اواخر سال ۱۳۹۸ بود که دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا، دستاوردهای جدید خود را برای ریاست جمهوری به معرض نمایش درآوردند. در این مراسم خودروهایی همچون ایران خودرو K132 و سایپا کراس کانتری به نمایش درآمد. محصول سایپا در آن دوران رهام کراس کانتری نام داشت که پس از تصمیم این خودروساز مبنی بر تغییر نام محصول خود از رهام به شاهین، اکنون میبایست آن را شاهین کراس یا SP100 کراس بنامیم. شاهین کراس به عنوان شاسی بلند سایپا رسما معرفی شده است و می خواهیم نگاهی به آن داشته باشیم.
شما می توانید برای مطلع شدن از اخبار پیش فروش خودرو در کانال ترنجی (Toranji@) عضو شوید. شاهین کراس در حقیقت یک هاچ بک کراس است که مطابق گفتههای سایپا، براساس پلتفرم SP100 طراحی و توسعه یافته است. در چند سال گذشته بازار هاچبک کراسها در کشورمان رشد فروش خوبی را به نام خود ثبت کرده و رشد تقاضا برای خودروهایی همچون ام وی ام X22 و چانگان CS35 تاییدی بر این حرف است. سایپا نیز تصمیم دارد تا سهمی از این بازار پررونق را با استفاده از شاهین کراس به خود اختصاص دهد.
سایپا شاهین کراس از نظر قوای فنی هیچ تفاوتی با نسخه سدان سایپا شاهین ندارد. هر دو این خودروها از پیشرانه توربوشارژر M15 استفاده میکنند که قادر است تا حداکثر 108 اسببخار قدرت و 165 نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
گیربکس مورد استفاده برای این خودروها نیز پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک خواهد بود. مصرف سوخت رسمی سایپا کراس کانتری و سایپا شاهین هنوز اعلام نشده اما با توجه به حجم کم پیشرانه و استفاده از سیستم پرخوران یا توربوشارژر برای پیشرانه این خودروها، به نظر نمیرسد با خودروهای پراشتهایی مواجه باشیم.
امکانات استاندارد SP100 کراس نیز در رده خودش قابل قبول هستند، هرچند باید منتظر اعلام کاتالوگ رسمی از سوی سایپا برای این خودرو باشیم. SP100 کراس به امکانات زیر مجهز است:
علاوه برآن، SP100 کراس نسخه کراس از سایپا شاهین است و به همین دلیل سرتاسر بدنه با ضربهگیرهای مشکی رنگ پلاستیکی و محافظهای مختلف پوشیده شدهاند. فنربندی خودرو نیز از سوی سایپا اندکی دستکاری شده تا با خودرویی بلندقد تر از سایپا شاهین روبرو باشیم.
به نظر نمیرسد زودتر از سال 1400 بتوانیم شاهد عرضه رسمی شاهین کراس از سوی سایپا باشیم و البته ممکن است در این مدت نام این خودرو و کلاسبندی آن نیز تغییر کند. قیمت این خودرو نیز هنوز مشخص نشده اما با توجه به محدوده قیمت 160 میلیون تومانی شاهین سایپا، بایستی منتظر اعلام رقمی بالاتر از این محدوده برای شاهین کراس باشیم.
نظر شما درباره شاهین کراس چیست؟
برخلاف کوییک از طراحی این بدم نیومد.
دقیقا مثل نوت 20 اولترایی میمونه که دیروز معرفی شد. ظاهرش خفنه ولی داخلش حالتو بهم میزنه🤮 ولی خداتومن قیمت داره
این چرا تایراش یه متر از بدنه فاصله داره از بغل ماشین زیاد جالب نیست شایدم من اشتباه میبینم
تاریخ مانیتورش 2017 هست
حتی نتونستن اینو درست کنن
ولی درکل به نظرم خوبه
فقط موتورش خیلی ضعیفه
108 اسب و 165 نیوتون متر جواب این جثه رو نمیده
حداقل 130 اسب میخواد این
من که با سی اچ ار مشکلی ندارم با همین قدرت اسب بخار و گشتاور
تویوتا کجا
سایپا کجا
بعدشم
من نمیگم این کلا جواب نمیده و نمیره
میگم کافی نیست
بدک نیست
خب .طراحیش جالبه بروز نیست ولی نسبت به بقیه محصولات خعلی پیشرفت کرده .دکور داخلی فاجعه هست و فوق العاده زشت .موتور هشت سوپاپ تیبا با توربو شارژ چیز قابل قبولی نیست مخصوصا تو این رنج قیمتی .ولی در کل خوبع که ماشین های ایرانی تعغیرات ظاهری داشته باشن
کابین به شدت زشت و بی کیفیت طراحی شده …
قربالک فرمان از اورگانومی و طراح بدی برخورد هست متاسفانه از جنس بی کیفیتی بهره میبره
.
.
.
رقیب کراس شاهین ، ام وی ام X22
که باور کنید خودرو ها چینی کیفیت و امکانات بالاتر نسبت به خودرو داخلی به مصرف کننده ارائه میدند
اصلا چراغ عقبش شبیه بی ام و نیس
این کجاش شاسی بلنده اخه =))
فقط موتور 8 سوپاپ توربوش =)) ب زور توربو 108 اسب بخار قدرت داره 😐