حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ساخت تراشه مدیاتک برای محصولات ویندوزی محتمل است

نوشته

2 هفته قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، مدیاتک

بازار محصولات ویندوزی به سمت تغییر پیش می‌رود و این تغییر شامل محصولات مجهز به تراشه‌های ARM، حضور قوی‌تر هوش مصنوعی و به‌زودی سیستم عامل جدید مایکروسافت می‌شود. تراشه‌های ARM برای محصولات ویندوزی، در حال حاضر به صورت گسترده توسط کوالکام ساخته می‌شوند. آنطور که پیداست، مدیاتک هم می‌خواهد سهمی از این کیک داشته باشد. به همین دلیل گزارش می‌شود که ساخت تراشه مدیاتک برای محصولات ویندوزی محتمل است.

تراشه مدیاتک برای محصولات ویندوزی

تراشه کوالکام اسنپدراگون ایکس الیت در حال حاضر تقریبا در سبد محصولات اکثر برندهای تولیدکننده لپتاپ ویندوزی حضور دارد. حتی اگر خود این تراشه نباشد، تراشه میان‌رده‌تر آن یعنی اسنپدراگون ایکس پلاس حضور دارد.

پتانسیل بزرگ پیش‌رو قطعا توجه یکی از رقبای کوالکام یعنی مدیاتک را به خود جلب خواهد کرد. این برند تایوانی تولیدکننده تراشه‌های موبایلی قطعا در خود می‌بیند که بتواند محصولات مناسبی برای دستگاه‌های ویندوزی تولید کند.

به تازگی گزارش شده که اولین تراشه مدیاتک برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی اواخر سال آینده یعنی جایی در پاییز ۱۴۰۴ عرضه می‌شود، زیرا قرارداد انحصاری کوالکام در آن بازه زمانی منقضی می‌شود. حتی شنیده می‌شود که شاید NVIDIA نیز با مدیاتک در این زمینه همکاری کند.

تراشه مدیاتک Helio G91

در حالی که جدول زمانی دقیقی برای عرضه این تراشه ارائه نشده است، رویترز گزارش می‌دهد که مدیاتک در حال آماده سازی یک رقیب برای تراشه Snapdragon X Elite است که اواخر سال 2025 به بازار عرضه می‌شود.

شاید بپرسید چرا اینقدر دیر؟ باید بگویم اطلاعات قبلی منتشر شده حاکی از آن است که قرارداد انحصاری کوالکام برای تامین تراشه‌های ARM رایانه‌های شخصی ممکن است امسال به پایان برسد.

این به مدیاتک فرصت می‌دهد تا به این بازار نفوذ کند. جالب است بدانید که مدیاتک و NVIDIA در حال توسعه یک رقیب برای تراشه Snapdragon X Elite هستند و ممکن است از فرآیند 3 نانومتری TSMC برای ایجاد این امکان استفاده کنند.

حضور مدیاتک در بازار تراشه‌های ARM ویندوزی می‌تواند جذاب باشد. چرا که این برند تایوانی می‌تواند برای رقابت با کوالکام به طراحی و تولید تراشه‌های بهتر و حتی ارزان‌تر بپردازد. طبیعتا برندهای تولیدکننده محصولات ویندوزی به دنبال ارائه گزینه‌های رقابتی‌تر و برای همه رده کاربران هستند و از این فرصت استقبال می‌کنند.

نظر شما چیست؟ منتظر ورود مدیاتک به بازار لپتاپ‌های ویندوزی هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)