بر اساس گزارش جدید مؤسسه Canalys از وضعیت بازار موبایل اروپا در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵، فروش کلی گوشیهای هوشمند در این منطقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲ درصدی همراه بوده است. با این حال، جزئیات آمار نشان میدهد که روند رشد در بخش گوشیهای پرچمدار همچنان ادامه دارد.
در مجموع، در فصل اول سال ۲۰۲۵ تعداد ۳۲.۴ میلیون دستگاه گوشی در اروپا فروخته شد که نسبت به ۳۳.۱ میلیون دستگاه در فصل اول ۲۰۲۴ اندکی کاهش یافته است. نکته جالبتوجه اینجاست که ۳۲ درصد از این فروش مربوط به گوشیهایی بوده که قیمتی بالاتر از ۸۰۰ یورو دارند؛ یعنی بخش پرچمدار بازار.
سامسونگ با ۳۷ درصد سهم بازار همچنان صدرنشین بازار اروپا است و در این فصل، بالاترین میانگین قیمت فروش خود را در این منطقه ثبت کرده است، هرچند رشد کلی فروش آن کمتر از ۱ درصد بوده است.
در مقابل، اپل توانست با رشد سالانه ۱۰ درصدی در فروش، رتبه دوم را با ۲۲ درصد سهم بازار به خود اختصاص دهد. این رشد قابلتوجه، نشاندهنده افزایش تقاضا برای آیفونهای گرانقیمت در قاره سبز است.
شیائومی با ۱۶ درصد سهم بازار در جایگاه سوم قرار دارد، اما فروش آن به دلیل افت تقاضا برای مدلهای اقتصادی، ۲ درصد کاهش یافته است. با این حال، این بیستمین فصل متوالی است که شیائومی در میان پنج برند پرفروش بازار اروپا باقی میماند.
موتورولا و گوگل نیز در رتبههای چهارم و پنجم قرار دارند. جالب اینکه فصل اول ۲۰۲۵ نخستین حضور گوگل در میان پنج برند برتر اروپا است. این شرکت با فروش ۰.۹ میلیون دستگاه و رشد چشمگیر ۴۳ درصدی جایگاه خود را تثبیت کرده است.
تحلیلگران معتقدند روند رشد گوشیهای پرچمدار اپل و سامسونگ ادامه خواهد یافت و این موضوع فشار رقابتی شدیدی بر برندهای دیگر وارد خواهد کرد. از سوی دیگر، مقررات سختگیرانه زیستمحیطی در اروپا مانند دستورالعملهای طراحی سازگار با محیطزیست و قوانین باتری، شرایط نامطلوبی را برای تولید و فروش گوشیهای ارزانقیمت ایجاد خواهند کرد.
پیشبینیها نشان میدهند که فروش گوشی در اروپا در سال ۲۰۲۵ با کاهش ۳ درصدی همراه خواهد بود، اما در سال ۲۰۲۶ افزایش جزئی ۱ درصدی در بازار انتظار میرود. در این میان، شرکتها برای باقی ماندن در رقابت ناچار خواهند بود تا کارایی و سودآوری خود را افزایش دهند.
نظر شما درباره عملکرد عملکرد برندهای مختلف در بازار موبایل اروپا و در فصل آغازین سال ۲۰۲۵ چیست؟