شیائومی به تازگی یک پیروزی بزرگ در بازار گوشیهای هوشمند اروپا به دست آورده و بر اساس دادههای Canalys، با پشت سر گذاشتن اپل، جایگاه دوم را در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ از آن خود کرده است.
شیائومی به سهم بازار ۲۳ درصدی دست یافته که جهشی قابل توجه است و سیگنال واضحی است که نشان میدهد استراتژی “پریمیومسازی” شیائومی در یکی از رقابتیترین مناطق جهان در حال جواب دادن است. آقای لو ویبینگ (Lu Weibing)، رئیس شیائومی، این خبر را تأیید کرده و بر شتاب رشد اخیر این شرکت و حضور فزاینده آن در بخش پریمیوم تأکید کرده است.
در ادامه آمار دقیق فروش و سهم بازار پنج برند برتر در اروپا (بدون احتساب روسیه) بر اساس گزارش Canalys آمده است.
رتبه | شرکت | سهم بازار | رشد سالانه |
---|---|---|---|
۱ | سامسونگ | ۳۱٪ | -۱۰٪ |
۲ | شیائومی | ۲۳٪ | +۱۱٪ |
۳ | اپل | ۲۱٪ | -۴٪ |
۴ | لنوو (موتورولا) | ۵٪ | -۱۸٪ |
۵ | ریلمی | ۴٪ | +۵٪ |
لو ویبینگ به وضوح اعلام کرده است: رشد شیائومی در اروپا ریشه در تمرکز آن بر محصولات پریمیوم دارد. این شرکت دیگر به اینکه تنها به عنوان یک برند اقتصادی شناخته شود، راضی نیست. در عوض، شیائومی در حال سرمایهگذاری بر روی دستگاههای ردهبالا است که برای رقابت مستقیم با بازیگران تثبیت شدهای مانند اپل و سامسونگ در بخشهای باارزش بازار طراحی شدهاند.
این چرخش استراتژیک در حال حاضر در حال نتیجه دادن است و شهرت شیائومی را مستحکم کرده و به آن امکان میدهد تا قیمتها و حاشیه سود بالاتری را در بازارهای توسعهیافته به دست آورد.
در گزارش موسسه Canalys میتوان به عملکرد برندهای لنوو و ریلمی نیز توجه کرد. لنوو در حقیقت محصولات Motorola را عرضه میکند و با افت شدید ۱۸ درصدی مواجه شده است. در مقابل برند چینی دیگر یعنی Realme توانسته رشد ۵ درصدی داشته باشد و پشت سر آن حرکت کند.
همچنین هنوز میتوان گفت که تقریبا از هر ۳ موبایلی که در اروپا فروخته میشود، یکی از آنها برند سامسونگ دارند. سهم ۳۱ درصدی از این بازار پریمیوم میتواند درآمد مناسبی برای کرهایها داشته باشد. در نهایت اپل با سهم ۲۱ درصدی توانسته در موقعیت سوم بنشیند و شاید قادر باشد این آمار را تا پایان سال و در بازار سالانه به شکل دیگری رقم بزند.
به نظر شما آیا شیائومی میتواند این موفقیت را در بازههای دیگر هم تکرار کند؟