حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام اسنپدراگون ۷۳۰ (Snapdragon 730) و اسنپدراگون ۷۳۰ جی (Snapdragon 730G) را رسما معرفی کرد

نوشته

5 سال قبل | 11 دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

امروز روزی است که قلب های تپنده میان رده های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مشخص شده است. کوالکام سه چیپست جدید که دو عدد از آن ها در خانواده سری ۷۰۰ و یکی در خانواده سری ۶۰۰ قرار می گیرند رونمایی کرده است. ما در این مطلب می خواهیم به دو چیپست کوالکام اسنپدراگون ۷۳۰ (Snapdragon 730) و اسنپدراگون ۷۳۰ جی (Snapdragon 730G) که کوالکام رسما آن ها را معرفی کرده است، بپردازیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

کوالکام به‌صورت رسمی از چیپست اسنپدراگون ۷۳۰ رونمایی کرده است؛ اسنپدراگون ۷۳۰، سیستم-روی-چیپ (SoC) جدید و توانمندی است که احتمالا اواخر سال جاری میلادی در برخی گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار استفاده خواهد شد. این تراشه بیشتر روی آن‌دسته از میان‌رده‌ها متمرکز است که مشخصاتی شبیه به پرچمداران دارند و می‌شود از آن‌ها به‌‌عنوان «میان‌رده‌های رده‌بالا» یادکرد.

نسل قبلی این تراشه، یعنی اسنپدراگون ۷۱۰ در گوشی‌های متعددی ازجمله گلکسی A8s سامسونگ و می ۸ اس‌ایشیائومی مورداستفاده قرار گرفت و توانست در بنچمارک‌ها عملکرد خوبی از خود نشان دهد. گرچه کوالکام اخیرا مدل ارتقاءیافته‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ را با نام اسنپدراگون ۷۱۲ معرفی کرده، اما این تراشه‌ی جدید (اسنپدراگون ۷۳۰) نسبت به مدل پیشین به‌میزان بیشتری به‌خود بهبود دیده است.

اسنپدراگون جدید مجهز به هشت هسته‌ی پردازشی است؛ این هشت هسته از نوع کرایو ۴۷۰ (Kryo 470) با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز هستند و با لیتوگرافی ۸ نانومتری ساخته شده‌اند. اسنپدراگون ۷۳۰ دارای پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۸ (Adreno 618) است و از پردازنده‌ی هگزاگان ۶۸۸ (Hexagon 688) استفاده می‌کند.

سیستم-روی-چیپ جدید کوالکام همچنین دارای پردازنده‌ی تصویر اختصاصی به‌نام اسپکترا ۳۵۰ (Spectra 350) است و از مودم X15 LTE بهره می‌گیرد. این تراشه همچنین از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند. بسیاری از موارد یادشده، باعث می‌شوند که اسنپدراگون ۷۳۰ بتواند پردازش‌ها و تصویرسازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به گوشی‌هایی بیاورد که مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی دارند، اما پرچم‌دار به‌حساب نمی‌آیند و در دسته‌ی میان‌رده‌ها جای می‌گیرند.

اسنپدراگون ۷۳۰ جی

اسنپدراگون ۷۳۰ جی

این تراشه همچنین دارای یک نسخه‌ی مخصوص‌بازی با نام اسنپدراگون ۷۳۰ جی (Snapdragon 730G) است که فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی آن روی مقدار بالاتری تنظیم شده تا عملکردش به‌میزان ۱۵ درصد سریع‌تر باشد. 730G افزون‌بر‌این، از گوشی‌های مجهز به نمایشگر 1440p هم پشتیبانی می‌کند و این درحالی است که نسخه‌ی معمولی آن، حداکثر برای نمایشگرهای 1080p مناسب است. نکته‌ی مهم دیگر در مورد ۷۳۰ جی، پشتیبانی آن از ویدیوی حرکت آهسته‌ با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه است.

کوالکام می‌گوید که نسخه‌ی مخصوص‌بازی اسنپدراگون ۷۳۰، دارای قابلیتی ویژه‌ به‌نام Jank Reducer است که به‌هنگام اجرای بازی‌ها با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه، به‌میزان ۹۰ درصد روی روان‌تر اجرا شدن آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد و پردازش‌هایی از پس‌زمینه که ممکن است سرعت عملکرد گوشی را کاهش دهند، متوقف می‌کند.

به صورت خلاصه می توان گفت:

اسنپدراگون ۷۳۰

اسنپدراگون 730 هشت هسته‌ای از هسته‌های Kryo 470 با فرکانس 2.2 استفاده کرده است و با معماری 8 نانومتری طراحی شده است. این تراشه دارای پردازنده گرافیکی آدرنو 618، پردازنده Hexagon 688، واحد پردازشی تنسور، پردازنده سیگنال تصویر Spectra 350، مودم X15 LTE و پشتیبانی از Wi-Fi 6می‌باشد. بسیاری از این قابلیت‌ها امکان بهره‌وری از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای پردازش و تصویر برداری را در گوشی‌های غیرپرچمدار فراهم می‌کند.

اسنپدراگون 730G

نسخه مخصوص بازی اسنپدراگون 730 با نام 730G نیز معرفی شد. این پردازنده سرعت پردازش گرافیکی بالاتری داشته و در نتیجه تا 15 درصد عملکرد بهتری ارائه می‌کند. این پردازنده از گوشی‌های با نمایشگرهای تا سقف 1440p پشتیبانی می‌کند، در حالیکه نسخه 730 معمولی تنها از گوشی‌هایی با نمایشگرهای تا سقف 1080p پشتیبانی می‌کند. در کنار این موضوع، 730G امکان فیلمبرداری صحنه آهسته تا نرخ 960 فریم بر ثانیه را نیز دارد.

نظر شما درباره اسنپدراگون ۷۳۰ و اسنپدراگون 730G چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
erfan520

کوالکوم با سرعت خوبی پیش میره
اما وجود رقبایی مثل اپل و اگزینوس سامسونگ باعث شده کوالکوم شتاب بیشتری به کاراش بده

Yilman

با وجود این پردازنده ها دیگه هیچ نیازی نیست به گوشی پرچمدار، از چیپست پرچمدار اسنپدراگون 835 سریعتر هستند، آدم باید عقده گوشی گرون قیمت داشته باشه که به جای گوشی مقرون به صرفه با این پردازنده ها پرچمدار بخره

HOSEIN

به امید اینکه هرچه زودتر برندای مث شیا تو گوشیاش از اینا استفاده کنه برای من ک ۷۳۰جی مناسبتره

✔ TVKade

این پردازنده ها خوراک گوشیای شیاومیه، امیدوارم در سری ردمی 8 از این چیپ ها استفاده کنه.
ردمی 8: اسنپدراگون 665
ردمی نوت 8: اسنپدراگون 730
ردمی نوت 8 پرو: اسنپدراگون 730G

vahid abedi

بزودی در میان رده های خوش قیمت شیاوومی شاهد چیپ اسنپ 730 خواهیم بود

amer

ایول دراگون 730بی نظیره 730Gهم عشقه دمش گرم به این میگن پردازنده!

CAPCOM

واقعا عالی

ganja2

کارین هواوی هم پیشرفت خوبی کرده. مخصوصا در قدرت باطری

✔ TVKade

پردازنده اسنپدراگون 730 ترکیبی از اسنپدراگون 675 با 710 هست. در واقع از نظر cpu دقیقا همون اسنپدراگون 675 هست (بهمین خاطر توی تستهای گیگ بنچ با همون مدل و امتیازهای اسنپدراگون 675 میومد) و از نظر gpu حدود 50 درصد گرافیک بهتر نسبت به 675 و 25 درصد بهتر نسبت به 710 هست. دو چیپ 675 و 710 هردو
یه نقطه ضعفی یا گرافیک ضعیف تر یا cpu ضعیف تر داشتن ولی 730 این مشکلو برطرف کرده و گرافیک و cpu متناسب گذاشته و در واقع بهترین های دو چیپ قبلی رو با هم داره.
این پردازنده ها خوراک گوشیای شیاومیه، امیدوارم در سری ردمی 8 از این چیپ ها استفاده کنه.
ردمی 8: اسنپدراگون 665
ردمی نوت 8: اسنپدراگون 730
ردمی نوت 8 پرو: اسنپدراگون 730G

Finch

««««این تراشه بیشتر روی آن‌دسته از میان‌رده‌ها متمرکز است که مشخصاتی شبیه به پرچمداران دارند و می‌شود از آن‌ها به‌‌عنوان «میان‌رده‌های رده‌بالا» یادکرد.»»»»
هعاییییییییییییی دلم😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

TheFreeCritic

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)