حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

موسس تلگرام می گوید واتس اپ هیچگاه امن نخواهد شد

نوشته

4 سال قبل | 3 دیدگاه | امنیت، پیام رسان

حتما به یاد دارید که چند روز پیش در ترنجی درباره باگ امنیتی واتس اپ صحبت کردیم. به نظر می رسد پاول دروف، موسس تلگرام که خود را جز امن‌ترین پیام‌رسان‌‌های بازار می داند، از این موضوع استفاده کرده و به امنیت خود می بالد، البته امنیتی که با کلاینت های ثالث کاملا زیر سوال است! جالب بدانید که موسس تلگرام می گوید واتس اپ هیچگاه امن نخواهد شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

تیکه تلگرام به واتس اپ درباره امنیت این پیام رسان

پاول دوروف در یک پیام طولانی، به بروز مشکل در امنیت واتس اپ (WhatsApp) واکنش نشان داد. آسیب‌پذیری اخیر این اپلیکیشن که حالا برطرف شده است، مهاجمان را قادر می‌ساخت با یک تماس تلفنی به اطلاعات گوشی هوشمند کاربران دسترسی یابند؛ حتی اگر آن تماس بی‌پاسخ می‌ماند.

موسس تلگرام سال‌ها تلاش کرد تا کاربران را به تجدید نظر درباره امنیت واتس اپ و استفاده‌ی آگاهانه از این اپلیکیشن پیامرسان وادارد. حالا هم او در پستی با عنوان «چرا واتس اپ هرگز امن نخواهد بود» به این موضوع پرداخته است.

در ابتدا واتس اپ فاقد هرگونه سیستم رمزنگاری بود و هر کسی می‌توانست پیام‌های رد و بدل شده را شنود کند. ولی دوروف می‌گوید که فارغ از نقطه نظر بازایابی، پس از رمزگذاری سرتاسری (end-to-end encryption) هم شرایط چندان بهبود نیافت.

ربات تلگرام

 تلگرام

به گفته‌ی او، معرفی این قابلیت امنیتی همزمان شد با راه‌اندازی سیستم پشتیبان‌گیری کلود (cloud backup). اما سران واتس اپ به کاربران یادآوری نکردند که داده‌های ذخیره شده در فضای ابری، فاقد رمزگذاری هستند و قابل خواندن برای هر کسی که به آن‌ها دسترسی داشته باشد. دوروف به این نکته هم اشاره می‌کند که پیش‌تر موسسان واتس اپ، به طور تلویحی از کاربران خود عذرخواهی و به فروش حریم خصوصی آن‌ها اذعان کردند.

اما واتس اپ از کاربرانش خواسته است که اپلیکیشن را به آخرین نسخه ارتقا دهند و سیستم عامل موبایل خود را نیز همواره به‌روز نگه دارند تا داده‌های ذخیره شده روی دستگاه، از چنین خطراتی محفوظ بماند. ظاهرا بدافزار جدید در 45 کشور دنیا مورد استفاده قرار گرفت؛ اما به دلیل پیچیدگی نوع حمله، کاربران محدودی را تحت تاثیر قرار داد.

اگر شما کاربر واتس اپ هستید و هنوز آن را آپدیت نکرده‌اید، می‌توانید برای به‌روزرسانی ازاین لینک اقدام نمایید. ناگفته نماند که این باگ واتس اپ در ورژن‌های اندرویدی قدیمی‌تر از 2.19.134 وجود دارد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید اساسا سرویس کاملا ایمن رایگان عمومی وجود داشته باشد؟! مسلما خیر!

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Cyrus

تلگرام امنیت شما رو کاملا به اختیار خودتون گذاشته!
کلاینت نصب کنید ، امکانات بیشتر ، امنیت کم تر!
نسخه اصلی نصب کنید ، امکانات کم تر ، امنیت بیش تر!
پس آقای ع.طایی امنیت تلگرام زیر سوال نمیره! امنیت ما زیر سوال می‌ره!

Ahmad9300

یه سلامی هم بکنیم به اونایی که میگفتن و میگن که پیامرسانهای داخلی امن نیست و امنیت فقط تلگرام و واتس اپ و …. سلام متفکر!! سلام نخبه!! سلام ساده لوح!!!!
مطمئنا امنیت اینها (چه داخلی و چه خارجی) بستگی به اراده ی مسولان ارشد حکومتها داره و کاملا هم منطقی و عقلانی هست. چه ایران و آمریکا و چه هرجای دیگه. به محض اینکه احساس بکنن دسترسی خاصی به اطلاعات فضای مجازی نیاز دارن که الان در اختیارشون نیست درنگ نمیکنن و نهایت تلاششون رو برای به دست آوردنش انجام میدن فقط فرقش اینکه اونوریا چون این تکنولوژی برای خودشون هست و تولید کننده هستند مسلط تر هستند به اطلاعات. این حداقلشه، اگه نگیم کلا چیزی به اسم امنیت اطلاعات وجود نداره. تحلیل این مباحث بدون در نظر گرفتن مقوله سیاست و امنیت ارزشی چندانی نداره.

mehrdad_ma

شما متن کامل خود پاول رو بخوان
گفته واتساپ اپن سورس نیست که بررسی کنیم چقدر امنیت داره
تمام رمز نگاری ها با 0 شروع میشن و در اختیار افراد خاصی هست
واتساپ باید بخاطر امنیت کاربر از مقامات کشور خودش فاصله بگیره و برای نگه داشتن اطلاعات کاربران تلاش کنه حتی خودشو مثال زده که بخاطر نفروختن اطلاعات مجبور به ترک روسیه شده .

دلایلش رو بخوانید بعد بگید تلگرام امن نیست سروش آی گپ و…. امن هستند !!!!!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)