شاید بزرگترین رقیب اصلی اپل در دنیای موبایلهای هوشمند را باید گوگل در نظر گرفت، چرا که سیستم عامل Android برای این شرکت است. همین باعث میشود کاربران از خود بپرسند چرا اپل وارد اصلیترین زمینه فعالیت گوگل، یعنی موتور جستجو نمیشود؟ اگر برای شما هم سوال است که چرا اپل موتور جستجو نمیسازد، بیایید ۳ دلیل از زبان ادی کیو را با هم مرور کنیم.
در حال حاضر قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری اپل و گوگل که گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیشفرض آیفون قرار میدهد، تحت بررسی است. وزارت دادگستری ایالات متحده به تحقیقات پرونده خود علیه “تسلط گوگل در صنعت جستجو” ادامه می دهد و توافق سودآور اپل یک موضوع اصلی در این تحقیقات است.
در یک پرونده جدید دادگاهی که این هفته توسط رویترز مشاهده شد، ادی کیو، معاون ارشد خدمات اپل، توضیح داده که چرا اپل هرگز موتور جستجویی توسعه نخواهد داد.
کیو توضیح میدهد که دادگاه معتقد است راهحلهای پیشنهادی در پرونده گوگل، اپل را به سمت «توسعه موتور جستجوی خود یا ورود به بازار تبلیغات متنی جستجومحور» و رقابت با تسلط گوگل سوق میدهد. اما کیو میگوید “این فرض اشتباه است.”
در اینجا دلایل ادی کیو را خواهیم خواند که نشان میدهد چرا اپل هرگز موتور جستجو نمی سازد:
۱- اپل بر روی سایر زمینههای رشد متمرکز است. توسعه یک موتور جستجو مستلزم انحراف سرمایه گذاری و کارمندان است زیرا ایجاد یک موتور جستجو میلیاردها دلار هزینه دارد و سال ها طول می کشد.
۲- به دلیل پیشرفتهای اخیر و در حال انجام در هوش مصنوعی، صنعت جستجو به سرعت در حال پیشرفت است. این باعث می شود که اختصاص منابع عظیمی که برای ایجاد یک موتور جستجو لازم است از نظر اقتصادی خطرناک باشد.
۳- یک موتور جستجوی قابل دوام مستلزم ساخت یک پلتفرم برای فروش تبلیغات هدفمند است، که این جز تجارت اصلی اپل نیست. اپل حجم متخصصان و زیرساخت عملیاتی قابل توجهی که برای ایجاد و اجرای یک تجارت تبلیغاتی جستجوی موفق لازم است را ندارد. اگرچه اپل پلتفرم تبلیغات ویژه خود را دارد، مانند پلتفرم اپ استور اما تبلیغات جستجو متفاوت بوده و خارج از تخصص اصلی اپل است. ایجاد یک بستر “تبلیغات جستجو محور” نیز باید با تعهدات طولانی مدت اپل در حفظ حریم خصوصی کاربر بررسی شود.
به نظر شما کدام یک از این دلایل برای عدم ورود اپل به بازار موتورهای جستجو منطقی است؟