حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی مایکروسافت در ۳ ماهه‌ی دوم ۲۰۱۵ ؛ ۲۲٫۲ میلیارد درآمد و ۶٫۴ میلیارد دلار سود خالص

نوشته

8 سال قبل | 5 دیدگاه | ترنجی

۶ ماه از سال ۲۰۱۵ میلادی نیز گذشت و شرکت‌های بزرگ یکی پس از دیگری گزارش مالی خودر ا منتشر می‌کنند. این بار نوبت مایکروسافت است تا گزارش مالی خود را در سه ماهه‌ی آخر سال مالی خود که منطبق بر ۳ ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ میلادی است، منتشر کند. خرید نوکیا یکی از بزرگترین اثرات خود را بر این تراز مالی گذاشته و به وضوح می‌توان کاهش میزان درآمدهای مایکروسافت را بابت این موضوع مشاهده کرد. در ادامه با ما باشید تا از وضعیت مالی دقیق ردموندی‌ها بیشتر مطلع گردید.

میزان درآمدهای این شرکت در سه ماهه‌ی پایانی سال مالیشان ۲۲٫۲ میلیارد دلار بوده است که نشان دهنده‌ی ۲٫۱ میلیارد دلار کاهش است و در پی آن میزان ارزش هر سهم ۰٫۴ دلار کاهش داشت. این شرکت بابت بدست آوردن سری لوکیا از شرکت نوکیا و پتنت‌های مرتبط با آن متحمل هزینه‌ای ۷٫۵ میلیارد دلاری شد که اکنون نتایج این موضوع با نهایی شدن قرارداد میان دو شرکت، در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی این شرکت به وضوح دیده می‌شود.

میزان سود خالص این شرکت در سه‌ماهه‌ی مذکور ۶٫۴ میلیارد دلار بوده است. بخش دستگاه‌های مصرفی این شرکت کاهش ۱۳ درصدی را از لحاظ درآمدی تجربه کرده است و به ۸٫۷ میلیارد دلار رسیده است اما در بخش تبلیغات شاهد رشدی نسبی هستیم و این مقدار به ۱۳٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

اما بخش ویندوز این شرکت بیشترین شوک را به خود دیده است و چندین عامل باعث شده تا شاهد کاهشی ۲۲ درصدی در این بخش باشیم. پایان دوران گارانتی یا پشتیبانی رسمی این شرکت از ویندوز محبوب XP در سه‌ماهه‌ی مذکور خود یکی از دلایل کاهش میزان درآمدزایی بخش ویندوز بوده است اما شاید دلیل مهمتر نزدیک بودن زمان رونمایی از نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ باشد که از مصرف‌کننده تا شرکت‌های تولیدکننده همه شدیدا منتظر معرفی این نسخه‌ی انقلابی از ویندوز هستند و مسلما در سه‌ماهه‌ی آینده‌ی مالی این شرکت و ۳ ماهه‌ی بعد از آن که محصولات بیشتری با این سیستم‌عامل عرضه می‌شوند، شاهد رشد مطلوب سودآوری واحد ویندوز شرکت خواهیم بود.

بخش سرفیس شرکت یکی از بهترین رشدها را تجربه کرد و در این بخش شاهد رشدی ۱۱۷ درصدی هستیم که میزان درآمدزایی آن برای مایکروسافتی‌ها به رقم قابل توجه ۸۸۸ میلیون دلار رسیده و مسلما بزرگترین دلیل چنین رشدی محبوبیت و فروش مطلوب سرفیس پرو۳ و اخیرا سرفیس۳ بوده است که نسبت به نسل‌های قبل از خود به مراتب بهتر عمل کردند.

xbox-one

واحد XBOX با رشدی ۲۷ درصدی که دلیل آن ادامه‌ی روند قدرتمند فروش کنسول‌های این شرکت بوده است، یکی دیگر از واحدهای قدرتمند مایکروسافت در ۳ ماهه‌ی گذشته بوده است.

بخش آفیس ۳۶۵ سه ‌ماهه‌ای رویایی را پشت سر گذاشت چرا که توانست ۳ میلیون نسخه‌ی رسمی جدید را به تعداد خریداران خود اضافه کند و در حال حاضر رسما ۱۵٫۲ میلیون اکانت آفیس ۳۶۵ بفروش رفته است که مقداری چشمگیر به حساب می‌آید و ظاهرا ورود محصولاتی مانند iwork نتوانسته در روند رو به رشد مجموعه آفیس مایکروسافت خللی وارد کند.

در بخش ویندوزفون اوضاع چندان جالب نیست و شاهد ۶۸ درصد کاهش درآمدزایی در این بخش هستیم اما مایکروسافت ادعا می‌کند که این اوضاع چندان عجیب نیست و با توجه به شرایط، انتظار چنین کاهشی را داشته است. این شرکت ۸٫۴ میلیون اسمارت‌فون لومیا را بفروش رسانده که نسبت به دوره‌ی قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد اما مشکل اینجاست که درصد بسیاری از این آمار متعلق یه پایین‌رده‌ها و گوشی‌های ارزان قیمت است که سودآوری به مراتب کمتری را نسبت به پرچمدارها به ارمغان می‌آورند.

در بخش کنسول‌های بازی با احتساب مجموع XBOX 360 و XBOX One این شرکت ۱٫۴ میلیون کنسول فروخته است که نسبتا قابل قبول است. بخش سرگرمی‌های شرکت رشدی خیره‌کننده‌ی ۶۲ درصدی را تجربه کرد که بزرگترین دلیل آن رشد ۵۸ درصدی درآمد بخش XBOX Live بوده است.

Windows_10_Cross_Platform_Wide

از لحاظ کلی درآمدهای این شرکت نسبت به ۲۳٫۲۸ میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد که همانگونه که اشاره شد، نوکیا بزرگترین عامل این کاهش درآمد بوده است. با عرضه‌ی ویندوز۱۰ و مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌های ویندوزی، انتظار می‌رود که شاهد رشدی چشمگیر در میزان درآمد و سودآوری مایکروسافتی‌ها در ماه‌های آینده باشیم.

[su_button url=”http://www.neowin.net/news/microsoft-announces-its-q4-results-21-billion-loss” background=”#0fc5b7″]neowin[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir Sepehr Ghasedi

پس چرا سایت زومیت نوشته ۳٫۲ میلیارد دلار ضرر خالص؟؟؟
البته من به سایت شما بیشتر اعتماد دارم ولی…

Amir Sepehr Ghasedi

http://www.engadget.com/2015/07/21/microsoft-q4-2015-earnings/?utm_source=Feed_Classic_Full&utm_medium=feed&utm_campaign=Engadget&?ncid=rss_full
The net loss in Q4 amounted to $3.2 billion, which Bloomberg reports is its biggest loss ever.
جناب رحمانی منبع این لینک هم سایت مایکروسافت هستش پس فکر می کنم این آمار و ارقام درست تر باشند.

حسین

زومیت تا حدودی درست نوشته البته رقم دقیق ضرر رو ننوشته . ۲٫۱ میلیارد دلار از دست داده یا به قول معروف ضرر کرده مایکروسافت !!! منبع رو نگاه کنید بد نیست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پویا رحمانی
عاشق دنیای تکنولوژی، خودرو و فوتبالم! عشق به تمام معنا...