حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اردوی تابستانی آموزش کدنویسی در مدارس حومه تهران کمپین یک میلیونی کدنویسی

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

کمپین کد کده با هدف آشنایی دانش‌آ‌موزان کشور با یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی آغاز شده است. این کمپین در نظر دارد که یک میلیون دانش‌آموز ایرانی دست‌کم با یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا باشند یا در آن بیشتر مسلط شوند. کدنویسی مدارس نیز یکی دیگر از کمپین‌های شهروند سازمانی سامسونگ است که در مدارس حومه شهر تهران با همکاری کانون کارآفرینی ایران اجرا می‌شود. این دوره برای دانش‌آموزانی طراحی‌شده که از توانایی خواندن و نوشتن برخوردارند، اما هیچ پیش‌زمینه و تجربه‌ قبلی از برنامه‌نویسی ندارند. دوره کدنویسی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند که برنامه‌هایی برای حل مسائل مختلف بسازند؛ درنتیجه با خلق بازی‌ و داستان برای هر مسئله، نخستین پایه‌های ذهن خلاق و تحلیل‌گر در کودکان شکل خواهد گرفت.

امروزه شرکت‌ها نسبت به معضلات و چالش‌های جامعه بی‌تفاوت نیستند، از این رو می‌کوشند به واسطه فعالیت‌های اجتماعی در جهت بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه قدمی مؤثر بردارند. شرکت سامسونگ الکترونیکس نیز به‌عنوان برند هفتم دنیا، در کنار فعالیت‌های تجاری خود، همواره به ایفای نقش شهروند سازمانی در جوامع گوناگون پایبند بوده است.

اهمیت یادگیری منطق برنامه‌نویسی

آشنایی با منطق برنامه‌نویسی به دانش‌پذیران یاد می‌دهد که چگونه در مواجهه با مسائل مختلفی همچون مسائل مرتبط با کامپیوتر و برنامه‌نویسی، مسائل ریاضی و سایر دروس و حتی مسائل غیردرسی و چالش‌های ممکن در زندگی روزمره، به شیوه‌ای هدفمند‌تر عمل کنند. هدف اصلی چنین آموزش‌هایی، نحوه‌ رویارویی با مسائل، شکستن مسائل بزرگ‌تر به اجزای کوچک‌تر و درنهایت طراحی و ارائه‌ راه‌حل‌هایی جامع است. علاوه بر این، آموزش کدنویسی، تصویری نسبتاً واقعی از رشته‌های مرتبط با کامپیوتر، آی‌تی یا برنامه‌نویسی برای دانش آموزان فراهم می‌کند و به‌نوعی سنگ بنای بنیادی‌ترین اصول تفکر را در این زمینه‌ها برایشان مهیا می‌کند. اگر حتی، دانش‌آموزی به ادامه تحصیل در این رشته‌ها هم علاقه‌ای نداشته باشد، آموزه‌های این دوره نه‌تنها باعث پیشرفت وی در دروس مختلفی ازجمله ریاضی و فیزیک خواهد شد، بلکه در آینده تحصیلی و شغلی او نیز مفید خواهد بود. از طرف دیگر، با توجه به محتوای این دوره و شیوه‌ متفاوت آموزشی آن، معمولاً دانش آموزان تمایل زیادی به ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر و برنامه‌نویسی پیدا می‌کنند که به گفته بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان بیشترین و پرسودترین بازار کار را در آینده‌ی ایران و جهان دارد.

اردوی تابستانی آموزش کدنویسی در مدارس

دوره آموزش کدنویسی به مدت دو ماه در تابستان سال جاری و به‌صورت آزمایشی در چهار دبستان هوشمندسازی شده در قرچک، رباط‌کریم، شهرری و کهریزک برگزار می‌شود. مدت هر یک از جلسات، چهار ساعت در هفته و ظرفیت هر یک از کلاس‌ها ۱۵ نفر است که درمجموع ۱۵۰ نفر از دانش آموزان مقاطع پنجم و ششم ابتدایی در این دوره تحت پوشش کمپین قرار می‌گیرند. مراحل اجرایی این دوره به این صورت است که ابتدا آزمون ورودی در مدارس انجام می‌شود و پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان داوطلب، کلاس‌ها به مدت ۳۲۰ ساعت، کلاس درسی برگزار می‌شود و در پایان دوره نیز مسابقه پایانی برنامه‌نویسی برپا می‌شود. علاوه بر این، در جلسات تیم اجرایی کمپین که به‌صورت هفتگی در ماه اول و دو هفته یک‌بار در ماه دوم برگزار می‌شود به ارزیابی عملکرد مربیان و پیشرفت کمپین خواهند پرداخت. سرفصل‌های مطرح‌شده در این دوره عبارت‌اند از: برنامه‌نویسی با استفاده از کاغذ و گراف‌، الگوریتم‌ها در دنیای واقعی: ساخت موشک کاغذی، الگوریتم‌های ترتیبی (هزارتو، کشیدن نقاشی)، حلقه‌ها، برنامه‌نویسی گروهی، عیب‌یابی (دیباگینگ)، عبارت‌های شرطی، آشنایی با مبنای دو، واکنش به رویدادها، حلقه‌های تودرتو، ردپای دیجیتالی: چگونه مراقب فعالیت‌هایمان در دنیای مجازی و اینترنت باشیم.

کمپین کدنویسی مدارس، در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی سامسونگ و با همکاری کانون کارآفرینی ایران و اداره کل آموزش‌وپرورش استان تهران، از دوشنبه پنجم مرداد سال جاری تا ۳۰ شهریور برگزار می‌شود.

کمپین کودکان امید سامسونگ یکی از پروژه‌های موفق مسئولیت اجتماعی در کشور است که با هدف ایجاد امکانات و فضایی مناسب برای شکوفایی استعدادهای کودکان ایران اجرا شده است. این پروژه‌ جهانی تاکنون در سه فعالیت جداگانه، موفق به تجهیز مدارس مناطق محروم به کلاس‌های هوشمند، راه‌اندازی ۱۲ کتابخانه‌ گویا برای نابینایان و کم‌بینایان در شهرهای مختلف و همچنین یک مرکز مهندسی با عنوان مرکز آموزش تخصصی برای اشتغال جوانان شده است. کمپین کودکان امید با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان تهران، سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان تهران، سازمان بهزیستی کل کشور و نهادهای دولتی مرتبط، سازمان‌های غیردولتی همچون انجمن نابینایان، مؤسسه عصای سفید و انجمن تعالی اجرا شده است./

پایان خبر

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Exynos

بسیار عالی :good: :good:
تشکر از تمام دست اندرکاران این طرح و حامیانش

Ari khan

و باز هم سامسونگ!!! :good:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....