حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آشنایی با پردازشگر سیگنال هگزاگون ۶۸۰ در تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ [ویژه]

نوشته

8 سال قبل | 11 دیدگاه | ترنجی

کمپانی کوالکام سازنده تراشه‌های موبایل سری اسنپدراگون ساعاتی پیش و در کنفرانس Hot Chips به انتشار اطلاعات بیش‌تری از این چیپ‌ست پرداخت؛ در این کنفرانس آن‌ها از واحد پردازشگر سیگنال جدید Hexagon 680( هگزاگون ۶۸۰ ) پرده برداشتند و برخی از قابلیت‌های موجود در آن را نیز آشکار ساختند. این پردازشگر ثانویه به نوعی وظیفه پردازش داده‌های مربوط به صدا و تصویر را بر عهده دارد.

با ترنجی در ادامه و آشنایی با امکانات این واحد پردازشی همراه شوید.

تصویری که در ابتدای مطلب مشاهده می‌کنید یک نمای کلی از قسمت‌های مختلف اسنپدراگون ۸۲۰ را به ما نشان می‌دهد. در این چیپ‌ست، پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) اسپکترا عهده‌دار پردازش‌های مربوط به سنسور اصلی است و خطاهای احتمالی آن را اصلاح می‌کند. چند روز پیش بود که کوالکام توضیحاتی را درباره این ISP و همچنین چیپ‌ست ادرنو ۵۲۰ ارائه کرده‌بود که می‌توانید آن را در این مطلب بخوانید.

حال به سراغ هگزاگون ۶۸۰ برویم، در تصویر اول مطلب بلاک دیاگرام اسنپدراگون ۸۲۰ نشان داده شده‌است؛ در این تصویر اندازه مولفه‌ها دقیق نیست اما در حالت کلی می‌توان به آن استناد کرد. واحد پردازشگر سیگنال یا به اختصار DSP هگزاگون ۶۸۰ طیف وسیعی از امکانات را با خود به میدان آورده است تا این چیپ‌ست کمبودی در این زمینه نداشته باشد. در ابتدا باید بدانید که DSPها به مثابه پردازنده‌های کوچک شده هستند. این واحدها از سطح سیلیکون کمتری نسبت به هسته‌های فیزیکی در چیپ‌ست بهره می‌برند و توانایی اصلی آن‌ها در پردازش بعضی از امور مانند رمزگشایی ویدئوها است. پردازشگرهای سیگنال تصویر قابل برنامه ریزی هستند اما عملکرد آن‌ها برای وظایف خاصی بهینه شده‌است و همچنین همانند معماری‌هایی مانند مکسول از صدها و هزاران هسته برای پردازش امور کمک نمی‌گیرند و فقط به یک هسته اکتفا می‌کنند. در نهایت می‌توان گفت که یک DSP در پردازش تک هسته‌ای صدا و تصویر بی رقیب است، قابل برنامه ریزی می‌باشد و سطح سیلیکون کمتری را نسبت به دیگر واحدهای یک چیپ‌ست در اختیار خود دارد.

S820_Hexagon_680_DSPs_575pxمعماری پردازشگرهای سیگنال اکثراً VLIW یا کلمات دستوری بسیار طولانی است، به همین دلیل این پردازشگرها در پردازش‌های موازی بسیار خوب عمل می‌کنند و در مواقع خاص مانند تبدیل سریع فوریه از شتاب‌دهنده‌ مبتنی بر سخت افزار استفاده می‌گردد.

کوالکام در این چیپ‌ست فناوری “گسترش‌دهنده برداری شش‌تایی” یا HVX را به کار برده است؛ طراحی این فناوری به پردازش سریع‌تر واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، پردازش‌های تصویری، پردازش‌های ویدئویی و بینایی رایانه‌ای (مربوط به هوش مصنوعی) کمک شایانی می‌کند. فراموش نکنید که این‌ها می‌توانند مبتنی بر تراشه گرافیکی یا تراشه اصلی نیز پردازش شوند اما راهکار عاقلانه استفاده از DSP برای اینگونه از پردازش‌ها است.

S820_HVX_Apps_575pxگسترش‌دهنده برداری هگزاگون ۶۸۰ دارای ثبات ۱۰۲۴ بیتی مختص بردار است، بدان معنی که در یک سیکل می‌توان با ۴ اسلات به حداکثر انتقال ۴۰۹۶ بیت در ثانیه دست یافت. در این DSP مقدار ۳۲ عدد ثبات قرار دارد که در نهایت توان پردازشی بالایی را تولید می‌کنند. با توجه به ماهیت این نوع از پردازشگرهای تصویر، کوالکام پشتیبانی از پردازش‌های اعشاری را به آن اضافه نکرده است که به کوچکتر شدن سطح سیلیکونی و کاهش انرژی مصرفی پردازشگر سیگنال نیز ختم شده است.

گسترش‌دنده‌های برداری شش‌تایی یا HVX در این تراشه از فیلترگذاری آنی پنجره‌های در حال نمایش، LUT و شتاب‌دهندگی هیستوگرام در سطح پایین نیز پشتیبانی می‌کنند؛ علاوه بر این‌ها در این شرایط قدرت کافی برای رمزگشایی ویدئوهای ۴K و رندر تصاویر به دست آمده از سنسورهای حداکثر ۲۰ مگاپیکسلی نیز در این DSP به شرط پردازش در پس زمینه باقی مانده‌است.

S820_HVX_Basics_575pxهگزاگون ۶۸۰ در مدیریت تردهای پردازشی و همچنین حافظه نیز بی همتا است؛ برای اجرای دستورالعمل‌های اسکالر نیز ۴ واحد VLIW چهار-راهه نیز وجود دارد که هر کدام با فرکانس ۵۰۰ مگاهرتز به فعالیت می‌پردازند و مجموعاً از حافظه‌های نهان سطح ۱ و ۲ برای تسریع کار خود استفاده می‌کنند. هر HVX توسط یک اسکالر ۵۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی می‌شود. این سطح از بهینه سازی سخت افزار در هر رشته مانند سیستم‌های QoS و پارتیشن‌بندی نرم افزاری حافظه نهان سطح ۲ نوید سرعت بالا و مصرف پایین در این تراشه را می‌دهد.

S820_HVX_Threading_575px

S820_HVX_QOS_575px

واحد برداری از همان حافظه نهان سطح ۲ استفاده می‌کند که اسکالر نیز به آن دسترسی دارد؛ کوالکام با توجه به استفاده اسکالر از حافظه نهان سطح ۱ این تصمیم را گرفته و این حافظه را تقدیم این بخش کرده‌است. هگزاگون ۶۸۰ می‌تواند مستقیماً سیگنال خارج شده از سنسور را به حافظه نهان سطح ۲ انتقال دهد و از اتلاف انرژی و بارگذاری آن بر روی حافظه رم جلوگیری کند. کوالکام برای کاهش مصرف انرژی در این تراشه از هیچ چیزی دریغ نکرده و سیستم SMMU یا به اختصار مدیریت حافظه را نیز در این تراشه رده اول قرار داده است. این سیستم از کپی اطلاعات تکراری بر روی حافظه رم جلوگیری می‌کند و یک داده را برای تغذیه چندین برنامه به پردازنده اصلی می‌فرستد که کنترلر این سیستم پیشرفته در پردازشگر سیگنال تصویر قرار گرفته‌است.

HVX_Memory_Hierarchy_575px

S820_HVX_Streaming_DDR_575pxدر مقایسه با پردازنده‌های ۴ هسته‌ای با معماری کریت، هگزاگون ۶۸۰ در اموری مانند پردازش تصویر و ویدئوها به طور قابل توجهی سریع‌تر عمل می‌کند؛ بخش پردازشی Neon یا همان پردازش تصویر نیز در پردازنده های مبتنی بر هسته‌های کریت از هگزاگون ۶۸۰ ضعیف‌تر است. جالب است که بدانید بخش نئون پردازنده‌های کریتی کوالکام، فقط به یک بخش پردازشی با باس ۱۲۸ بیتی مجهز شده بودند اما در هگزاگون ۶۸۰ ما ۴ واحد پردازشی با باس ۱۰۲۴ بیتی را داریم که به ۵۱۲ کیلوبایت حافظه نهان سطح ۲ نیز مجهز شده‌اند، در نئون این مقدار فقط ۳۲ کیلوبایت حافظه نهان سطح ۱ بود! در محاسبات اعشاری نیز هگزاگون ۳ برابر سریع‌تر از نئون عمل می‌کند. از طریق معماری جدید می‌توان بیش‌تر داده‌ها را بر روی پردازشگر سیگنال پردازش کرد و از مصرف انرژی بیش‌تر توسط هسته‌های فیزیکی جلوگیری نمود.

S820_HVX_Power_575px

S820_HVX_Programming_575pxهگزاگون ۶۸۰ می‌تواند جدا از دیگر بخش‌ها حتی در زمان خاموشی کامل چیپ‌ست نیز روشن باشد؛ این ویژگی در پردازش داده‌های مربوط به حسگرهای مختلف به کمک کاربر می‌آید و به عنوان مثال زمانی که اسمارت‌فون خاموش است نیز وضعیت حسگر اثر انگشت و یا هر حسگر دیگری را به طور مداوم مانیتور می‌کند. DSP موجود در اسنپدراگون ۸۲۰ همانند تمامی بخش‌های این چیپ از مزایای فناوری ساخت FinFet بهره‌مند است.

S820_Hexagon680_LPI_575px

کوالکام مزیت استفاده از هگزاگون ۶۸۰ را به جای واحد پردازشی اسنپدراگون ۸۰۸ در اسلاید زیر به نمایش در آورده است؛ همانطور که می‌بینید در اموری مانند محاسبه چرخش گوشی و گام‌شمار، اسنپدراگون ۸۲۰ در حدود ۲ و یا حتی ۳ برابر مصرف کمتری نسبت به اسنپدراگون ۸۰۸ دارد.

S820_LPI_POwer_575pxکوالکام sdk این پردازشگر تصویر را برای توسعه دهنده‌ها آماده کرده است و انتظار داریم با آمدن اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های مجهز به این چیپ‌ست در اختیار عموم قرار گیرد. در نهایت دستاورد این DSP کاهش مصرف انرژی و افزایش قدرت پردازشی در اموری مانند پردازش ویدئوها و تصاویر می‌باشد.

دیدگاه شما چیست؟ Hexagon 680 را با توجه به قابلیت‌هایش چگونه ارزیابی می‌کند؟

[button url=”http://www.anandtech.com/show/9552/qualcomm-details-hexagon-680-dsp-in-snapdragon-820-accelerated-imaging” postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]Anantech[/button]

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohammad.Reza

ایشالله تمام این تدابیر در کنار مصرف بهینه ی اندروید مارشملو قرار بگیرند و سالی خوب برای باتری های موبایل رو داشته باشیم.۲۰۱۵ رو میشه از نطر باتری دستگاه های موبایل فاجعه دونست

raminrx7

چه رقابتی بشه بین پردازنده هااااااااا B-) :yahoo:

S-M-B

بسیار عالی
با این کار مقدار قابل توجهی از پردازش ها از دوش پردازنده خارج میشه و مصرف باطری هم تا حد قابل توجهی پایین میاد

Mr. Askari

ایول کوالکام :heart:
S820 میترکونه B-)
و همه ی پردازنده ها رو کنار میزنه

Mr. Askari

ایول کوالکام :heart:
S820 میترکونه B-)
و همه ی پردازنده ها رو کنار میزنه

sinamirzaii

چهار تا پردازنده ی قوی در راه هستن ببینیم کدام یک بهترینه
به امید بهتر شدن بهینه بودن 😉

AliPC

سلام من کاربر جدید سایتم
و عاشق سونی :bye:

Dr.Zed

ولکام ✋

Kiarash.sh

درود بر تو 😉

crackdown

یعنی میشه برسه اونروزی که با یک بار شارژ بتونی چند روز با خیال راحت و بدون دغدغه با گوشی کار کنی 🙂

Htcone1111

اسنپدراگون ۸۲۰ رقیب نداره اللخصوص در بخش گرافیک که همیشه بی رقیب بوده همه میدونید که شرکتهای دیگه به گرد پای کوالکوم نمیرسن این بحثارو راه نندازید من به اسنپ ۸۱۰ هم ایمان دارم اگه زودتر از لوله های خنک کننده استفاده میشد الان هیچ مشکلی نداشت بهرحال همون ۸۱۰ تراشه پرقدرت سال ۲۰۱۵ بود چون کمپانیهایی مثله سونی و مایکروسافت ازش نگذشتن چرا کسی به این نکات اشاره نمیکنه، کاربران حرفه ای گوشیه موبایل همیشه بخش گرافیک گوشی براشون اهمیت بزرگی داره و تنها چیپستی که همیشه عالی عمل کرده اسنپدراگون بوده مثلا گرافیک مالی اگه صد هسته ای ام بشه بپای تراشه هم رده خود یعنی آدرنو نمیرسه کوالکام پرچمش همیشه بالاست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com