براساس گزارش جدید مؤسسه Kantar برای سال ۲۰۲۵، شرکت اپل همچنان در صدر ارزشمندترین برندهای دنیا قرار دارد. این برند آمریکایی با ارزشی معادل ۱.۲۹ تریلیون دلار توانسته رشدی ۲۸ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کند.
اپل برای سومین سال پیاپی جایگاه نخست را در این فهرست از آن خود کرده و اولین برندی است که موفق شده از مرز ۱ تریلیون دلار ارزش برند عبور کند. پس از اپل، گوگل با ۹۴۴.۱ میلیارد دلار و مایکروسافت با ۸۸۴.۸ میلیارد دلار در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
آمازون با ۸۶۶.۱ میلیارد دلار و انویدیا با ۵۰۹.۴ میلیارد دلار نیز در میان پنج برند برتر جهان از نظر ارزش برند جای گرفتهاند. برند انویدیا بهدلیل رشد چشمگیر در صنعت هوش مصنوعی و سختافزار گرافیکی، جهش فوقالعادهای را تجربه کرده است.
بین برندهای ارزشمند آسیایی چند نام آشنای دنیای فناوری دیده میشود. برند چینی Tencent رتبه ۱۱ را کسب کرده که بالاترین رتبه برای یک برند چینی است. تیک تاک که یک پلتفرم شبکه اجتماعی است رتبه بالاتری نسبت به بقیه برندهای دارای محصولات سختافزاری کسب کرده و در رتبه ۳۲ قرار میگیرد.
سپس با وجود تحریمهای شدید و همهجانبه امریکا روی Huawei اما این برند رتبه ۳۹ را کسب میکند، جایگاهی بسیار بهتر از رتبه ۷۸ برند کرهای Samsung. در نهایت پیش از پایان لیست حتی اسم Xiaomi نیز دیده میشود که رتبه ۹۶ را در اختیار دارد.
برندهای انویدیا، هواوی، شیائومی و اینستاگرام جزو برندهایی هستند که در سال گذشته رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در ارزش برند داشتهاند.
برند ChatGPT از شرکت OpenAI با قرارگیری در رتبه ۶۰، به عنوان بالاترین ورودی جدید در این فهرست شناخته شد. این رشد سریع نشاندهنده نفوذ گسترده هوش مصنوعی در زندگی روزمره کاربران و بازار جهانی است.
در بخش ارتباطات، برند هندی Airtel سریعترین رشد را میان اپراتورهای مخابراتی داشته است. بر اساس گزارش Kantar، ارزش مجموع ۱۰۰ برند برتر جهان در حال حاضر به رقم چشمگیر ۱۰.۷ تریلیون دلار رسیده است.
موسسه Kantar در این رتبهبندی از یک فرآیند اختصاصی سهمرحلهای بهره میگیرد که شامل تحلیلهای مالی و برداشت مصرفکننده از برندها است.
نظر شما درباره این رتبهبندی ارزشمندترین برندها توسط موسسه Kantar چیست؟