حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه می توانم برای تحصیل در جمهوری چک اقدام کنم؟

نوشته

3 هفته قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، ما به شدت توصیه می کنیم تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک را بررسی کنید. این کشور که در قلب اروپا قرار دارد، نه تنها دارای تاریخ غنی، معماری زیبا و هزینه کم زندگی است، بلکه دارای سنت طولانی آموزش با کیفیت بالا است. راهنمای گام به گام ما را دنبال کنید تا هر آنچه را که باید در مورد درخواست برای دانشگاه چک بدانید را بیابید!

1. یک برنامه تحصیلی در جمهوری چک را انتخاب کنید

اگرچه اکثر دوره ها و برنامه های ارائه شده در دانشگاه های چک به زبان چکی تدریس می شوند، اما صدها گزینه برای دانشجویان خارجی زبان در همه رشته ها و سطوح تحصیلی نیز وجود دارد.

برنامه های تحصیلی که به زبان چک در دانشگاه های دولتی انجام می شود رایگان است، اما تحصیل در زبان های خارجی مشمول شهریه است. با این حال، هزینه های تحصیل در جمهوری چک معمولا بسیار کمتر از سایر نقاط اروپای غربی و ایالات متحده است. همچنین چندین گزینه بورسیه برای دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در جمهوری چک می آیند وجود دارد.

رشته های تحصیلی:

چه در رشته پزشکی، تجارت بین‌الملل، علوم اجتماعی یا هر رشته دیگری باشید، پراگ چیزی برای شما دارد. ریاضیات، غذا، کشاورزی، کارگردانی فیلم، معماری، انفورماتیک، روزنامه نگاری و موارد دیگر را کاوش کنید.

بهترین دانشگاه های جمهوری چک:

  • • دانشگاه چارلز پراگ: یک موسسه عمومی معتبر با شهرت جهانی. این برنامه طیف گسترده ای از برنامه ها را ارائه می دهد و جوایز متعددی را برای کیفیت آموزشی و پژوهشی خود دریافت کرده است.
  • •  دانشگاه ماساریک برنو: به دلیل رویکرد پژوهش محور و دانشکده های قوی در زمینه های مختلف شناخته شده است. این یک انتخاب برتر برای دانشجویان داخلی و بین المللی است.
  • •  دانشگاه پالاتسکی اولوموتس: موسسه ای معتبر با سابقه ای غنی. برنامه های متنوع و محیط دانشگاهی پر جنب و جوش را ارائه می دهد.
  • •  دانشگاه فنی چک پراگ: در رتبه‌بندی جهانی، بر رشته‌های فنی و مهندسی تمرکز دارد.
  • •  دانشگاه اقتصاد و بازرگانی پراگ: برنامه های تدریس شده به زبان انگلیسی را ارائه می دهد و برای مطالعات تجارت و اقتصاد به خوبی مورد توجه قرار می گیرد.

به ضرب الاجل نگاه کنید

مهلت درخواست در دانشگاه های چک معمولا بین فوریه و آوریل است، اما شرایط ممکن است در مدارس مختلف متفاوت باشد، بنابراین همیشه باید مهلت های خاص و شرایط پذیرش را دوباره بررسی کنید.

مدارک لازم را تهیه کنید

شرط اولیه برای شروع تحصیل در دانشگاه، گذراندن موفقیت آمیز مقطع قبلی است. برای شروع تحصیل در مقطع لیسانس (3 سال) و دوره های طولانی دوره کارشناسی ارشد (5-6 سال) باید گواهی فارغ التحصیلی از دبیرستان تهیه کنید. مدرک لیسانس برای کارشناسی ارشد بعدی؛ مدرک کارشناسی ارشد برای برنامه مطالعاتی دکترا).

دانشگاه های چک عموماً از دانشجویان می خواهند که مطالعات قبلی خود را توسط مقامات چک به رسمیت بشناسند. فرآیند شناسایی مطالعات قبلی “نوستریفیکاسه” نامیده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند نوستریفیکا به اینجا بروید.

اطلاعات بیشتر در مورد به رسمیت شناختن مطالعات قبلی نیز در وب سایت وزارت آموزش چک موجود است. علاوه بر این، می توانید در بروشور “به رسمیت شناختن تحصیلات و صلاحیت های خارجی در جمهوری چک” اطلاعات بیشتری کسب کنید که راهنمای پیچیده ای در مورد روند به رسمیت شناختن تحصیلات و/یا صلاحیت های خارجی است.

شرایط ورود خاص را آماده کنید

هر دانشگاه مسئول فرآیند پذیرش خود است و شرایط مختلفی دارد که بر اساس آن پذیرش می شود. علاوه بر کپی های تایید شده از تحصیلات قبلی شما، حداقل شرایط ورود معمولا شامل فرم درخواست تکمیل و ارسال شده و پرداخت هزینه درخواست (تقریبا بین 30-50 دلار) است.

هر دانشگاه و بخش همچنین ممکن است از متقاضیان بخواهد که مدارک اضافی مانند انگیزه نامه، CV، توصیه نامه، نمرات آزمون مهارت انگلیسی، نمونه کارها و غیره را ارسال کنند.

درخواست خود را ارسال کنید

اکثر دانشگاه ها از فرم های درخواست الکترونیکی استفاده می کنند که گام به گام دانشجویان را در فرآیند پذیرش راهنمایی می کند و به آنها اجازه می دهد وضعیت درخواست خود را پیگیری کنند. با این حال، اکثر دانشگاه ها از دانشجویان می خواهند که نسخه چاپی فرم درخواست را به همراه سایر مدارک از طریق پست ارسال کنند.

بنابراین، همیشه باید شرایط خاص را در وب سایت دانشگاه بررسی کنید و در صورت نیاز به مشاوره، می توانید با بخش مطالعات یا دفتر بین المللی دانشگاه مربوطه تماس بگیرید.

قبولی در آزمون ورودی

متقاضیان دانشگاه های چک ممکن است برای شرکت در آزمون ورودی (در صورت نیاز) دعوت شوند. امتحانات ورودی معمولاً در بازه زمانی ماه مه تا ژوئن یا جولای برگزار می شود، مگر اینکه دانشکده طور دیگری تعیین کند. امتحانات ورودی معمولاً در محوطه دانشگاه برگزار می شود، اما برخی از برنامه ها ممکن است امکان شرکت در آزمون را از خارج از کشور فراهم کنند، به عنوان مثال با انجام مصاحبه از طریق اسکایپ.

امتحانات ورودی برای برنامه های تحصیلی آموزش داده شده به زبان انگلیسی باید به زبان انگلیسی انجام شود. دانش‌آموزان خارجی که در جمهوری چک به دبیرستان نرفته‌اند و برای برنامه تحصیلی که به زبان چک تدریس می‌شود درخواست می‌کنند، ممکن است نیاز به شرکت در آزمون اضافی برای نشان دادن توانایی زبان چکی خود داشته باشند.

لازم به ذکر است که آزمون ورودی رشته های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه های چارلز و پالاتسکی جمهوری چک در ایران و توسط مجموعه آسپیان برگزار می گردد. مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دو دانشگاه چارلز و پالاتسکی کشور چک در ایران می باشد.

نتایج خود را دریافت کنید

نتایج معمولا تا پایان ژوئن اعلام می شود. پس از دریافت تصمیم، دانشگاه ممکن است از شما بخواهد که در صورت لزوم، شهریه مربوطه را برای ترم اول پرداخت کنید. سپس یک نامه رسمی پذیرش و تاییدیه پذیرش برای اهداف ویزا و اقامت دریافت خواهید کرد که به شما امکان می دهد تا آخرین مرحله را ادامه دهید!

آیا بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در جمهوری چک وجود دارد؟

قطعا! جمهوری چک بورسیه های مختلفی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. در اینجا چند گزینه قابل توجه وجود دارد:

  • • بورسیه های دانشگاه فنی چک: دانشگاه فنی چک در پراگ به دانشجویان بین المللی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند، بورسیه می دهد. کمک هزینه ماهانه 10000 CZK برای کارشناسی ارشد و 14000 CZK برای تحصیلات دکترا است.
  • • دانشگاه چارلز – بورسیه های شهریه علوم کامپیوتر: دانشگاه چارلز در پراگ برای متقاضیان عالی که وارد برنامه علوم کامپیوتر می شوند از 84000 CZK تا 420000 CZK (مبلغ بر اساس عملکرد و کشور اصلی متفاوت است) معافیت های شهریه ارائه می دهد.
  • • بورسیه های دانشکده علوم محیطی: دانشگاه علوم زیستی چک پراگ به دانشجویان جدید و بین المللی که برنامه های آموزش زبان انگلیسی در علوم محیطی را دنبال می کنند، بورسیه تحصیلی ارائه می دهد.
  • • علاوه بر این، برای سال تحصیلی 2024/2025، دولت چک بورسیه تحصیلی 12000 کرون در ماه برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد که دارای مدرک کارشناسی ارشد نیستند و 13000 CZK در ماه برای کسانی که مدرک کارشناسی ارشد دارند ارائه می دهد.

هزینه های تحصیل در جمهوری چک

تحصیل در جمهوری چک می تواند کاملا مقرون به صرفه باشد! در اینجا آنچه باید در مورد هزینه های تحصیل بدانید آمده است:

برنامه های زبان چک: اگر به زبان چک در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنید، برای شهروندان از همه ملیت ها رایگان است. با این حال، ممکن است هزینه هایی برای مدیریت، افزایش مدت تحصیل یا تحصیل به زبان خارجی وجود داشته باشد.

زبان های دیگر: برای برنامه های تحصیلی که به زبان های دیگر (مانند انگلیسی) انجام می شود، هزینه های تحصیل معمولا از 0 تا 22350 دلار در سال متغیر است. مقدار دقیق بستگی به موسسه و برنامه دارد.

هزینه های زندگی دانشجویی در کشور چک

متوسط هزینه زندگی برای دانشجویان در جمهوری چک از 350 تا 750 دلار در ماه متغیر است. این برآورد هزینه های ضروری مانند اسکان، حمل و نقل عمومی، غذا و فعالیت های فرهنگی را پوشش می دهد. به خاطر داشته باشید که مبلغ واقعی می تواند بر اساس سبک زندگی و شهری که در آن تحصیل می کنید متفاوت باشد. در شهرهای بزرگتر مانند پراگ یا برنو، هزینه های اقامت بیشتر است، اما اقامت در یک خوابگاه دانشجویی می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه کمک کند.

جمع بندی

اگر که قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های جمهوری چک را دارید مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چارلز و پالاتسکی در تمامی مراحل همراه شماست. کافیست برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات