراً منتشرشده، جزئیات فرمان فرود فضاپیما را نشان می‌دهد که شامل جدایش ایروشل (پوسته هوایی محافظ) عقب و جلوی فضاپیما و فعال‌سازی حسگرهای مرحله کاهش ارتفاع، چترهای ترمزی و راکت‌های فرود کنترل‌شده می‌شود. باهم این ویدئو را تماشا می‌کنیم.

[aparat id=”KXi3w”]

فضاپیمای اسکیاپارلی قرار است در منطقه «فلات مریدیانی» مریخ، نزدیک به استوای سیاره فرود بیاید. این فضاپیما با سرعتی حدود ۲۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت (۵۸۳۳ متر بر ثانیه) وارد جو مریخ خواهد شد و شش دقیقه زمان تا کاهش سرعت به مقدار ایمن در اختیار دارد.

یک نمونه تصویر مفهومی از کاوشگر اسکیاپارلی و چتر ترمزی آن روی سطح مریخ در شکل زیر نشان داده شده است:

schiaparelli_on_mars

برای اطمینان از اینکه این کاهش ارتفاع چالش‌برانگیز طبق نقشه پیش برود، حسگرهای فضاپیما در ارتفاع زیر ۷ کیلومتر، هرلحظه ارتفاع فضاپیما از سطح سیاره را اندازه‌گیری خواهند کرد. وقتی فضاپیما حدود دو متر از سطح سیاره فاصله دارد، لحظه‌ای شناور خواهد ماند (به کمک راکت‌های فرود) و سپس راکت‌ها را خاموش کرده و دو متر پایانی را سقوط آزاد خواهد کرد.

این مراحل در شکل زیر توضیح داده‌شده است:

exomars-schiappareli-mars-landing-explained

آپلود فرمان‌های فرود به فضاپیمای اگزومارس گامی مهم در راستای آماده‌سازی اسکیاپارلی برای فرودش در چهارشنبه هفته آینده است. این فرمان‌های در دو سری، یکی روز سوم اکتبر و دیگری هفتم اکتبر (دوشنبه و جمعه ۱۲ و ۱۶ مهر) ارسال شدند.

پس از فرود موفق اسکیاپارلی روی سطح مریخ، این فضاپیما به مطالعه سرعت و جهت باد روی سطح مریخ، رطوبت، فشار، دما و سایر پارامترهای جوی خواهد پرداخت. سپس اطلاعات جمع‌آوری‌شده به مدارگرد گازهای رقیق مخابره خواهد شد. هدف اصلی کاوشگر اسکیاپارلی هموار کردن راه برای مریخ‌نوردی است که در سال ۲۰۲۰ برای جستجوی حیات به سیاره سرخ اعزام خواهد شد.

[button type=”link” link=”http://www.space.com/34341-european-spacecraft-mars-landing-next-week.html” size=”btn-small”]Space[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده