حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ناسا برای پرواز فضانوردانش با کپسول سایوز ۴۹۰ میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌کند

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

ناسا روز پنجم اوت رسماً اعلام کرد که ۴۹۰ میلیون دلار برای تمدید قرارداد فعلی برای سفارش صندلی‌های سایوز از آژانس فضایی روسیه، به این سازمان پرداخت خواهد کرد. ناسا اعلام کرد که تقلیل بودجه برنامه خدمه تجاری ناسا این سازمان را مجبور به تمدید قرارداد کرده است.

تصویر بالا جیل لیندگرن، فضانورد ناسا و مهندس پرواز شماره ۴۴ را در حال آماده شدن و چک فشار لباس فضایی قبل از پرتاب به ایستگاه فضایی بین‌المللی سوار بر فضاپیمای سایوز TMA-17M در ۲۲ جولای نشان می‌دهد.

چارلز بولدن، ریاست ناسا در یک نامه به مجلس نمایندگان و کمیته‌های سنا که ناظر بر ناسا هستند نوشت:

من در این نامه می‌خواهم به شما اطلاع دهم که ناسا، بار دیگر، قرارداد فعلی‌اش با دولت روسیه را تغییر داد تا با ملزومات آمریکا برای خدمات انتقال خدمه مطابقت کند. تحت این تغییر قرارداد، هزینه این خدمات برای مالیات پردازان آمریکا حدود ۴۹۰ میلیون دلار خواهد بود.

تصمیم ناسا برای سفارش صندلی‌های بیشتر عجیب نیست. در ماه فوریه ناسا اعلام کرد که قصد دارد با سفارش شش صندلی سایوز برای پروازهای سال ۲۰۱۸، قراردادش را تمدید کند. ناسا در آن هنگام گفت که لازم است تصمیمی در مورد صندلی‌های پرواز سال ۲۰۱۸ اتخاذ کند، بااینکه این سازمان پیش‌بینی می‌کرد که تا آن موقع وسایل برنامه خدمه تجاری آماده خدمت باشند، چراکه باید صندلی‌های پرواز سایوز از سه سال قبل رزرو شوند.

ناسا قبلاً مبلغ ۴۹۰ میلیون دلاری تمدید قرارداد ۲۰۱۸ را افشا نکرده بود. به عبارتی هزینه هر صندلی طبق این قرارداد ۸۱٫۷ میلیون دلار است. این مبلغ نسبت به ۴۵۸ میلیون دلاری که برای صندلی‌های سال ۲۰۱۷ رزرو شده بود ۷ درصد بیشتر است.

بولدن چنین بحث کرد که اگر کنگره بودجه پیشنهادی ناسا در سال ۲۰۱۰ را تصویب می‌کرد، حتی قرارداد ۲۰۱۷ نیز غیرضروری می‌شد. بولدن نوشت:

متأسفانه اکنون پنج سال است که بااینکه کنگره به‌مرور بودجه سالانه ناسا را افزایش داده، اما بودجه برنامه خدمه تجاری ناسا را که هدف آن بازگرداندن پرتاب فضانوردان آمریکایی به خاک آمریکاست به‌قدر کافی تأمین نکرده است.

بحث درباره تأمین بودجه برنامه خدمه تجاری به درخواست بودجه ۲۰۱۶ هم کشید. درحالی‌که ناسا درخواست ۱٫۲۴۳ میلیارد دلار برای این برنامه کرده بود، در ماه ژوئن بودجه ۱ میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان تصویب شد درحالی‌که یک لایحه دیگر نیز که در انتظار بررسی توسط سنا است، بودجه این برنامه را به ۹۰۰ میلیون دلار کاهش خواهد داد.

بولدن و سایر مقامات ناسا در ماه‌های اخیر، در نامه‌هایی در مورد کسری بودجه سال ۲۰۱۶ هشدار داده و گفته‌اند که موجب تأخیر در توسعه‌های دو شرکت تحت قرارداد ناسا یعنی بوئینگ و اسپیس اکس خواهد شد. به‌طور خاص، بولدن نوشت که بودجه اختصاص داده‌شده در مجلس نمایندگان و سنا ممکن است به تمام شدن بودجه هر دو پیمانکار طی بهار یا تابستان مالی ۲۰۱۶ منجر شود. او هشدار داد که این منجر به نیاز به مذاکرات دوباره در مورد این قراردادها و احتمالاً منجر به تأخیرهای بیشتر و افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

بااین‌حال، بولدن با یک لحن مسالمت‌آمیز در نامه به کنگره نوشت:

من درخواست دارم که اختلافات سابق را پشت سر بگذاریم و روی تلاش‌های مشترکمان برای حمایت صنایع آمریکایی تمرکز کنیم. تا بتوانیم ساخت و کسب گواهینامه فضاپیماهای این دو شرکت را به پایان رسانده و پرتاب خدمه‌مان از ساحل فلوریدا را از ۲۰۱۷ آغاز کنیم.

ناسا قبلاً اعلام کرده بود که حتی درصورتی‌که یکی یا هردو پیمانکار بتواند تا قبل از ۲۰۱۸ گواهینامه‌های لازم را کسب کند، از صندلی‌های سفارش داده‌شده برای ۲۰۱۸ استفاده‌های دیگری خواهد کرد. ناسا در بیانیه ۱۹ مارس اعلام کرد که صندلی‌های سفارش داده‌شده تحت قرارداد جدید بااینکه وسایل برنامه خدمه تجاری گزینه اصلی برای انتقال خدمه خواهند بود، برای هماهنگی بهتر پرتاب و برای تقویت عملیات و تحقیقات آینده‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌توانند به کار روند.

[su_button url=”http://www.space.com/30177-nasa-commercial-crew-cuts-soyuz-contract.html” target=”blank” background=”#0fb869″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
shahryar

ممنون بابت مطلب.
اقای رسول زاده،سوالی داشتم که ربطی به مطلب نداره و فقط از روی کنجکاوی هستش،
شما اطلاع دارین که چن نفر ایرانی تو ناسا مشغول کارن؟!
ظاهرا ی عده ریاست بخشی از ناسارو به عهده دارن نه؟!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده