حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم عامل ویندوز لایت (Windows Lite OS) رقیب کروم OS گوگل خواهد بود

نوشته

5 سال قبل | یک دیدگاه | سیستم عامل، مایکروسافت

می دانیم که گوگل مدت زیادی است سیستم عامل کروم یا همان Chrome OS را برای لپتاپ های ارزان رونمایی کرده است که نگاهش خود را به این دسته محصولات ارایه می دهد. گوگل اساسا می خواهد نیاز کاربرانی که اکثریت نیاز آن ها پیرامون وبگردی و ویرایش فایل های متنی است را پوشش دهد اما ویندوز یک بستر کامل برای دسکتاپ است. بستر کامل نیاز به سخت افزار کامل دارد و این یعنی دستگاه گران قیمت تر. دلیل موفقیت کروم OS نیز کروم‌بوک های ارزانش بود و حالا به نظر می رسد که پس از سال ها، این مایکروسافت است که می خواهد رقیب جدی برای سیستم عامل کروم گوگل بتراشد. سیستم عامل ویندوز لایت (Windows Lite OS) رقیب کروم OS گوگل خواهد بود و در ادامه با هم با Lite OS مایکروسافت بیشتر آشنا خواهیم شد، با ترنجی همراه باشید.

سیستم عامل ویندوز لایت (Windows Lite OS)

سیستم عامل ویندوز لایت (Windows Lite OS)

سیستم عامل ویندوز لایت (Windows Lite OS)

ویندوز به قطع و یقین، پر استفاده‌ترین سیستم عامل دنیاست و از طرفی بی‌نظم‌ترین آن‌ها هم هست. مایکروسافت طی سال‌های اخیر، همواره در تلاش بوده تا نسخه Lite و سبک‌تری از این سیستم عامل را در اختیار کاربران میگذارد که ویندوز RT و ویندوز 10S دو مورد از آن‌ها بودند که میان کاربران خیلی فراگیر نشدند.

ویندوز RT + ویندوز 10S = سیستم عامل جدید Lite OS

اما این موضوع برای مایکروسافت، به منزله شکست نبوده چرا که دوباره برای ساخت یک نسخه سبک وزن از ویندوز دست به کار شده است. این نسخه که Lite OS نام‌گذاری شده، همان چیزی است که مایکروسافت انتظار دارد توانایی رقابت و کنار زدن Chrome OS را داشته باشد.

ایده Lite OS ایده چندان جدید و نوظهوری نیست. اگر به خاطر داشته باشید، ویندوز RT صرفا به نرم‌افزارهای ارائه شده برای پردازنده‌های ARM محدود شده بود و ویندوز 10S محدودیت‌هایی عجیب و خودسرانه روی نرم‌افزارهای قابل نصب برای کاربران اعمال می‌کرد.

به نظر می‌رسد که Lite OS ترکیبی از دو سیستم عامل قبلی باشد؛ اکوسیستمی محدود به اجرای اپلیکیشن‌های یونیورسال (UWP) و اپ‌های تحت وب پیشرو (PWA) که باید از مایکروسافت استور دانلود شوند و هم از معماری ARM و هم x86 پشتیبانی به عمل می‌آورند.

تفاوت‌های دقیق Lite OS با ویندوز اصلی هنوز مشخص نیست

جالب است بدانید که وبسایت Petri، لایت او اس را نسخه مستقل و جداگانه‌ای از ویندوز 10 نمی‌داند چرا که تفاوت‌های دقیق آن با ویندوز اصلی هنوز مشخص نیست. Lite OS البته در کنار محدود کردن نرم‌افزارها، از نظر ظاهری رابط کاربری ساده‌تری نسبت به ویندوز اصلی دارد و تلاش شده اشتباهات پروژه‌های مشابه قبلی (مثل نبود فایل منیجر) در آن تکرار نشود.

اما سؤال اینجاست که آیا محدود کردن کاربران به اجرای اپلیکیشن‌های یونیورسال و تحت وب پیشرو، مجددا می‌تواند به شکست دوباره مایکروسافت در طراحی نسخه‌‌های سبک از ویندوز منجر شود یا خیر؟ زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

هنوز زمان دقیقی برای انتشار Lite OS مشخص نشده، اما برخی منابع می‌گویند که احتمالا نسخه آزمایشی آن تابستان امسال جهت تست در دسترس بعضی از کاربران قرار بگیرد. نظر شما چیست؟‌ فکر می کنید مایکروسافت فقط در سیستم عامل کامل دسکتاپ موفق است و یا می تواند در زمینه دیگری از سیستم عامل هم موفقیت کسب کند؟ تا کنون تمام تلاش های دیگر مایکروسافت در زمینه موبایل و سیستم عامل سبک برای دسکتاپ شکست خورده است.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
silver30

لعنت به این ساتیا کچل.تجربه نشون داده هر جا هندی مدیر شده به گند کشیده شده.این کچل هم تا مایکیو نابود نکنه ول کن نیست.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)