حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا ترجیح اندروید بر iOS بین توسعه‌دهنده‌ها سود و ضرری برای ما دارد؟

نوشته

7 سال قبل | 9 دیدگاه | مطالب ترنجی

بر اساس یک مطالعه انجام‌شده توسط VisionMobile، در ربع سوم سال ۲۰۱۶، توسعه‌دهنده‌ها روی اندروید به‌مراتب بیشتر از iOS سرمایه‌گذاری کردند. برای مثال، در آمریکای لاتین اندروید پلتفرم محبوب توسعه‌دهندگان حرفه‌ای است و توسعه‌دهنده‌ها تقریباً بیش از دو برابر iOS با اندروید کار می‌کنند. با وجود این اعداد، آیا ما به‌عنوان مصرف‌کننده یا کاربر، واقعاً در کار کردن با اپ‌های باکیفیت روی گوشی‌های خود متوجه مزایا و معایب این ترجیح توسعه‌دهنده‌ها می‌شویم؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید…

مطالعه انجام‌شده توسط VisionMobile حدود ۱۶۵۰۰ توسعه‌دهنده در سراسر دنیا را شامل شد و نشان داد که آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرق آسیا بیشترین پتانسیل رشد و سوددهی در توسعه اپلیکیشن را دارند. دلیل این امر مرتبط با ضریب نفوذ بالای اندروید در این بازارها است.

androidpit-vision-mobile-data2-w782

بازارهای درحال‌توسعه بیشتر و بیشتر شاهد فروش اسمارتفون‌ها به نسبت گوشی‌های رده پایین است. سیستم‌عامل غالب در این بازارها اندروید است و دلیلش قیمت مناسب دستگاه‌های دارای این سیستم‌عامل است.

اگر نگاهی به نتایج تحقیق اخیراً منتشرشده توسط Gartner بیندازیم که در مورد نتایج فروش اسمارتفون در ربع سوم سال است، کاملاً واضح است که در سطح جهان، اندروید بر تمام سیستم‌عامل‌های دیگر غالب است. درحالی‌که سیستم‌عامل گوگل در دوره مشابه در سال قبل افزایش پیدا کرد، iOS و سایر پلتفرم‌های موبایل، حضورشان را در بازار کم کردند. آمار کلی مقایسه سهم سیستم‌عامل‌ها از بازار در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را در جدول زیر می‌بینید:

Gartner-research-android-ios-comparison-w782

آیا حضور توسعه‌دهنده‌های بیشتر در اکوسیستم اندروید منجر به بهتر شدنش می‌شود؟

شش سال پیش، وب‌سایت بررسی اپلیکیشن AppStore HQ پایگاه داده‌ای از اطلاعات توسعه‌دهنده‌ها ایجاد کرد. پس از چک کردن دستی ۴۵۰۰ مورد در اپ استور اپل، آمار به‌دست‌آمده را با اطلاعات توسعه‌دهنده‌های اندروید مقایسه کرد. نتایج نشان داد که به ازای هر توسعه‌دهنده اندروید، چهار توسعه‌دهنده iOS هست.

اکنون ۲۰۱۶ است و ارقام نسبت به ۲۰۱۰ بسیار متفاوت است. اندروید از سال ۲۰۱۱ پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل جهان بوده و سال گذشته، این پلتفرم مجموع درآمد بیشتری از iOS برای توسعه‌دهندگانش داشت. درحالی‌که سیستم‌عامل اندروید ۶۵/۱۷ درصد تبلیغات را در اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۱۵ در اختیار داشت و ۴۵/۷۷ درصد سود اپلیکیشن‌ها را به دست آورد، iOS با سهم ۲۲/۳۴ درصدی از تبلیغات، برای اولین بار با ۴۵/۴۴ درصد سود اپلیکیشن‌ها دوم شد.

هرچند، در مقایسه بر اساس فروش مستقیم اپلیکیشن‌ها، اپ استور اپل همچنان از پلی استور گوگل جلوتر است.

باوجود تمام این آمار و ارقام، علیرغم پایگاه کاربری کوچک‌تر، بسیاری از اپلیکیشن‌ها اول به دست کاربران آیفون می‌رسد. اخیراً اپلیکیشن‌های Prisma و MSKRD را داشتیم که هردو ابتدا در اپ استور اپل ظاهر شدند. هم‌زمان، اپلیکیشن‌هایی مانند Clean Master و Du Speed Booster & Cleaner که جو بی‌اعتمادی را در میان کاربران ایجاد کردند، در اپ استور وجود ندارد، اما در پلی استور…؟

جمع‌بندی

شاید برای تغییر ذهنیت توسعه‌دهندگان اندروید، گوگل لازم است که در مورد بایدونبایدهای اپلیکیشن‌ها و اینکه چه چیزهایی در پلی استور در دسترس خواهند بود یا نه سخت‌گیرتر باشد. حتی اگر در کوتاه‌مدت منجر به کاهش سوددهی شود.

فرآیند بررسی اپلیکیشن اجراشده توسط تیم پلی استور گوگل به‌مراتب سریع‌تر از اپ استور است. درحالی‌که تیم اپل دو یا سه روز وقت می‌گذارد تا یک اپ جدید را بررسی کرده و آپلود کند، گوگل این کار را در عرض چند ساعت انجام می‌دهد. البته چنین عجله‌ای می‌تواند فرصت را برای شکست در کنترل کیفیت و امنیت را مهیا کند.

ورود توسعه‌دهندگان بیشتر به بازار اندروید به این معنا نیست که حتماً اکوسیستم بهتری شکل می‌گیرد؛ فقط اکوسیستم «بزرگ‌تری» شکل می‌گیرد و متأسفانه هم‌اکنون نیز پلی استور مملو از اپلیکیشن‌های بی‌کیفیت اندرویدی است.

نظرتان در این مورد چیست؟ موافقید یا مخالف؟

[su_button url=”https://www.androidpit.com/developers-prioritize-android-over-ios” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]Androidpit[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad.Sh

عکس App Store رو گذاشتید
دوباره فک کنم تحریمیم برنامه دان نمیشه از اپ استور 😥 😥

JAGUAR

دوست عزیز کافیه یک آدرس و کد پستی فیک از آمریکا بدست بیارید.
تعدادی سایت وجود داره که این رو در اختیار شما قرار میده.
بعد از اون مراجعه کنید به وب سایت اپل و اونجا لاگین بشین از طریق اپل آیدی و بعد از لاگین در قسمت تنظیمات اکانتتون آدرس فیک رو وارد کنید بعد مشکل بر طرف خواهد شد.
موفق باشید

Iranian_mind00

البته باید با آی پی امریکا وصل بشید و این آدرس رو فیک رو وارد کنید 🙁

JAGUAR

بله درسته
نیاز به چیز شکن و ip آمریکا هست

Ali Mousavi

داداش یه قند شکن بخر خلاص کن خودتو :rose:

JAGUAR

این مشکل با قند شکن حل نمیشه
نیاز به آدرس فیک هست

Milad.Sh

ممنون از دوستان :rose: :rose:

Payam Taravati

به نظرم باید بازار مایکروسافت را هم لحاظ کنید. در طی ۵ سال آینده، او هم رقیب بزرگی برای این دو خواهد بود.

Revover

من نمیدونم چرا هی میگن پلی استور پر ازاپلیکیشنهای اشغال و بدرد نخوره ؟ والا با اپ استور هم پره از اپلیکیشنهایی که دریغ از یه کار ! عین pdf ! نمایش و اشغال و تبلیغ نما تو اپ استور هم پره از اینا ولی کمتر. کسی هم سراغ این برنامه ها نمیره هیشکی و عمرشون به ساعت هم نمیرسه تو هیچ گوشی ای و انچنان مشکل ساز نیستن.
منتها یه بدی داره ( اصل موضوع ) پلی استور مثلا همین برنامه های cleaner و booster و speed و …. یه مشت اشغالن و به شدت سرعت دستگاه رو کم میکنن که همینطور که دیدین مردم عاشق اینان ینی بعضی گوشیا میبینی ۵ – ۶ تا از این تروجان ها توشه ! موندم چطور کار میکنه گوشیشون ! که کاربر اینا رو شاید بلد نباشه و وظیفه گوگله که این اپهای اشغال رو ورداره. که انجام نمیده و دلیلش هم اینه دل توسعه دهنده ها و حتی دزد ها رو نشکونه ! در کل برای منفعت خودشه و به راحتی اگه روزی احساس کنه ضررش به سودش سنگینی میکنه ورشون میداره ! حالا نه اینکه گوگل منفعت طلبه و بقیه نیستن ، بقیه هم تو جنبه هایی کرمهای خاص خودشون رو دارن .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده