مایکروسافت امروز گزارش درآمد خود برای فصل اول مالی 2025 را اعلام کرد و جزئیات عملکرد بخشهای مختلف شرکت را در سهماهه منتهی به 30 سپتامبر 2024 ارائه کرد. برای سهماهه اول سال مالی 25، درآمد بازی 43 درصد نسبتبه سال گذشته افزایش یافته است. مانند فصلهای گذشته، این جهش عظیم روی کاغذ بهدلیل خرید Activision Blizzard King توسط مایکروسافت است که کمی بیش از یک سال پیش در 13 اکتبر 2023 نهایی شد.
طبق بیانیه مطبوعاتی مایکروسافت، این شرکت میگوید که درآمد محتوا و خدمات Xbox نسبتبه سهماهه قبل 61 درصد رشد داشته است؛ رقمی که تحت تأثیر خرید Activision هدایت میشود. اما درآمد سختافزاری بار دیگر نزولی بوده و 29 درصد در این سهماهه کاهش یافته است.
در طول این سهماهه، مایکروسافت قیمت سطح جدید Xbox Game Pass Standard خود و افزایش قیمت Xbox Game Pass Ultimate را معرفی کرد. در Q1 همچنین شاهد ورود Call of Duty: Modern Warfare III به Xbox Game Pass بودیم، اما این سهماهه تأثیر Call of Duty: Black Ops 6 که هفته گذشته عرضه شد را شامل نمیشود. بااینحال، مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادل، اعلام کرده است که این بازی «بزرگترین عرضه Call of Duty تاکنون بوده است.»
بخش Intelligent Cloud این شرکت نیز نقطه درخشانی بوده، با رشد درآمد کل 20 درصد نسبت به سال گذشته کع به 24.1 میلیارد دلار رسیده است. درآمد Azure و سایر خدمات ابری نیز 33 درصد افزایش یافته است. بهرهوری و فرآیندهای کسبوکار که شامل محصولات آفیس نیز میشود، رشد سالانه 12 درصدی را ثبت کرده و به 28.3 میلیارد دلار رسیده است.
درآمد بخش محصولات سختافزاری مایکروسافت شاهد رشد نهچندان زیاد 2 درصدی بوده است. بااینحال، مایکروسافت میگوید که این رقم بهدلیل رشد در ویندوز بوده و تا حدی با کاهش دستگاهها جبران شده است.
مایکروسافت، مانند بسیاری از شرکتهای دیگر، درحالحاضر سرمایهگذاری زیادی روی ویژگیها و ابزارهای متمرکز بر هوش مصنوعی انجام میدهد، بهویژه برای بهبود Copilot. نادلا در بیانیهای میگوید: «تحول مبتنیبر هوش مصنوعی درحال تغییر کار، مصنوعات کاری و گردش کار در هر نقش، عملکرد و فرآیند تجاری است. ما درحال گسترش فرصتهای خود و جذب مشتریان جدید هستیم زیرا به آنها کمک میکنیم از پلتفرمها و ابزارهای هوش مصنوعی خود برای ایجاد رشد و اهرم عملیاتی جدید استفاده کنند.» وی در ادامه میافزاید: «کسبوکار هوش مصنوعی مایکروسافت قرار است در این سهماهه از نرخ سالانه 10 میلیارد دلار فراتر رود.»
این شرکت همچنین امنیت را اولویت اصلی خود قرار داده و گزارشی را در Q1 در مورد تلاشهای خود منتشر کرده است. در طول این سهماهه، مایکروسافت همچنین مجبور شد با تأثیرات صفحه آبی مرگ ناشی از قطعی عظیم CrowdStrike دستوپنجه نرم کند.