حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

[اختصاصی ترنجی] چگونه در مصرف دیتای اینترنت سیمکارت خود صرفه‌جویی کنیم؟

نوشته

8 سال قبل | 8 دیدگاه | ترنجی

همیشه کاربران اینترنتی موبایل از بابت تمام شدن بسته اینترنت خود و یا میزان هزینه‌های روی قبض حاصل از مصرف اینترنت خود گلایه‌مند بوده‌اند. اما واقعاً راهی برای پایان این مساله نیست؟ باید در پاسخ گفت که آری می‌توان بر روی آن نظارت داشت که یک استفاده شیرین از دنیای اطلاعات بر بستر اینترنت را تجربه کرد. اما چگونه؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مدت‌ها بود که بر روی اندروید پر از لگ ۲٫۳٫۴ در حال وبگردی بودم و آن روزها هنوز مثل امروز شبکه‌های اجتماعی مد نشده بود که بگوییم مصرف چندانی از اینترنت می‌کردم همچنین سرعت هم بر روی نسل دوم موبایل یعنی اِج (ماکزیمم ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه) محدود شده بود. پس  عملاً دیتای تبادل شده از اینترنت به جز وبگردی نباید میزان زیادی داشته باشد در کنار وبگردی وایبر بود که نهایتاً از ۱۷۰۰ مخاطب من ۱۲ نفر وایبر داشتند و دعا می‌کردم ای کاش کانتکت های وایبرم بیشتر بودند تا با آنها از طریق وایبر بتوانم مکالمه رایگان داشته باشم. وقتی قبض موبایلم را دیدم شوکه شدم من که فراتر از ۱۰ هزار تومان پرداخت نکرده بودم رقم ۸۶ هزار تومان روی قبض در قسمت GPRS خودنمایی می‌کرد، برای آن دوره صرفاً برای اینترنت مبلغ زیادی بود و من همواره در فکر این که چگونه این مصرف دیتا را مدیریت کنم تا اینکه گوشی که داشتم به اندروید ۴٫۰٫۴ به روز شد و این قابلیت را درون اندروید ۴ یافتم.

اما استفاده از این قابلیت چگونه است و چگونه آن را فعال کنیم؟

قبل از هر توضیح لازم است بگویم که این راه‌کار صرفاً برای دستگاه‌هایی است که از اندروید نسخه ۴ و بالاتر بهره می‌برند امکان پذیر است. این قابلیت به این گونه عمل می‌کند که فقط به برنامه‌ای که بر روی صفحه قرار دارد اجازه‌ی استفاده از اینترنت سیمکارت داده می‌شود به عنوان مثال اگر در حال وبگردی باشید و بخواهید با برنامه دومی  مثل IDM فایلی را دانلود کنید تا زمانی که آن برنامه روی صفحه نیاید اجازه دانلود را ندارد و فایل شما دانلود نمی‌شود.

این کار مزیت دیگری که به همراه دارد به علت اینکه از طریق پردازنده وضعیت اتصال برنامه‌های نصب شده چک نمی‌شود و دیتای کمتری تبادل می‌شود کاهش مصرف باتری را در پی دارد. پس با یک تیر دو نشان را هدف قرار می‌دهید. حالا نحوه فعال سازی را به شکل زیر دنبال کنید.

ابتدا به تنظیمات گوشی خود بروید و زیر گزینه‌های بلوتوث و وای‌فای وارد بخش Data Usage یا “دیتای مصرفی” بشوید.

 

Screenshot_2015-10-16-18-24-09

سپس از سه نقطه بالای صفحه (یا دکمه گزینه‌ها در گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ و هوآوی که این دکمه پایین صفحه به صورت لمسی موجود است) گزینه Restrict Background Data  یا “محدود کردن دیتای پس زمینه” را انتخاب کنید.

Screenshot_2015-10-16-18-28-12Screenshot_2015-10-16-18-28-30

در صورت فعال شدن این قابلیت مثل تصویر زیر در قسمت ناتیفیکیشن‌ها یک علامت به شکل تصویر زیر می‌آید.

Screenshot_2015-10-16-18-30-22

اکنون برای غیر فعال کردن نیز می‌توانید همان مراحل بالا را طی کنید یا تنها بر روی اخطاری که در تصویر بالا مشاهده کردید تپ کنید.

Screenshot_2015-10-16-18-28-44

امیدوارم این مطلب برای شما مفید و موثر واقع شده باشد. اگر خدا یاری کند باز هم با مطالبی دیگر در خدمت شما خواهم بود.

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
SONY 1946

ممنون از اقای تودجی عزیز، به مطلب خوبی اشاره کردین :rose:

mahdiar70

سلام البته داخل تنظیمات مرورگر کروم هم میشه data saver رو فعال کرد و خود همین هم مصرف دیتارو تو وبگردی کمتر میکنه

Moazez

عالی بود. ممنونم آقای تودجی. امروز هم در برنامه بروز عالی بودید. مخصوصا اون z ultra دوستداشتنیتون که نشون میداد شماهم یک حرفه ای هستید.

SAYROS

Restrict “Bcakground” Data!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
اصلاح کنید

javad_mahvareh

مال من که نامحدوده , الان چک کردم دیدم در ماه قبل ۳۵۰ گیگابایت دیتا استفاده کردم :wacko:

SAYROS

خسته نباشی دلاور. خدا قوت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
احسان تودجی