حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا آیفون ۱۱ 5G نیست؟

نوشته

4 سال قبل | 8 دیدگاه | اپل، شبکه 5G

هفته گذشته در حالی شاهد معرفی آیفون ۱۱ از سوی اپل بودیم که هیچ کدام از مدل‌های آن برخلاف نسخه های خاص پرچم دار ۲۰۱۹ سامسونگ، هواوی یا دیگر تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی، از شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کنند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم چرا چرا آیفون ۱۱ 5G نیست؟

چرا آیفون ۱۱ 5G نبود؟

آیفون ۱۱ 5G

آیفون ۱۱ 5G

اپل شرکت پیشرویی است که عموما فناوری های فوق العاده را معرفی می کند اما مدتی هست که از نوآوری آن کاسته شده است. هر چقدر که بتوان اپل را در اکثر فناوری‌ها پیشرو دانست اما تاریخ نشان داده که در این ۱۳ نسل آیفون هیچ وقت آن ها پیشرو در زمینه فناوری‌های مخابراتی نبوده اند. هرچند اغلب شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند، لااقل یک یا دو مدل با قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم شبکه مخابراتی را در سال جاری راهی بازار کرده‌اند، با این حال هیچ کدام از مدل‌های آیفون ۱۱ قابلیت اتصال به شبکه 5G را دارا نیستند.

البته همان‌طور که گفته شد، این شرکت میانه خوبی با فناوری های جدید ندارد و بدهی است در حالی که 5G یک شبکه نوظهور بوده و در انگشت شماری از شهرهای جهان عملیاتی شده است، از تعبیه چنین قابلیتی در آیفون ۱۱ اجتناب ورزد. البته اپل در ارائه این ویژگی با موانع فنی دیگری نیز رو به رو بوده که در ادامه آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

شبکه 5G هنوز در مقیاس وسیع آماده نیست

مضرات توسعه شبکه 5G

شبکه 5G

حتی در ایالات متحده نیز شبکه 5G یک شبکه نوظهور بوده تا جایی حتی اپراتورهای مطرحی همچون Verizon, AT&T و T-Mobil نیز قادر به ارائه سرویسی باکیفیت و پایدار و وسیع نیستند. در سوی دیگر این فناوری بر بستر موج میلی متری مخابره می‌شود و از آنجا که امواج میلی متری با دکل‌های LTE تداخل دارند، برای دسترسی به آن بایستی زیرساخت اختصاصی ایجاد کرد. به گفته مدیرعامل T-Mobile، هزینه زیرساخت ایجاد شبکه 5G به قدری بالاست که در حال حاضر برای اپراتورها صرف نمی‌کند آن را در شهرهایی با تراکم جمعیت پایین راه اندازی کنند.

اپراتور T-Mobile قرار است در سال ۲۰۱۹ شبکه 5G خود را فعال کند اما پوشش سرتاسری آن را به سال ۲۰۲۰ موکول کرده است. Sprint هم وعده آغاز کار شبکه 5G خود را برای اواخر سال ۲۰۱۹ برنامه ریزی کرده است. با توجه به این زمان‌بندی‌ها می‌توان گفت کوتاه‌ترین پیش‌بینی برای رواج گسترده 5G، احتمالا سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

در سوی دیگر فناوری 5G در فرکانس‌های بین 30 و 300 گیگاهرتز کار می‌کند که اغلب برای ارتباط میان ماهواره‌ها و سیستم‌های رادار استفاده می‌شود. امواج میلی متری قادر به عبور آسان از ساختمان‌ها یا سایر اشیا سخت و محکم نیستند، از این رو به تجهیزات و آنتن‌های مخابراتی بی‌شماری برای ارائه یک سرویس باکیفیت احتیاج هست. حتی در شهر نیویورک نیز نسخه آزمایشی 5G تنها در مکان‎های باز قابل استفاده است؛ از این رو در حال حاضر اغلب اپراتورهای مخابراتی بر روی به روز رسانی شبکه LTE متمرکز شده‌اند.

شبکه 5G

شبکه 5G

اپراتور Sprint توانسته است از طریق ارائه شبکه 5G بر طیف باند متوسط، تقریباً پوشش کاملی در برخی محله‌ها ایجاد کند. البته در نظر داشته باشید که تغییر رنج فرکانسی نسل پنجم مخابراتی باعث کاهش سرعت تبادل اطلاعات می‌شود. درنهایت می‌توان نتیجه گرفت که لااقل در ایالات متحده زیرساخت استفاده از فناوری مذکور به میزانی نرسیده است که اپل را به ارائه نسخه 5G گوشی آیفون ترغیب کند؛ حتی اگر ارائه این مدل بتواند جایگاه ساکنین کوپرتینو در بازار چین را تقویت کند.

مودم 5G برای موبایل 5G

شبکه 5G

شبکه 5G

اپل به دلیل بهینه نبودن تراشه و مودم‌های ساخت اینتل با نسل پنجم شبکه مخابراتی، آیفون 5G را در سال 2020 راهی بازار خواهد کرد. مودم اینتل XMM8060 در حال حاضر تنها تراشه سازگار با شبکه 5G شرکت اینتل است که به دلیل ابعاد بزرگ و بهینه نبودن در مصرف انرژی احتمالاً در دستگاه‌های نیمه دوم 2019 استفاده خواهد شد.

البته این شرکت نسخه مخصوص گوشی‌های هوشمند XMM8161 را هم توسعه داده است که احتمالاً در آیفون 5G به کار گرفته خواهد شد. فارغ از ابعاد بزرگ و بهینه نبودن در بحث مصرف انرژی، تراشه‌های سازگار با 5G کنونی گرمای زیادی را تولید می‌کنند، از این رو اپل ترجیح داده تا زمان ارائه مدلی قابل قبول صبر کند. اواخر مهرماه بود که اینتل در گزارشی از تأخیر استفاده از مودم‌های 5G در آیفون خبر داد. در همان زمان برخی از منابع نزدیک به ساکنین کوپرتینو فاش کردند که این شرکت در صورت نیاز به استفاده از تراشه‌های ساخت مدیاتک در سال 2020 روی خواهد آورد.

اپل هیچ‌گاه در استفاده از فناوری های جدید مخابراتی پیش قدم نیست

اولین نسل از گوشی آیفون هنگامی با پشتیبانی از 2G راهی بازار شد که سایر تولید کنندگان گوشی هوشمند به سمت استفاده از مودم‌های 3G روی آورده بودند. این رویه در زمان محبوبیت 4G نیز ادامه پیدا کرد و اپل تقریباً بعد از تمام تولید کنندگان گوشی هوشمند تصمیم به پشتیبانی از آن گرفت؛ از این رو لااقل علاقه‌مندان به این برند توقع ندارد اپل به یکی از پیش قراولان استفاده از فناوری 5G تبدیل شود.

برخی ضعف‌های سخت افزاری نیز مزید بر علت دوری اپل از فناوری 5G شده است. در حال حاضر مودم‌های موبایلی پشتیبانی کننده از این فناوری انرژی بالایی مصرفی استفاده می‌کنند. همین امر باعث افزایش ظرفیت باتری گوشی‌های 5G و به طبع آن افزایش ضخامت شده است. در سوی دیگر مودم‌های 5G کنونی به دلیل بهینه نبودن گرمای زیادی تولید می‌کنند. البته انتظار داریم به مرور زمان و با ورود تراشه‌های مانند کایرین 990 یا اکسینوس 980/ Exynos 980 این معضلات فنی نیز در سال آینده رفع گردند.

عدم حضور تجهیزات مناسب برای استفاده از تمام ظرفیت فناوری 5G

به رغم عرضه گوشی‌های 5G در سال جاری، هنوز هیچ گوشی هوشمند راهی بازار نشده است که بتواند به معنای واقعی از تمام پتانسیل شبکه 5G استفاده کند. کوالکام هنوز بر روی نسل اول مودم‌های 5 جی خود کار می‌کند، با این حال سامسونگ و هواوی موفق با ارائه تراشه‌های یک پارچه شده با مودم 5G شده‌اند.

یک استراتژی چند منظوره که عامل ایجاد طیف مختلفی از گجت‌های هوشمند برای اتصال به 5G شود کاملاً مهم است و در حال حاضر هیچ یک از دستگاه‌های موجود در بازار قادر به برآورده کردن این دیدگاه نیستند. بدون شک تا سپتامبر سال آینده (موعد معرفی آیفون 2020) شرکت‌های تراشه سازی مانند اینتل و کوالکام توانسته‌اند به نیاز بازار برای ورود مودم‌های بهینه سازگار با 5G پاسخ شایسته‌تری بدهند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد در نسل اول دستگاه‌های سازگار با 5 جی به آن توجهی نشده است.

رضایت کاربران به دلیل عدم استفاده از فناوری نابالغ


اپل همیشه در مراسم معرفی محصولات جدید خود، داده‌های رضایت مشتری را برای آخرین آیفون منتشر می‌کند. به عنوان مثال تیم کوک هفته گذشته اعلام کرد که میزان رضایت مندی کاربران استفاده کننده از محصولات شرکت متبوعش به بالاترین حد چند سال اخیر رسیده است. آیا ارائه یک آیفون 5G با داشتن مشکلاتی مانند عمر کم شارژ باتری یا داغ شدن متعدد در این رویه تغییری ایجاد نخواهد کرد؟

البته در سوی دیگر ممکن است برخی از علاقه مندان به برند اپل، این شرکت را به عقب ماندن از سایر رقبا در پشتیبانی از شبکه 5G متهم کرده و به سمت خرید یک گوشی اندرویدی ترغیب کنند؛ با این حال بدون شک تعداد این دسته از کاربران به مراتب کمتر از افرادی خواهد بود که ممکن است به دلیل ارائه یک گوشی ضعیف از سوی اپل به پلتفرم اندروید مهاجرت کنند.

هر سه عضو خانواده گلکسی اس ۱۱ از شبکه 5G پشتیبانی می کنند

در نظر داشته باشید که فروش نسخه 5G گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت 10 پلاس، سری گلکسی اس 10، شیائومی می میکس 4 یا وان پلاس 7 پرو به میزانی نیست که صدای اعتراض استفاده کنندکان از آن‌ها در برخورد با مشکلات مذکور شنیده شود. به نوعی شرکت‌های سخت افزاری با آگاهی از کمبودهای موجود در زیرساخت 5 جی، صرفا برای به دست آوردن عنوان “اولین” اقدام به عرضه محصولاتی کرده‌اند که هیچ یک قادر به استفاده از تمام پتانسیل 5 جی نیستند.

هنگامی اپل تصمیم به ساخت نسخه 5G گوشی آیفون خواهد گرفت که بتواند با یک محصولات پرچم‌دار خستگی ناپذیر در بازار عرض اندام کند. به عبارت ساده‌تر تجربه کردن چیز بد، می‌تواند باعث از دست دادن چیزهای بیشتری شود.

آیفون 11 سریع‌ترین آیفون تولید شده تا کنون

عموم کاربران تنها از شبکه 5G انتظار افزایش سرعت تبادل اطلاعات برای تماشای استریم فیلم یا انجام بدون وقفه بازی را دارند. حال با توجه به آماده نبود زیرساخت استفاده وسیع از این فناوری در سطح جهانی، اپل سعی کرده سرعت دسترسی به شبکه LTE در آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس را تا حد ممکن ارتقا دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی Sascha Segan at PCMag، آیفون ۱۱ پرو از فناوری 4×4 MIMO پشتیبانی می‌کند که به واسطه آن، سرعت تبادل اطلاعات در نسل جدید آیفون دست کم 20 درصد نسبت به آیفون پرو مکس افزایش پیدا می‌کند. اپل همچنین از باندهای مختلف LTE پشتیبانی کرده که Verizon در مناطق متراکم به آن برای انتقال روان‌تر داده‌ها به متکی شده است. البته در نظر داشته باشید که اپل همچنان از مودم‌های ساخت اینتل در آیفون ۱۱ استفاده کرده، قطعاتی که شاید سال آینده با نمونه ساخت کوالکام جایگزین شوند.

آیفون بعدی باید دلیل محکمی برای خریده شدن داشته باشد


پرواضح است که اپل در توسعه آیفون 11 به تغییرات و ارتقا حداقلی بسنده کرده است. البته غریب به اتفاق منابع خبری معتقد هستند که سال آینده اپل در کنار ارائه پشتیبانی از فناوری 5G، تغییرات ظاهری و سخت افزاری درخوری بر روی آیفون 2020 اعمال خواهد کرد؛ شاید یکی از آن‌ها دسترسی به قابلیت شارژ وایرلس معکوس باشد.

به هر حال هرچند اپل امسال اغلب توان خود را بر روی ارتقا کیفیت دوربین آیفون تمرکز کرده است، با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده شاهد ارائه ویژگی‌های جدید و هیجان انگیز تری در آیفون 2020 باشیم.

نظر شما چیست؟ منتظر آیفون 5G هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
aliasad

چون اپل سال دیگه چیزی برای ترغیب کردن مشتریاش نداره و به قول دوستان به بلوغ کافی نرسیده😑😅

afsoon

قیمت تمام شده کمتر مساوی با سود بیشتر

Taskin

چون اون مودم برای مشتریا ۵۰۰ دلار می افتاد مثلا آیفون یازده پرو مکس=۱۵۹۹ دلار

Taskin

اپله دیگه

_V_

چونکه الان ۵ جی به بلوغ نرسیده و بقیه هم که ۵ جی زدن گوشیاشون پرواز میکنن فرار میکنن☺

ARMTIN

اینتل از لیست تامین کننده های مودم ها 5G ایفون ها کنار گذاشته شده ، طبق قرار داد جدید اپل و کوالکام ، آیفون ها ۲۰۲۰ همگی به مودم ها 5G شرکت کوالکام مجهز میشند👍
.
.
.
علت مجهز نبودن iPhone 2019 به مودم 5G ، فقط بخاطر قیمت بالای این مودم هاست …
مسلماً تا سال دیگه مودم ها 5G به تولید انبوه میرسند و قیمت هاشون کاهش پیدا میکنند

V800B

چقد ضد اپلی هست
اینجا

Milad7

جلوگیری از هزینه ی اضافی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)