حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همه چیز درباره مودم و راهنمای خرید آن: دلیل اعتیاد اینترنتی ما

نوشته

8 سال قبل | 18 دیدگاه | ترنجی

مودم‌ها در این دوره و زمانه از نان شب واجب‌تر شده‌اند، البته نظر شما هم محترم است ولی حرف، حرف ماست! انتخاب مودم هم برای خودش داستان‌هایی دارد، ADSL 2+ یا ADSL؛ چه مقدار برد داشته باشد و … اما این‌که کدام‌یک بهترین انتخاب برای نیاز شماست. در این قسمت از راهنمای خرید ترنجی به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

هیچ‌وقت نگزارید کلمات مخفف و پیچیده شمارا گول بزنند!

این بزرگ‌ترین دامی است که ممکن است به آن دچار شوید. در ابتدا بگذارید به چند مفهوم ساده از انواع روتر ها (مودم‌ها) بپردازیم (دقت داشته باشید در این نوشته روتر تنها به مودم اطلاق می‌شود و منظورمان روتر افزایش پهنای شبکه نیست که اصطلاحاً به آن‌ها ریپیتر هم گفته میشه).
برای شروع DSL به معنای خط مشترک دیجیتال (Digital Subscriber Line) می‌باشد و کلاً قصدش اینست که بگوید به شما خدمتی ارائه می‌کنیم و پولش را می‌گیریم! ADSL به معنای DSL آستیمتریک یا دی اس آل نامتقارن می‌باشد که به‌منظور نابرابری سرعت آپلود و دانلود می‌باشد. اکثر ما تنها یک کانکشن مستحکم و قدرتمند برای تماشای ویدئوها و دریافت مطالب موردنظر نیاز داریم. افرادی که دی اس آل متقارن می‌خواهند، معمولاً تنها با یوتیوب کار می‌کنند و می‌خواهند همانگونه که فیلم مشاهده می‌کنند، فیلم را نیز آپلود نمایند.

مدل دیگر، همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، مدل ADSL2 یا ADSL 2+ می‌باشد. این مدل نیز صرفاً برای نشان دادن پرسرعت بودن ارتباط مورداستفاده قرار می‌گیرد. یا شاید هم این‌که به نظر برسد در میان دیگر ارتباطات در منطقه شما پرسرعت‌تر است (که نیست!). اما راست و دروغ باید به‌جای تمرکز بر روی کلمات قلنبه و سلنبه تنها به آنچه مهم است اهمیت دهیم.

در میان این اصطلاحات شاید عبارت ۸۰۲٫۱۱ کمی برایتان عجیب باشد؛ این کد که توسط IEEE (یک انجمن آزاد برای هدایت و گسترش تکنولوژی در سراسر دنیا) به Wi-Fi داده‌شده است یک مشخصه همین‌طوری برای خالی نبودن عریضه می‌باشد! دراین‌بین، کلمات و حروف انگلیسی a، b، c و … نیز وجود دارند که هر یک نشانگر یک چیز خاص می‌باشند. سه حرف اول، معمولاً استاندارد قدیمی‌تری محسوب شده و سرعت آرام‌تری را پوشش داده و گسترش می‌دهند. اما حرف n نشانگر این مسئله است که توانایی هات اسپات نیز وجود دارد. جدیدترین استاندارد، استاندارد ac می‌باشد که پوشش وای فای دو بانده را برایتان منزلتان با سرعت بیشتر و برد بالاتر فراهم می‌کند.

03

در ابتدا نیز باید اشاره کنیم که…

در یک دنیای ایده آل، خرید یک روتر متناسب با آن عملکرد و نیاز شما کار آسانی است، همان را بخرید، همان را استفاده کنید. اما این دنیا به دنیای گوفی شبیه است! بیشتر آی اس پی‌ها یا پوشش‌دهنده سرویس اینترنت، مایلند از مودم‌هایی استفاده نماییم که آن‌ها با آن کار می‌کنند یا خدماتشان را بر مبنای آن چیدمان می‌کنند. این نه تنها یک بازار آزاد نیست، بلکه به‌طور واضحی گزینه را برای کاربران متعددی محدود می‌کنند. البته از حق نگذریم، این مشکل بیشتر برای کاربران اجنبی است! ما چنین مشکلی را زیاد نداریم و معمولاً پوشش اینترنتی‌مان با هر مودمی کار می‌کند اما همیشه برد، پورت و سرعت اتصالتان را با مودم موردنیازتان تطبیق دهید.

تکنولوژی‌های به‌کاربرده شده در مودم‌های جدید، همواره نسبت به مدل‌های قبلی ارجحیت خواهد داشت و سرویس و تجربه بهتری را به شما خواهد رساند. اما به‌طور جامع چطور؟
در بحث مودم، یا به‌طور ویژه شبکه، جدیدترین تکنولوژی ac است که یک استاندارد سریع‌تر در مقایسه با b/g/n می‌باشد که اکثراً کاربران ایرانی در حال حاضر از همین استاندارد قدیمی استفاده می‌کنند. ممکن است از بخش مدیریت آداپتر های شبکه، این اصطلاحات را دیده باشید (کاربر ویندوز)، اما راجع به این تکنولوژی اگر از پس آن بر می‌آیید، این روتر استاندارد را انتخاب نمایید.
این استاندارد نه تنها به شما در سرعت اینترنت یاری می‌رساند بلکه هنگام تبادل داده میان گجت های مختلف رایانه‌ای و موبایلی سرعت بیشتری در اختیار خواهید داشت. بیشتر دستگاه‌های وایرلس، یا دستگاه‌هایی با سیگنال رادیویی از باند ۲٫۴ گیگاهرتزی استفاده می‌کنند. اگر مودمتان نیز از همین باند استفاده کند، باکمی دخالت عملکردش را به انجام خواهد رساند.

ADSL modem

بهترین راه‌حل برای این مسئله، جابه‌جایی به باند ۵ گیگاهرتز است که تکنولوژی ac از چنین پهنای باندی استفاده می‌کند. به‌عنوان یک مطلب حاشیه‌ای، تفاوت مدل ۲٫۴ گیگاهرتزی و ۵ گیگاهرتزی در قدرت و پهنای پوشش آن است. اگر در درس فیزیک به درس امواج الکترومغناطیس بازگردیم، یک لاندا داشتیم به معنای طول‌موج (مسافتی که به دو قله موج گفته می‌شد)، بسامد (یا فرکانس به معنای مجموع تعداد دور یعنی بالا و پایین رفته از قله‌های متعدد طی یک ثانیه است که میتونه نیم قله باشه یا هزاران قله در یک ثانیه) و وی یا V که به معنای سرعت امواج الکترومغناطیس در یک ثانیه است. رابطه‌اش خیلی ساده است؛ وی = لاندا تقسیم‌بر فرکانس. یا بهتر به گم ضرب لاندا و فرکانس در هم میشه وی یعنی سرعت امواج الکترومغناطیس. سرعت امواج الکترومغناطیس هم که در همه جای کره هستی ثابت است. پس یعنی اگر لاندا بالا رود، فرکانس پایین می‌آید و برعکس. همان‌طور که میدانیم هرتز واحد فرکانس است و وقتی یک مودم قدرت ۲٫۴ گیگاهرتز یعنی نسبت به مودم ۵ گیگاهرتزی طول‌موج یا لاندای بیشتری دارد و بالعکس، مودم ۵ گیگاهرتزی فرکانس یا قدرت بیشتری نسبت به مودم ۲٫۴ گیگاهرتزی دارا می‌باشد. حالا اگر این دو را در کنار هم بگذاریم چه می‌شود؟! آفرین طول‌موج واحدش متر است! یعنی هرچقدر فرکانس بالا رود مسافت کمتر و محدوده کمتری پوشش داده می‌شود! پس از کلاس فیزیک ترنجی مون نتیجه می‌گیریم مودم ۵ گیگاهرتزی به درد فضاهای کوچک و شلوغ می‌خورد و مودم معمولی ۲٫۴ برای مکان‌های بزرگتر و کم مودم تر! (واحد تراکم مودم!)

حالا دیگر وقت آن است که بعد از یک مقدر توجیه فیزیکی با یک سری سؤالات به ادامه راهنما بپردازیم:

چه چیزهایی اهمیت دارند؟

اگر همان‌طور که گفتیم اصطلاحات خاص را کنار بگذاریم و بیشتر بر روی حس رایج و دانشی که از این پست آموختیم، اکنون باید پس از یک سبک، سنگین به دنبال انتخاب مودم موردنظرمان باشیم.

آیا تعداد آنتن مهم است؟

نه واقعاً، مگر این‌که از مودمتان به‌عنوان یک دکور استفاده نمایید.

آیا رنج وابسته به ac متفاوت است؟

این را باید شما پاسخ دهید… ac همان‌طور که اشاره کردیم از توان ۵ گیگاهرتزی استفاده می‌نماید. و اگر خانه بزرگی دارید (۸۰۰-۱۲۰۰ مترمربع!) استفاده از چند مودم به شما کمک بیشتری خواهد نمود.

سرعت به مدل ارتباطی دارد؟

در این دوره و زمانه هر چیزی، هر چیز دیگری هست به‌جز چیزی که باید چیز شود! همان باشد! نه هیچ ارتباطی ندارد. فقط کیفیت ساخت و قطعات متفاوت است.

مودم قبلی خوب بود اما پوشش رنج شبکه بسیار پایین بود. اینجاست که نیاز به روتر بانام روتر افزایش‌دهنده وای-فای دارید. این وسیله چیزی شبیه مودم است اما درواقع مانند یک آنتن مودم استفاده می‌کند و بدون مودم اصلی کاربرد خیلی خاصی به‌جز انتقال داده نخواهد داشت. روتر به معنای راه یاب است و آنتن را به‌جاهایی که پوشش کمتری دارد می‌رساند.

کدام برند مودم از همه بهتر است؟

این مورد، دقیقاً مثل انتخاب بین تلفن‌های همراه می‌باشد. شما کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟ البته مودم‌های خانگی دایره گستردگی کوچک‌تری دارند و باید تنها به دنبال مودمی متناسب با نیاز خود باشید.

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا هم خواندیم، مودم‌ها انواع مختلف و اصطلاحات گسترده‌ای دارند. گاهی پیش می‌آید مودمی کارآمد ماست که هزینه بیشتری دارد. پس شک نکنید و همان مدلی را تهیه نمایید که مختص شماست. گاهی کمی هزینه بیشتر بهتر از خرید چندباره یک کالاست. در انتهای باید یادآوری کرد هرچقدر پول دهید همان‌قدر آش می‌خورید. ولی بااین‌حال آش خوشمزه همیشه گران نیست!

نظر شما درباره مودم چیست؟ تجربیات شخصی خود درباره انواع مودم‌هایتان را با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
iPooya

ببخشیدا من از دیدگاه کسی که میخواد مودم بخره خوندم به نتیجه ای نرسیدم
شما ac و تعداد آنتن و توضیح دادید فقط :wacko: این همه چیز داره مودم

amin697

مودم خوب پولشم گرونه متاسفانه . ۲٫۴ که همه هستن فرقی هم بینشون نیست . ولی ۵ گیگا هرتزی گرونه متاسفانه … برندش هم مهم نیست فقط ۵ گیگا هرتزی باشه اکی هست .

eole

عزیز من کی گفته تعداد آنتن مهم نیست جناب “دولوپر مایکروسافت توی بخش ویژوال استدیو و ویندوز”؟!!
مهم نیست یعنی برای چه کاری مهم نیست؟!
شاید یکی احتیاج به پهنای باند بیشتر داره برای اشتراک گذاری فایل توی شبکه داخلی…

ma

آقا پوریا که بنظرتون خودتون خدای شبکه این و بقیه فکر میکنن خدای شبکه ان اتفاقا اون دوستمون که گفتن سرعت وابسته به تعداد آنتنها است درست میگن. شما آنتن این مودمها رو با آنتنهای دایپل یاگی یودا قاطی کردی.
تو آنتن مودمها هر آنتن مستقل از آنتن دیگه و در یک باند مجزا عمل میکنه مثلا تو ۸۱۲٫۱۱n مودمهای تک آنتن پهنای باند ۲۰ مگاهرتز دارند و مودمهای دو آنتن ۴۰ مگاهرتز که همین باعث میشه دو آنتنهای نوع n سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و تک آنتن سرعت ۱۵۰ داشته باشند تو استانداردهای دیگم مثل a یا ac دقیقا همین قضایا وجود داره

eole

مهندس عزیز ، من حرفی از سرعت زدم؟!
عرض کردم پهنای باند، یه روتر ساده هم قایلیت اشتراک فایل داره برای کاربر های خانگی (شرکت پیش کش)
دوست عزیز، تصور کردید پورت های یو اس بی پشت بعضی روترها صرفا برای اشتراک گذاری پرینتر؟

بازم میگم کسی حرفی از سرعت نزد، بلکه عرض کردم پهنای باند 🙂
اتفاقا من سر رشته ای از شبکه ندارم صرفا بخاطر تجربه شخصی و صد البته خانگی عرض کردم آنتن ها دکور نیستن…

jafaar

دوست عزیز به نظر بنده بهتر بود قبل از اینکه مطلبی بنویسید که در حوزه تخصص شما قرار ندارد با کارشناس آن مشورت میکردید. متاسفانه مطلب شما با علم آنتن و الکترومغناطیس و انتشار امواج و به طور کلی مخابرات اصلا سازگار نیست. اینجا فقط به دو نکته اشاره میکنم.
۱٫ اولا کوچتر بودن طول موج به معنی کمتر بودن برد امواج الکترومغناطیس نیست بلکه برد امواج در یک سیستم فرستنده و گیرنده به سه فاکتور فاصله(رابطه عکس به توان دو) و بهره آنتن فرستنده و آنتن گیرنده ( رابطه مستقیم) در هر فرکانس دارد لذا باید دید که آتنن های فرستنده و گیرنده در فرکانس ۵ گیگاهرتز چه بهره ای دارند. و فقط اشاره کنم که طول موج به نوعی مشخص کننده عبور موج الکترومغناطیسی از اجسام بزرگتر از این طول موج و پراکندگی موج توسط اجسام کوچتر از آن است.
۲٫ اگر آنتن ها با روشی به صورت مکانیکی و یا الکتریکی به یکدیگر به شیوه ای موثر اتصال پیدا بکنند، یک آرایه آنتن درست میشود. هر آرایه برای منظور خاصی طراحی میشود که یکی از اهداف آن میتواند افزایش بهره، بیم آنتن و یا پهنای باند آن باشد، بنابراین اینکه سیستمی چند آنتن داشته باشد با این شزط که طراح اصول آن را رعایت کرده باشد میتواند به منزله بهبود مشخصات فرستندگی سیستم باشد.

Samsung--Electronics

سلام
کی گفته که سرویس متقارن فقط به درد یوتیوبر ها می خوره،،
من امروز اومدم ۱ گیگ تو گوگل درایوم آپلود کنم ، پیر شم. تازه ۴۰ مگ آپلود شد. سرعت آپلود بالا کاربرد های فراوانی داره

Samsung--Electronics

سلام :bye: :bye: خسته نباشید :rose:
منم منظور مودم نبود. :rose: منظورم نیاز به سرویس متقارن بود
حتی اگه خط رو برام به صورت متقارن ببندن ، بازم سرعت آپلود پایینه و خیلی کم تر از دانلوده.
بعد از ۳ ساعت ، ۷۲ مگ آپ شد. منم قطعش کردم/ مگه دیوونه هستم که انقدر صبر کنم/ :wacko: :wacko:
راستی دوستان که علاقه داشته باشن میتونن با مودمشون و با استفاده از نرم افزار پاور دی وی دی ، فیلم ها ، آهنگ ها و عکس های تو کامپیوتر رو رو گوشی ببینن ( dlna ) مثلا فیلم رو کامپیوتره ولی من رو گوشی می بینم.
البته برای رزولوشن های بالا (۱۰۸۰p) روتر درست حصابی می خواد . اگه روتر خوب ندارید شاید مجبور شید بقیه دستگاه ها رو از wifi قطع کنید.
تست کنید این رو . جالبه :rose: :rose:

Goodi

سلام یکی دوستانم پسورد مودم رو ۵ رقمی کرده.کسی بلده رو tp link انجام بده ؟

rtmreza

یه چیز دیگه روی جعبه مودم ها سرعت های ۳۰۰ یا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه Mbps نوشتن

که اگر تبدیل به مگا بایت بشن میشه ۳۷ و ۱۸

ولی در واقعیت حتی ما در زمان ارسال با وای فای به این سرعت ها هرگز نخواهیم رسید چون فقط در ازمایشگاه تحت شرایط ایده ال بهش می رسن

مثلا مودم تک انتن من با سرعت ۱۵۰ Mbps =حداکثر سرعتی که ازش گرفتم ۶٫۷ مگابایت MB هست .

mohsen930

منظورتون از فضای کم مودم تر چی بود؟
یه سوال تو جایی که دیوار زیاده اما فاصله زیاد نیست،افزایش فرکانس به بهبود سیگنال در پشت دیوارها کمک میکنه؟

NeXt Is NoW

خسته نباشید اقای راد ممنون
“در این دوره و زمانه هر چیزی، هر چیز دیگری هست به‌جز چیزی که باید چیز شود! همان باشد”
این قسمتو حدود ۲ دقیقه خوندم اخرشم قیافم این شکلی شد ( :wacko: )
ولی ممنون :-*

garpiz

سرعتی که روی مودم ها مینویسن بر حسب مگابیت یا مگابایت؟ :scratch:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....