حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

IBM موفق به تولید پردازنده‌ای ۷ نانومتری با ۲۰ میلیارد ترانزیستور شد

نوشته

8 سال قبل | 8 دیدگاه | ترنجی

این روزها وقتی که حرف از پردازنده به میان می‌آید ناخودآگاه اسم‌هایی مانند اینتل، ARM، سامسونگ، کوالکام و… به ذهن می‌آید غافل از اینکه IBM غول دره‌ی سیلیکون در آزمایشگاه‌های خود در حال کار کردن بر روی محصولی است که شاید به این زودی شرکت‌های مذکور خواب آن را هم نبینند! این شرکت بزرگ موفق شده پردازنده‌ای را طراحی کند که ۴ برابر بیش از پردازنده‌های حال حاضر بر روی خود ترانزیستور دارد و می‌خواهد کولاکی دیدنی را در این زمینه به راه بیندازد. در ادامه با ما باشید تا با شاهکار IBM بیشتر آشنا شوید.

این شرکت اعلام کرده که توانسته با بهره‌گیری از روشی نوین چیپی پردازشی را تولید کند که ۴ برابر ترانزیستور فشرده‌تری را نسبت به نسل‌های قبل از خود جای داده و این خود بدان معناست که شاهد افزایش قدرتی ۴ برابری در آن خواهیم بود.

تغییر ساختار چیدمان ترانزیستورها و افزایش نجومی تعداد آنها به تنهایی می‌تواند قدرت پردازنده‌ها را در بخش‌های مختلف چندین برابر افزایش دهد. در حالیکه تولیدکنندگانی مانند اینتل و سامسونگ توانسته‌اند پردازنده‌هایی را بر پایه معماری ۱۴ نانومتری تولید کنند و برای عرضه نسل بعدی محصولات خود بر مبنای ۱۰ نانومتری بی‌تابی می‌کنند، IBM به ناگهان خبر از موفقیت در تولید آزمایشی نمونه‌ای ۷ نانومتری داده که به نوعی اعلان جنگ به بزرگان این عرصه به حساب می‌آید!

IBM در گزارشی که در نیویورک تایمز منتشر شده خبر از این موفقیت بزرگ داده است. برای درک بهتر ابعاد ۸ نانومتر بهتر است بدانید که ابعاد یک رشته DNA حدود ۲٫۵ نانومتر است و کاری که IBM انجام داده شدیدا در حال نزدیک شدن به چنین ابعادی است که درک آن شاید در ذهن نگنجد!

این شرکت در رابطه با روش کار تولید چنین پردازنده‌ای افزوده که از ساختاری سیلیکون-ژرمانیومی بجای ساختار سیلیکونی سابق استفاده کرده است. چنین ترکیبی به ترانزیستورها اجازه می‌دهد که با سرعت بیشتری در بین هم سویچ کنند و در عین حال مصرف برق نیز به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

IBM ادعا کرده که در پردازنده‌ی تولیدی خود بیش از ۲۰ میلیارد ترانزیستور را جای داده که برای درک چنین رقمی لازم است بدانید که ۴ برابر بیشتر از بهترین چیپ‌های حال حاضر بازار است. بنابه گفته‌ی این شرکت کار توسعه‌ی این چیپ‌ها در مرحله‌ی تحقیقات نهایی است و احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد آغاز تولید انبوهشان خواهیم بود.

طبق قانون مور تعداد ترانزیستورهای پردازنده‌ها در هر یک اینچ مربع از مساحت پردازنده هر ۲ سال دو برابر می‌شود و IBM اعلام کرده که به احتمال بسیار زیاد تا سال ۲۰۱۸ خواهد توانست که این تعداد ترانزیستور را نیز دو برابر کند. باید ببینیم که استفاده از ترکیب سیلیکون-ژرمانیوم چنین تضمینی را فراهم خواهد کرد که قانون مور همچنان پابرجا بماند یا اینکه در نقطه‌ای تسلیم خواهد شد. بدون شک سرعت پیشرفت در این عرصه فوق‌العاده دیدنی خواهد بود.

[su_button url=”http://gizmodo.com/ibms-new-chip-is-four-times-as-powerful-as-todays-best-1716709517″ target=”blank” background=”#377431″]gizmodo[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mehdi69

خارق العادس واقعا شرکتیه که کامپیوتر و پردازنده ها بهش مدیونن این IBM. قدرت بیشتر در کنار مصرف کمتر

raminrx7

وقتی این خبرا رو میخونم واقعا هیجان زده میشم
تشکر

سعید تقی پور

:wacko:

Ari khan

منتظرم این کم کردن نانومتر تو سیلیکون به کمترین مقدار خودش برسه؛بعدش چیکار میکنن؟؟؟!!! :wacko: :scratch:

aminoffline

سیلیکون کمتر از ۷ نانومتر دیگه جواب نمیده و باید به مواد دیگه رو بیارن و بعد اون فتونیک به جای الکترونیک وارد کار میشه
———
ترنجی این گزارش دهید رو به سمت چپ انتقال بدید الان اشتباه گزارش مردم کامنت دوستمون رو

hossein_z3

به معنای واقعی دمش گرم

Exynos

امروز خبر سامسونگ ۱۰ نانومتری روخوندم و حالا هم آی بی ام ۷ نانومتری
گویا فقط اینتل هست که هنوز خبری از پردازنده‌های۴ هسته‌ای ۱۴ نانو متریش هم نیست !!

منی که از زمان ۲۸۶ طرفدار پروپاقرص اینتل بودم فکر نمی‌کردم روزی بشه که این شرکت رو اینقدر عقبتر از بقیه ببینم!

Ari khan

البته فکر میکنم اون خبر ده نانومتری مربوط به tsmcباشه :yes:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پویا رحمانی
عاشق دنیای تکنولوژی، خودرو و فوتبالم! عشق به تمام معنا...