حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیاتک از پردازنده هیلو پی 60 با هسته‌های پردازشی کورتکس A73 و هوش مصنوعی رونمایی کرد

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار رسمی شرکت‌ها، پردازشگرها

مدیاتک یکی از سازنده‌های پردازنده‌‌های موبایلی است که طی چند سال اخیر توانسته نصف سهم بازار پردازنده‌های موبایلی را مال خود کند. این شرکت که رقیب کمپانی کوالکام است امروز از پردازنده هیلو پی 60 با هوش مصنوعی رونمایی کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

هیلو پی 60 یک پردازنده میان‌رده است که برای رقابت با پردازنده هیلو پی 30 وارد بازار شده و از هوش مصنوعی برخوردار است که عملکرد دستگاه‌های دارای این پردازنده را برای باز کردن برنامه‌ها بهتر می‌کند.

پی 60 ساخته شده توسط فناوری 12 نانومتری است که این موضوع یک نکته منفی در مقایسه با پردازنده پی 30 که با فناوری 10 نانومتری ساخته شده است به حساب می‌آید. این پردازنده یعنی هیلو پی 60 دارای 4 هسته پردازشی از نوع کورتکس A73 و 4 هسته پردازشی از نوع کورتکس A53 می‌باشدکه هر 8 هسته بر روی سرعت 2 گیگاهرتز فرکانس‌دهی شده‌اند.

به گفته مدیاتک این پردازنده حدود 70 درصد قدرت و سرعت بیشتری در مقایسه با پردازنده قبلی این شرکت یعنی پی 30 دارد که یک جهش بزرگ در سری پی شرکت مدیاتک به حساب می‌آید.

پردازنده گرافیکی پی 60، مالی G72 Mp3 است که حدود 70 درصد از نسل قبلی سریع‌تر می‌باشد ولی هنوز در هیچ پرچمداری استفاده نشده است اما به صورت کلی بهبود‌های فراوانی نسبت به نسب گذشته خود داشته است.

بخش مهم پردازنده هیلو پی 60 به هوش مصنوعی آن برمیگردد که باعث بهبود عملکرد در بخش نرم افزاری می‌شود. همچنین این پردازنده بهبود‌هایی در بخش دوربین نیز داشته و حالا حدود 18 درصد انرژی کمتری برای راه اندازی دوربین دوگانه بر روی گوشی‌هایی که این پردازنده را استفاده خواهند کرد، خواهد داشت.

به غیر از این مورد به صورت کلی این پردازنده در مقایسه با P23 حدود 12 درصد انرژی کمتری مصفر می‌کند و این رقم به 25 درصد انرژی کمتر در هنگام بازی کردن نیز رسیده است.

هیلو پی 60 از صفحه نمایش‌های فول اچ‌دی تا نسبت تصویر 20:9 پشتیبانی می‌کند. به غیر از این مورد پی 60 توانایی استفاده از 8 گیگابایت رم تا سرعت 1800 مگاهرتز و استفاده از نوع حافظه UFS 2.1 را دارد.

مدیاتک قول عرضه این پردازنده را از نیمه دوم سال 2018 داده است.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دوست دارم بدونم که چرا شرکت های محدودی فقط توانایی ساخت GPU دارن.
حتی سامسونگ که خودش سال هاست چیپست میسازه، چند سالی هم هست که CPU طراحی میکنه، چرا هنوز موفق نشده خودش GPU رو هم بسازه. بتونه از GPU های Mali مستقل بشه و از GPU های اختصاصی خودش استفاده کنه. البته چند وقتی هست میشنوم که گویا سامسونگ در حال کار روی GPU هم هست.
تعجبم از اینکه خودش تا حالا 3 نسل M و M2 و M3 رو برای CPU ها ساخته ولی در بخش GPU هنوز اتفاقی نیوفتاده. مگر طراحی GPU از CPU سخت تره؟
هر دو پردازنده هستن. یکی پردازنده تراکنش ها و پراسس ها، دیگری پردازنده کارهای گرافیکی.
الان مدیاتک هم سال هاست داره چیپست میسازه ولی در بخش CPU و GPU هنوز مستقل نشده.
کوالکام خودش چیپست میسازه، CPU و GPU هم میسازه.
هواوی هم فعلا فقط چیپست میسازه.
اپل چیپست و CPU طراحی میکنه ولی برای GPU از Power VR کمک میگرفت که ظاهرا توی چیپست جدیدش، خودش GPU رو هم طراحی کرده!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علیرضا قنبری
Telegram: Ali_rezaGhanbariInstagram: Alireza.Ghanbari1Gmail: AlirezaGhanbari.Toranji