حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی نسل چهارم اپل‌ تی‌وی ؛بیست و سه

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | ترنجی

اپل تی‌وی هنوز هم که هنوز است، دستگاهی ناشناخته در میان مردم به شمار می‌آید. کافی است از شخصی که چندان غرق دنیای تکنولوژی نیست بپرسید: اپل تی‌وی را دیده‌ای؟ خوشت آمد؟ احتمال قریب‌به‌یقین می‌گوید که اپل تی وی؟ مگر اپل هم تلویزیون می‌زند؟ راستش را بخواهید همه می‌دانیم که اپل سرمایه‌گذاری چندانی رو اپل تی وی نسل های پیشین انجام نداده بود. به‌گونه‌ای باقیمت ۶۹ دلار هم کسی آن‌چنان‌که باید، استقبال نکرد. اما نسل جدید اپل تی‌وی آمده است تا این ذهنیت را پاک کند. اپل امید زیادی به این مکعب سیاه دوست داشتنی دارد و می‌داند، که موفق می‌شود! ما در ترنجی نیز اپل و اپل تی‌وی را دوست داشتیم و اگر عدد ۲۴ را کمال بدانیم، بیست و سه لقب خوبی برای جعبه‌ی مشکی اپل است. اگر شما هم مانند ما دوست دارید حرف حساب ستاپ باکس اپل را بدانید، در ادامه ترنجی را دنبال کنید.

طراحی:

photo_2015-12-12_18-42-21

اگر بخواهیم نسل چهارم اپل تی وی را با نسل های گذشته اش مقایسه کنیم، در میابیم که این نسخه قطور تر، سنگین تر و البته کمی بزرگ تر شده است. اما باز هم با این حال فضای بسیار کوچکی از میز تلویزیون شمارا اشغال خواهد کرد. جنس کلی دستگاه پلاستیک است و روی بخش بالایی، لوگوی اپل به همراه TV قرار گرفته است. و در پشت دستگاه هم اطلاعات ساخت و بار دیگر لوگوی اپل قرار گرفته است. البته پشت دستگاه ایراد دارد و به طور شدیدی خش پذیر است. به گونه ای در همین چند روزی که این دستگاه را در دست داشتیم، شاهد خط های بسیاری روی بخش زیرین دستگاه بودیم که قابل پاک شدن نبود.

photo_2015-12-12_18-41-46

طراحی کنترل دستگاه نیز ارگونومی مناسبی داشت. به خوبی در دست قرار می‌گرفت و دکمه ها به راحتی با یک انگشت در دسترس بود. به ترتیب دکمه ی اول از سمت چپ وظیفه ی روشن کردن دستگاه را به دوش دارد. البته نکته ی جالب این است که زمانی که این دکمه را بفشارید، تلویزیون شما نیز به خودی خود روشن خواهد شد و زمانی که Long Press برروی این دکمه انجام دهید، دستگاه به همراه تلوزیزیون شما خاموش می‌شود.

photo_2015-12-12_18-42-06

دکمه ی دوم Menu نام داشت. البته میانبر زدن به منو یکی از کار های ابتدایی دکمه یاد شده بود. در برنامه ها و بازی ها، اگر برروی Menu فشار دهید به صفحه‌ی قبل بازگرداننده می‌شوید. یعنی برای مثال در تنظیمات درصورتی که به اشتباه به General رفته بوده باشید، تنها با فشردن این دکمه به گزینه ها باز گرداننده می‌شوید.

دکمه های بعدی سیری و استارت، متوقف کردن ویدیو و آهنگ است که نیازی به توضیح ندارد. البته به دیگر ویژگی های ریموت دستگاه در بخش اختصاصی خودش نگاهی خواهیم داشت.

سخت افزار: 

photo_2015-12-12_18-42-21

شاید شخصا انتظار سخت افزار غولی را برروی چهارمین جعبه ی سیاه اپل داشتم؛ اما اینگونه نشد و چیپست A8 اپل که در آیفون ۶ از آن بهره برد، در آن قرار دارد. البته با این تفاوت که جای ۱ گیگابایت رم، حالا دو گیگ رم در اختیار شماست. با کمی تفکر در می‌یابیم که حداقل این نسل از اپل تی وی نیامده است تا تکانی شدید به بازار گیمینگ و تحولی به گیمر ها هدیه کند.

البته شما در نهایت می‌توانید بازی هایی که پیش از این در آیفونتان انجام داده اید را درصورت امکان، در صفحه نمایشی بزرگ تر و با کنترل تاچ انجام دهید. در حال حاضر بازی های با کیفیتی همچون Asphalt 8 و… در اپ اسنور اپل تی وی موجود است ( به بخش اپ استور هم نگاهی خواهیم داشت.)

photo_2015-12-12_18-42-47

البته این سخت افزار نه چندان قدرت مند نیز، مشکلاتی قبیل عدم ساپورت خروجی ۴کی را ایجاد کرده است. اما به طور کلی در برنامه ها و حتی در برنامه های سنگینی چون اسفالت ۸ و گلکسی خبری از لگ و هنگ نیست و به نظر می‌رسد چنین چیپستی برای حالا! کافی است.

نسل قبلی ست آپ باکس اپل که ۳ سال گذشته عرضه شد نیز قابلیت ساپورت ۴ کی نداشت البته آن زمان چیپست استفاده شده A5 بود که البته تنها تک هسته جهت پردازش داشت. هنوز مشخص نیست این چیپست چقدر توان پردازشی دارد اما با فلش بکی به گذشته می‌توان دریافت که آیفون های سال گذشته ۱٫۴ GHz توان داشتند . این اعداد درحالی است که در این دستگاه میزان رم دوبرابر شده است؛ این به معنای آن است که بی شک در این دستگاه توان بالاتری را شاهد هستیم.

photo_2015-12-12_18-43-35

نکته قابل ذکر دیگری در مورد سخت افزار قرار داده شده در این دستگاه نیست . به عنوان جمع بندی می‌توان گفت که پردازنده‌ی موبایلی که در این دستگاه قرار داده شده است، به خوبی جوابگوی بازی ها و نیاز های یک ست آپ باکس میٰ‌باشد؛ چه بسا که اگر گیمر نباشید، می‌تواندجایگزین دستگاه بازی شما شود.

photo_2015-12-12_18-42-38

در کنترل هم سنسور های مختلفی قرار داده شده است تا به راحتی همانند کینکت بتوانید بازی های حرکتی را انجام دهید.

نرم افزار:

photo_2015-12-12_18-43-03

رسیدیم به مهمترین و ارزشمند ترین بخش بررسی! نرم افزار. به tvOS سلام کنید؛ این سیستم عامل را می‌توان یکی از نوادگان iOS دانست چرا که از همان زمان setup کردن دستگاهتان، با طراحی و گذینه های آشنای سیستم عامل آیفون رو به رو می‌شوید. طراحی محیط سیستم و اکوسیستم کلی این سیستم عامل همانند دیگر شاخه های نرم افزاری اپل است. پس زمینه برنامه ها روشن است و رنگ های شاد به همراه طراحی فلت در سیستم عامل نقش بسزایی دارد.

این طراحی و این سیستم عامل تنها برای نسل چهارم اپل تی وی است و نسخه های گذشته نزدیک ۵ سال است تغییری به خود ندیده اند و همانند سالیان گذشته اپل، طراحی شده اند.

photo_2015-12-12_18-43-30

راه اندازی صفر تا صد دستگاه هم بسیار آسان است. تنها نیاز به یک وای فای و بلوتوث است. شخصا تمامی کار های راه اندازی را در نزدیک ۱ دقیقه به همراه آیفون ۶ اس پلاس انجام دادم . اپل ویژگی مهمی در این دستگاه قرار داده است تا کاربران اپل تی وی به کمک بلوتوث بتوانند به همراه آیفون دستگاه خود را راه اندازی کنند.

Apple+TV+gallery+18

البته یکی از ایرادات اصلی دستگاه نحوه تایپ کردن با آن بود. همانطور که میدانید ریموت کنترل جدید، دارای بخش تاچ است که باید به کمک آن و جابه جا کردن نشانگر تایپ کنید. این روش از دو جهت بد است. اول اینکه بسیار خسته کننده است و طبق تست های ما، تایپ یک متن ۵۰ کلمه ای ، نزدیک ۱ و نیم دقیقه زمان برد.  و دوم اینکه نوع کیبورد QWERTY نیست و به ترتیب الفابت قرار گرفته است.

جست‌وجوی صوتی، بخشی بزرگ از اپل تی‌وی جدید است؛ با این حال، شما می‌توانید از کیبورد مجازی این دستگاه استفاده کنید اما اپل تی‌وی جدید، نمی‌تواند به کیبوردهای بلوتوثی (برخلاف اپل تی‌وی قبلی) وصل شود. اما بخش تاچ نیز در این بخش کمک زیادی به شما می‌کند. برای مثال با حرکت دادن انگشتان خود می‌توانید متن را زیر و رو کنید و فقط بخش دلخواهتان را ادیت کنید.

سایر موارد:

photo_2015-12-12_18-41-15

به بخش ریموت کنترل نگاهی دوباره کنیم و زیر ذره بین آن را بررسی کنیم. طول ریموت تقریبا اندازه ی آیفون ۶ اس پلاس است اما به دلیل عرض کم آن به راحتی با یک انگشت قادر به کنترل آن هستید. روی دستگاه شیشه و پشت آن فلز است. قسمت شیشه ای دستگاه شکننده است و برای برخی کاربران پیش امده است که با ضربه‌ی محکمی آسیب جدی و غیرقابل بازگشت وارد شود. قسمت بالای کنترل بخش تاچ پد است که چندی پیش به آن و ویژگی هایش اشاره داشتیم. حسی که هنگام لمس این قسمت به شما دست می‌دهد، دقیقا همانند ترک پد اپل است.

photo_2015-12-12_18-41-37

photo_2015-12-12_18-41-54

در کنترل میکروفون برای کنترل و دستور دادن به سیری وجود دارد تا هر چه راحت تر قادر باشید تنها با فشردن دکمه ای ، به سیری دستوراتی بدهید. البته چندین فرامین جدید نیز، به دستیار صوتی شما افزوده شده است. برای مثال هنگام مشاهده‌ی ویدیو می‌توانید از سیری بخواهید زیر نویس بخشی را برای شما نمایش دهد، چند دقیقه شمارا جلو یا عقب بیاندازد و حتی برای‌تان فیلم هارا بر اساس فیلتر های دلخواهتان معرفی کنید.

photo_2015-12-12_18-43-41

کنترل نیز برخلاف نسل گذشته شارژی بوده و به همراه پورت لایتنینگی که همراه داشت، شارژ می‌شود.

اپ استور طبق اعلامی که اپل به تازگی انجام داده است، نزدیک ۲۵۰۰ برنامه دارد که با توجه به زمان عرضه آن مناسب ارزیابی می‌شود. انواع بازی ها و برنامه های استریم انلاین برای این دستگاه موجود است که تنها برنامه های فارسی بیشتر از یکی، دو تا نیست. بازی های با کیفیت(asphalt 8 )، حرکتی (Beat sport)و تاچ ( crossy road) تنها نمونه ای برنامه های موجود در اپ استور اپل تی‌وی است.

photo_2015-12-12_18-42-34  photo_2015-12-12_18-43-10 photo_2015-12-12_18-42-58

photo_2015-12-12_18-42-28

آیتونز هم فیلم و سریال بی شماری دارد که قابل خریداری و اجاره می‌باشند. ( در بررسی اپل تی وی به این بخش اشاره ی زیادی نکردیم، فکر کنم دلیلش را می‌دانید؟)

photo_2015-12-12_18-41-58

از طرف دیگر اپل تی وی نسل چهارم از نظر پورت غنی است؛ HDMI, Power, USB , و اترنت پورت هایی است که می‌توانید به وسیله ان صدا، تصویر و فایل هارا جا به جا کند.

photo_2015-12-12_18-43-44

یو اس بی موجود در جعبه ‌ی سیاه اپل، نوع سی است که پیش از این در مک بوک جدید ( بررسی آن در ترنجی موجود است) آن را داشتیم.

جمع بندی:

photo_2015-12-12_18-42-02

اپل تی وی نسل چهارم دستگاه دوست داشتنی است. به نظر می‌رسد با وجود اپ استور و طراحی جدید و کنترلی با صفحه تاچ و حسگر ژیروسکوپ و حرکتی، به راحتی فروش چندین میلیونی آن را شاهد باشیم. و اما در ایران نیز این دستگاه موجود است و به دلیل وابستگی کمتر آن به اینترنت نسبت به نسخه قبلی، هم اکنون ارزش خرید بالایی دارد.

نسخه ۳۲ گیگ آن با قیمت ۱۴۹ دلار (۷۵۰ هزار تومان‌ ) و نسخه ۶۴ گیگ را با قیمت ۱۹۹ دلار هم اکنون از سایت های مختلف و بازار خرید کنید.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
masoudnike

مطالب سایتتون عالیه ولی قالب و مدیریت کارانتون ضعیف می باشد.
ولی با این حال مطالب سهم بیشتری در سایت دارد.
ممنون

younes118

من نسل قبلیه دستگاه رو دارم که زیاد استفاده نمیکنم و بهتره بگم چون اپل بود به کلکسیونم اضافه کردم
و بهترین استفادش استریم هست ، مخصوصا صدا
اما به نظرم این دستگاه هم مثل بقیه دستگاههای اپل یک چیزی رو کم داره
درگاه یو اس بی برای اتصال هارد و فلش مموری
و اینم خیلی عجیب بود که کیبورد بهش وصل نمیشه ، چون کیبورد اپل به همه ی محصولاتش وصل میشه با بلوتوث
و کاش حداقل وب گردی رو داشت ، که فکر کنم جلبریک بشه و روش نصب بشه

mehrdadi

قیمتش توی ایران به صرفه و منصفانه نیست.چون کاربردی که توی امریکا داره اینجا نداره.اینجا فقط بدرد بازی میخوره.بازی هم که زیاد نداره.پس هیچ
یه ایپاد تاچ نسل جدید بگیریم خیلی بهتره تا این!(البته از لحاظ کاربرد کاملا متفاوته) :scratch:

hamedj2

من حدود ١٠ روزه که ۶۴ گیگش رو گرفتم ، از نظر رابط کاربری خیلی قوی هست و حالت معلق روی آیکون ها خیلی باحاله و وقتی انگشت رو کمی تکون میدیم حالت ٣ بعدی جالبی داره.
سرعت و کیفیت استریم کردن هم بالا رفته و من با اینکه تایم کپسول دارم اما در نسل قبلی برای ویدیو ها کمی مشکل داشتم و از روی لپتاپ خیلی از مواقع افت فریم داشتم اما روی این نسل واقعا عالی شده.
یکی از بهترین برنامه ها و بخش ها برای این اپل تی وی ، screen saver ها هستن که هم خود اپل تی وی به صورت روزانه و هفتگی و ماهانه میتونین تنظیم کنید بگیره و چندین برنامه هستن که مثلا آکواریوم و یا نمای کره زمین و نماهای طبیعیت و … رو با کیفیت خیلی بالا و خوب دارن که به نظرم در زمان هایی که استغاده ای از تلویزیون نداریم فوق العاده زیبا هستن.
برای بازی هم کمتر از انتظارم بود، هم کار کردن با ریموت در بازی ها به اون راحتی که فکر می کردم نبود و هم من از دبی با دستگاه یک دسته مخصوص اپل تی وی steelseries گرفتم اما مشکل کمی تاخیر هست که خیلی به چشم میاد و لذت بازی رو خیلی کم می کنه که خیلی خیلی امیدوارم در آپدیت های بعدی بتونن این مشکل رو رفع کنن.
بقیه مسایل هم که تو ایران …

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....