حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویژگی تعیین کننده دوربین آیفون و گلکسی در سال 2022 چه خواهد بود؟

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | اپل، دوربین، سامسونگ

دوربین همواره یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های هر گوشی هوشمند پرچمدار است. اما سوالی که پیش می‌آید، این است که ویژگی تعیین کننده دوربین آیفون و گلکسی در سال 2022 چه خواهد بود؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

ویژگی تعیین کننده دوربین آیفون و گلکسی؛ آیا یک انقلاب در دوربین‌های موبایل رخ می‌دهد؟

اگر این روزها اخبار مربوط به گوشی‌های پرچمدار را دنبال کنید، احتمالا متوجه شده‌اید که  در این دستگاه‌ها دو ویژگی اصلی وجود دارد که عملا یک پرچمدار را می‌سازد یا اینکه آن را از میدان رقابت کنار می‌گذارد. یکی عمر باتری و دیگری کیفیت دوربین است. اتفاقا بیشتر صحبت‌ها در مورد دوربین است. گوشی‌های هوشمند برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران تبدیل به دوربین اصلی شده‌ و این موضوع کاملا طبیعی است. در نهایت همه ما به ظاهر و کیفیت عکس‌هایی که می‌گیریم، اهمیت زیادی می‌دهیم.

مقایسه آیفون ١٣ پرو مکس و Galaxy S21 Ultra: جذاب‌ترین نبرد سال!

وب سایت خبری phonearena می‌گوید که آیفون‌ها و گلکسی‌های به‌شدت تلاش کرده‌اند تا کیفیت دوربین را از همه لحاظ بهبود ببخشند. بدیهی است که فوکوس بهتر، بهبود عملکرد در نور کم با حالت‌های شب از جمله این ویژگی‌ها است. حالا با گوشی‌هایی روبرو هستیم که می‌توانند در شرایطی که حتی عکاسان حرفه‌ای با دوربین‌های حرفه‌ای خود، نیاز به سه پایه و کمی آمادگی دارند، عکس‌های خوبی بگیرند.

ویژگی تعیین کننده دوربین آیفون و گلکسی

گوشی‌های هوشمند قادر هستند تا نوردهی طولانی را ثبت کنند و این کار را نیز هوشمندانه و بدون نیاز به سه پایه انجام دهند. بدین ترتیب کیفیت عکس‌ها واقعا باورنکردنی به نظر می‌رسند. بنابراین تصاویر ما اکنون کیفیتی فوق‌العاده دارند. اما با این وجود، همه ابعاد دوربین‌ گوشی‌های هوشمند در چند سال گذشته، به معنای واقعی کلمه، پیشرفتی نداشته‌اند. به عبارتی دیگر، به نظر می‌رسد که به طور خاص یکی از ویژگی‌های دوربین اصلا تغییر نکرده است.

گوشی‌های هوشمند می‌توانند ترفندهای زیادی را در دوربین خود انجام دهند، اما نه همه جور ترفندی…!

این ویژگی مرتبط با ضبط ویدیو است، اما نه هر نوع ضبط ویدیویی. در واقع منظور ویدیوی Slow Motion یا حرکت آهسته است. ویدیوی حرکت آهسته با کیفیت بالا ممکن است ویژگی مورد توجه بعدی برای سازندگان گوشی‌های هوشمند باشد. این ویژگی در گدشته به دلیل قدرت ناکافی پردازنده، پیشرفت آن متوقف شده بود. ویدیوی 4K به یک پردازنده سریع و کارآمد نیاز دارد، به همین دلیل است که بسیاری از گوشی‌های ارزان قیمت اصلا ویژگی ضبط ویدیو 4K با 60 فریم بر ثانیه را ندارند. آن‌هایی که مانند Pixel 5a نیز از عهده آن به خوبی بر نمی‌آیند.

مشخصات دوربین گلکسی S22 Ultra سامسونگ فاش شد: منتظر سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی نباشید!

یعنی مثلا Pixel 5a بیش از حد گرم می‌شود و این موضوع، ضبط ویدیوی 4K با 60 فریم را در کمتر از 3 دقیقه متوقف می‌کند. بنابراین ضبط ویدیوی 4K یک چالش برای گوشی‌های هوشمند بوده است. در حالی که گوشی‌های ارزان قیمت هنوز با مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند، از این سو پرچمداران عمدتا آن را به راحتی انجام می‌دهند. این روزها نه تنها می‌توانید ویدیوهای 4K را ضبط کنید، بلکه حتی می‌توانید 4K HDR و حتی ProRes و غیره را نیز ضبط کنید.

این ویژگی واقعا حماسی به نظر می‌رسد…!

با این حال، یکی از ویژگی‌هایی که متاسفانه نتوانسته‌ایم آن را در پرچمداران اصلی سامسونگ و اپل ببینیم، ضبط ویدیو 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه است. اگر کمی اهل فیلمبرداری با دوربین موبایل باشید و چند نکته درباره آن بدانید، احتمالا به خوبی می‌دانید که این ویژگی دقیقا کجا و چگونه به کار خواهد آمد؟ همه چیز در مورد حرکت آهسته فوق‌العاده خوب است. اما این ویژگی به قدرت پردازشی زیادی نیاز دارد.

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس

ضبط ویدیو 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه قدرت زیادی می‌خواهد و با نرخ 120 فریم بر ثانیه نیز قدرتی دوچندان را می‌طلبد. خوشبختانه، تجهیز یک پرچمدار به این ویژگی، غیرممکن نیست و ما شاهد این موضوع هستیم که سایر سازندگان گوشی آن را ارائه داده‌اند. جدیدترین پرچمدار اکسپریای سونی دارای این قابلیت است.

این ویژگی شاید کیفیت ویدیوهای TikTok شما را بهبود نبخشد، اما اگر آرزوی ساختن ویدیوهایی زیبا دارید، قطعا این قابلیت یک ویژگی تعیین کننده است. شاید زمان آن فرا رسیده است که اهمیت مسئله کیفیت دوربین را درک کنیم. مخصوصا آیفون که از زمان آیفون 6 اس در همان ویژگی ضبط ویدیو حرکت آهسته 240 فریم با کیفیت 720p و 120 فریم با کیفیت 1080p جا مانده است. این گوشی حدود 6 سال پیش، یعنی در سال 2015 عرضه شده و از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که سازندگان گوشی‌های هوشمند برای این مسئله فکری کنند و کیفیت ویژگی ضبط ویدیو حرکت آهسته‌ را که شایسته یک گوشی پرچمدار است، ارائه دهند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا مسئله ضبط ویدیو 4K با 120 فریم بر ثانیه برای شما نیز حائز اهمیت است؟ در دوربین گوشی هوشمند چه چیزی برای شما بیشتر اهمیت دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

بقیه برندها پشم هستن !!! این دو تا تعیین کننده
😐

Mahdi

فعلا که پیکسل مثل تریلی از روشون رد شد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان