حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصاویر و اطلاعات جدید در مورد پلوتو و مأموریت افق‌های جدید

نوشته

8 سال قبل | 7 دیدگاه | ترنجی

تصویر بالا، جدیدترین تصویر ارائه‌شده از پلوتو تا این لحظه است و از فاصله ۷۶۶۰۰۰ کیلومتری سطح پلوتو گرفته شده است. به گفته گروه رسانه‌های اجتماعی مأموریت افق‌های جدید، این آخرین و با جزئیات ترین تصویر ارسال‌شده به زمین قبل از لحظه نزدیک‌ترین تقرب است. در این مطلب به اقدام جالب گوگل، اطلاعات جدید کسب‌شده از مأموریت و نحوه اطلاع‌رسانی مأموریت خواهیم پرداخت. با ترنجی همراه باشید…

پوشش زنده وب کست دریافت سیگنال “تماس با خانه” فردا ساعت ۵ بامداد به‌وقت‌تهران در ترنجی

اول‌ازهمه به سراغ خبری می‌رویم که هم برای طرفداران نجوم و فضا جالب است و هم اینکه ‌رنگ و بویی از فناوری اطلاعات دارد. غول بزرگ فناوری اطلاعات، یعنی گوگل، امروز لوگوی خود را تغییر داد و گذر کاوشگر نیوهورایزنز (افق‌های جدید) از کنار پلوتو را جشن گرفت.

این تصویر پویا، گذر کاوشگر افق‌های جدید از کنار سیاره کوتوله پلوتو با سرعت سرسام‌آور ۴۹۸۹۹ کیلومتر بر ساعت (۱۳۸۵۸ متر بر ثانیه) را به‌طور نمادین نشان می‌دهد.

new-horizons-pluto-flyby-5641113681526784.2-hp2x

نمایندگان گوگل در یک بیانیه نوشتند:

Doodle امروز گوگل توسط کوین لافلین در ستایش مأموریت بی‌باکانه نیوهورایزنز به گوشه‌های دورافتاده منظومه شمسی در کنار پلوتو، طراحی شده است.

در تصویر زیر که روز ۱۱ جولای تهیه شده، پلوتو (سمت راست) و شارون (سمت چپ) را می‌بینید.

new-horizons-size-pluto-charon

تصاویر اخیر کاوشگر افق‌های جدید نشان داده که قطر پلوتو ۲۳۷۰ کیلومتر است و بنابراین دیگر رسماً بزرگ‌ترین جرم کمربند کوئیپر است و رقیبی ندارد. کاوشگر افق‌های جدید با روشی مشابه روش مورداستفاده در فضاپیمای وویجر دقیق‌ترین اندازه‌گیری پلوتو را تاکنون انجام داده و رقم به‌دست‌آمده از قطر رقیبش در کمربند کوئیپر، یعنی اریس با قطر ۲۳۲۶ کیلومتر، بیشتر است.

تخمین‌های قبلی نشان می‌داد که قطر پلوتو ۲۳۰۱ کیلومتر است و بنابراین کوچک‌تر از اریس محسوب می‌شد، اما کاوشگر افق‌های جدید پلوتو را در این رقابت برنده کرد. آلن استرن، محقق ارشد پروژه در این مورد گفت:

این (اندازه‌گیری) بحث در مورد بزرگ‌ترین جرم کمربند کوئیپر را خاتمه می‌دهد.

تصویر غیر رنگی زیر روز ۱۲ جولای از فاصله ۲٫۵ میلیون کیلومتری از پلوتو گرفته شده است.

new-horizons-pluto=bullseye-july-11-2015

تصویر زیر نیز در روز ۱۲ جولای از فاصله ۲٫۵ میلیون کیلومتری از شارون گرفته شده است.

charon-new-horizons-july-12-2-2015

جرم دقیق پلوتو مشخص بود و اکنون با مشخص شدن دقیق‌تر اندازه آن، این افزایش به معنای کاهش چگالی تخمینی است و امکان وجود ساختار درونی یخی‌تر مطرح می‌شود. هرچند، آلن استرن همچنان تأکید دارد که این موضوع در دست بررسی است.

علاوه بر تعیین اندازه دقیق‌تر پلوتو، کاوشگر افق‌های جدید، اندازه سه قمر از پنج قمر شناخته‌شده پلوتو را نیز تعیین کرد. مشاهدات این فضاپیما از شارون، اندازه‌گیری‌های انجام‌شده از زمین را (۱۲۰۸ کیلومتر قطر) تأیید می‌کند. قمر نیکس قطری حدود ۳۵ کیلومتر و قمر هایدرا داری قطری حدود ۴۵ کیلومتر است.

تصویر زیر، ابعاد نیکس و هایدرا را با شهر دنور در آمریکا مقایسه می‌کند. در این تصویر، اقمار به‌صورت شماتیک، دایره‌ای نشان داده‌شده‌اند، اما در چنین ابعاد کوچکی، اشکال بی‌قاعده بسیار متداول است و به گفته دانشمندان، جزئیات بیشتر شکل این اقمار پس از گذر از کنار پلوتو تعیین خواهد شد.

pluto-moons-nix-hydra-size

دو قمر باقی‌مانده، یعنی کربروس و استیکس کوچک‌تر و کم‌سوتر هستند. اندازه‌گیری آن‌ها نیز طی گذر از کنار پلوتو انجام خواهد شد و اطلاعات آن‌ها در تاریخی دیگر به زمین مخابره می‌شود.

استرن اعلام کرد که یکی از ویژگی‌های سطح پلوتو که قبلاً به‌عنوان کلاهک قطبی شناخته می‌شد، توسط ابزار علمی ALICE فضاپیما مشخص‌شده که از یخ نیتروژن و یخ متان تشکیل‌شده است. ترکیبات قطب با ترکیبات نواحی تاریک اطراف استوا متفاوت است. مطالعات بیشتر در مورد لکه تاریک قطب شمال شارون نیز طی این هفته مخابره خواهد شد.

استرن همچنین اعلام کرد که پنج روز پیش کاوشگر فرار نیتروژن از جو پلوتو را مشاهده کرده بود و این مشاهده به‌مراتب زودتر از زمانی که انتظارش را داشتند انجام شد. این یافته نشان می‌دهد که احتمالاً پلوتو خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد، در حال از دست دادن اتمسفرش است و این سرنخی وسوسه‌انگیز از یک منبع احتمالی جایگزینی اتمسفر است. یک توضیح احتمالی دیگر این است که کاوشگر افق‌های جدید خوش‌شانس بوده و مشابه گذرش از دنباله مغناطیس‌سپهر مشتری، اکنون نیز در حال گذر از مسیری پرثمر است.

با توجه به اینکه قرار بود ساعت ۱۶:۱۹ به‌وقت‌تهران گذر از نزدیک‌ترین فاصله از سطح پلوتو انجام شود، اکنون که در حال خواندن این متن هستید، کاوشگر افق‌های جدید از کنار پلوتو از فاصله ۱۲۵۰۰ کیلومتری سطح آن گذشته و در حال دور شدن از پلوتو است. با توجه به اینکه این لحظات برای کاوشگر بسیار مهم است و به دلیل تأخیر در ارسال و دریافت اطلاعات امکان کنترل فعال آن از زمین وجود ندارد، کاوشگر پس از جمع‌آوری اطلاعات، در ساعت ۲۰:۲۰ به‌وقت گرینویچ (۰۰:۵۰ بامداد به‌وقت‌تهران) یک سیگنال “تماس با خانه” به زمین ارسال خواهد کرد که با توجه به تأخیر حدود ۴٫۵ ساعته، سیگنال حدود ۳۰ دقیقه بامداد به‌وقت گرینویچ، یعنی ساعت ۵ بامداد به‌وقت‌تهران، سیگنال تماس با خانه در ایستگاه‌های زمینی دریافت خواهد شد.

ناسا ساعت ۰۰:۳۰ بامداد به‌وقت گرینویچ، یعنی ساعت ۵ بامداد به‌وقت‌تهران یک وب کست را آغاز خواهد کرد و تا ساعت ۰۵:۴۵ بامداد تهران ادامه خواهد داشت. در این بازه زمانی، سیگنال تماس با خانه دریافت خواهد شد.

ساعت ۵ بامداد فردا را فراموش نکنید! لحظه مهمی است و ترنجی با پوشش زنده وب کست ناسا در خدمت شما مخاطبان عزیز خواهد بود.

[su_button url=”http://www.space.com/17933-nasa-television-webcasts-live-space-tv.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button] [su_button url=”http://www.space.com/29931-pluto-flyby-new-horizons-nasa-webcasts.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button] [su_button url=”http://www.space.com/16533-pluto-new-horizons-spacecraft-pictures.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button] [su_button url=”http://www.space.com/29933-pluto-flyby-google-doodle-new-horizons.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button] [su_button url=”http://www.space.com/16533-pluto-new-horizons-spacecraft-pictures.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mr pixel

وبکست چیه؟

oslob22

واقعا خسته نباشین آقای رسول زاده.
میخاستم بگم اگه در مطالب شما کمتر نظر داده میشه دلیل بر جذاب نبودن مطالب شما نیست بلکه انقدر هیجان انگیز و اعداد نجومیه که آدم زبونش بند میاد.به شخصه که واقعا هنگ کردم وقتی فهمیدم با چه سرعتی در حال حرکته.
من که لذت میبرم هر از گاهی با این دست مطالب از دنیای موبایل دور میشم.

رهـام

مهندس رسول زاده
آیا پلوتو یا اقمارش قابل سکونت برای انسانه؟!
به غیر از ماه و مریخ چه سیاره هایی برای نسل بشر قابل سکونته؟؟؟
درود

AMIR 2311

سلام اقای رسول زاده این پخش زنده پلوتو رو میشه لینکش رو بدین
خیلی ممنون از زحماتتون .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده