حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اتحادیه اروپا گوگل را به دلیل تخلفات ضدانحصار در فناوری تبلیغات، ۳.۵ میلیارد دلار جریمه کرد

نوشته

1 روز قبل | بدون دیدگاه | گوگل

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که گوگل را به مبلغ ۲.۹۵ میلیارد یورو، یا حدود ۳.۵ میلیارد دلار، به دلیل نقض قوانین ضدانحصار اتحادیه اروپا و “مختل کردن رقابت در صنعت فناوری تبلیغات” جریمه خواهد کرد. این تصمیم به دنبال حکم مشابهی در اوایل سال ۲۰۲۵ اتخاذ می‌شود که در آن یک قاضی فدرال آمریکا نتیجه گرفت که گوگل در فناوری تبلیغات آنلاین انحصار دارد.

خلاصه و نکات کلیدی

  • 🔵 کمیسیون اروپا شرکت گوگل را به مبلغ ۲.۹۵ میلیارد یورو (حدود ۳.۵ میلیارد دلار) به دلیل نقض قوانین ضدانحصار در حوزه فناوری تبلیغات (adtech) جریمه کرد.
  • 🔵 این کمیسیون معتقد است گوگل با دادن اطلاعات مزایده به صرافی تبلیغات خود (AdX)، به طور ناعادلانه به نفع محصولات خود عمل کرده و رقابت را مختل می‌کند.
  • 🔵 گوگل ۶۰ روز فرصت دارد تا راه‌حل‌های خود را ارائه دهد، در غیر این صورت ممکن است با اقدامات جدی‌تری مانند فروش اجباری بخشی از کسب‌وکار خود مواجه شود.
  • 🔵 گوگل این تصمیم را “اشتباه” و “غیرقابل توجیه” خوانده و اعلام کرده است که از این حکم فرجام‌خواهی خواهد کرد.
جریمه شدن گوگل در اتحادیه اروپا

جریمه شدن گوگل در اتحادیه اروپا

جزئیات تخلفات ضدانحصار گوگل

گوگل نه تنها در نتایج جستجو تبلیغات نمایش می‌دهد، بلکه به عنوان یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار برای تبلیغ‌کنندگان و ناشران آنلاین نیز موقعیت غالبی دارد. مشکل اصلی کمیسیون، روشی است که ابزارهای خرید تبلیغات گوگل (Google Ads و DV 360) با نرم‌افزار صرافی تبلیغات (AdX) و سرورهای ناشر تبلیغات (DFP) به شیوه‌ای ترجیحی تعامل دارند.

بر اساس اعلام کمیسیون، به نظر می‌رسد گوگل با “اطلاع‌رسانی پیشاپیش به AdX در مورد ارزش بهترین پیشنهاد از سوی رقبا که برای برنده شدن در مزایده باید آن را شکست می‌داد”، به نفع صرافی تبلیغات AdX خود عمل کرده است. همچنین مشخص شد که “Google Ads از رقابت با صرافی‌های تبلیغاتی دیگر اجتناب کرده و عمدتاً پیشنهادهای خود را روی AdX قرار می‌داده است.”

پاسخ گوگل: این تصمیم را اشتباه می‌دانیم و فرجام‌خواهی می‌کنیم

لی-آن مالهالند، رئیس جهانی امور رگولاتوری گوگل، در بیانیه‌ای که به Engadget ارائه شده، اعلام کرد که این شرکت از این تصمیم فرجام‌خواهی خواهد کرد:

تصمیم کمیسیون اروپا در مورد خدمات فناوری تبلیغات ما اشتباه است و ما فرجام‌خواهی خواهیم کرد. این تصمیم یک جریمه غیرقابل توجیه را تحمیل می‌کند و نیازمند تغییراتی است که با دشوارتر کردن کسب درآمد، به هزاران کسب‌وکار اروپایی آسیب خواهد زد.

زمینه و تاریخچه

مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار، پول هنگفتی است، اما از نظر فنی بیشترین مبلغی نیست که گوگل برای نقض قوانین اتحادیه اروپا جریمه شده است. در سال ۲۰۱۸، این شرکت به دلیل اجبار اپراتورهای شبکه تلفن همراه به پیش‌نصب اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌ها، ۵.۰۴ میلیارد دلار جریمه شد.

رگولاتورهای اتحادیه اروپا از نظر تاریخی سرسخت‌تر از همتایان آمریکایی خود بوده‌اند و گزارش شده است که کمیسیون اروپا در حال تحقیق در مورد گوگل برای حداقل یک موضوع دیگر مرتبط با تبلیغات است، اما باید دید که آیا مجازاتی وجود خواهد داشت که واقعاً این شرکت را تحت تأثیر قرار دهد یا خیر.

نظر شما درباره این نظارت‌های اتحادیه اروپا بر فعالیت غول‌های صنعت فناوری امریکایی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
آینده روشن با انتخاب بهتر ✨ در ترنجی سعی دارم تا بهترین محتوا رو برای انتخاب صحیح‌ت ارائه کنم، ممنون از همراهی‌ت 🙌🏼❤️