حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت از کامپیوترهای Copilot Plus رونمایی کرد

طی رویداد ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مایکروسافت که هم اکنون در حال برگزاری است اما پخش زنده ندارد (!)، از دسته جدیدی از محصولات ویندوزی پرده برداشت. مایکروسافت از کامپیوترهای Copilot Plus رونمایی کرده و تمرکز اصلی آن روی هوش مصنوعی خواهد بود.

کامپیوترهای Copilot Plus

مایکروسافت رایانه‌های شخصی Copilot Plus را با سخت افزار هوش مصنوعی داخلی معرفی کرد. به این ترتیب باید گفت که موج جدیدی از رایانه‌های شخصی متمرکز بر هوش مصنوعی در راه است. اولین‌های این محصولات با تراشه ساخت کوالکام عرضه می‌شومد نه اینتل.

کامیپوترهای شخصی Copilot Plus

کامیپوترهای شخصی Copilot Plus

مایکروسافت در تلاش است تا هوش مصنوعی را در بطن لپ‌تاپ‌ها قرار دهد. برند جدید آن‌ها با نام «Copilot Plus PCs» شناخته می‌شود و به لپ‌تاپ‌های ویندوزی با سخت‌افزار هوش مصنوعی داخلی اشاره دارد که پشتیبانی از ویژگی‌های هوش مصنوعی در سراسر سیستم عامل را ارائه می‌دهند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در رویداد جدید گفت که رایانه‌های شخصی Copilot Plus توسط تمام شرکای اصلی آن از جمله دل، لنوو، سامسونگ، اچ‌پی، ایسر و ایسوس عرضه می‌شود.

محصولات سری سرفیس خود این شرکت، مدل‌های PC Copilot Plus را نیز ارائه خواهد کرد. در حالی که این شرکت تلاش زیادی برای آوردن تراشه‌های Arm به لپ‌تاپ‌های ویندوزی انجام می‌دهد، نادلا گفت که لپ‌تاپ‌های دارای تراشه‌های اینتل و AMD نیز این ویژگی‌های هوش مصنوعی را ارائه خواهند کرد.

حضور NPU در لپتاپ‌های برند Copilot Plus

حضور NPU در لپتاپ‌های برند Copilot Plus

حضور NPU در لپتاپ‌های برند Copilot Plus

ویژگی‌های هوش‌مصنوعی در محصولات این برند، به لطف پردازنده عصبی یا NPU امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از موارد شاخصی که مایکروسافت در زمره قابلیت‌های هوش‌مصنوعی جدیدش عنوان می‌کند، «Recall» است.

این ویژگی قرار است از هوش مصنوعی برای ایجاد یک «حافظه تصویر» قابل جستجو از همه کارهایی که انجام داده‌اید و روی رایانه شخصی‌تان دیده‌اید، استفاده کند.

همچنین دستیار هوش مصنوعی داخلی مایکروسافت یعنی Copilot، از نسل جدید GPT-4o پشتیبانی خواهد کرد

یوسف مهدی، مدیر اجرایی مایکروسافت در بخش ویندوز، گفت:

لپ‌تاپ‌های جدید «۵۸ درصد سریع‌تر» از مک‌بوک ایر با پردازنده M3 خواهند بود و عمر باتری آن «تمام روز» خواهد بود.

البته وی دقیقا مشخص نکرد که آیا این موضوع در مورد تمام لپ‌تاپ‌های PC Copilot Plus صادق است یا فقط مدل‌هایی که به پردازنده‌های مبتنی بر Arm کوالکام مجهز می‌شوند این پیشرفت عملکرد را دارند. این برند انتظار دارد تا سال آینده 50 میلیون لپ‌تاپ تحت نام تجاری Copilot Plus PC فروخته شود.

• مشخصات مورد نیاز لپتاپ‌های برند Copilot Plus

رایانه های شخصی Copilot Plus برای اطمینان از اینکه می توانند عملکرد مورد انتظار مایکروسافت را ارائه دهند، دارای مشخصات ویژه‌ای خواهند بود. مثلا آنها باید موارد زیر را داشته باشند:

  1. ۱- حداقل 256 گیگابایت SSD
  2. ۲- یک پردازنده عصبی یکپارچه – NPU
  3. ۳- حداقل 16 گیگابایت رم
  4. ۴- تا ۱۵ ساعت وبگردی (برای مدل‌های مبتنی بر Arm با تراشه‌های کوالکام)

مایکروسافت این دستگاه‌ها را به‌عنوان آغاز عصر جدیدی از لپ‌تاپ‌های ویندوزی معرفی می‌کند.

تغییر به تراشه های مبتنی بر Arm  (که مایکروسافت در گذشته تلاش کرد اما نتوانست به آن دست یابد) می‌تواند به طور معناداری عمر باتری لپ‌تاپ های ویندوزی را افزایش دهد. ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی برای عملکرد سریع با سخت‌افزار موجود در پردازنده طراحی شده‌اند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید کامپیوترهای Copilot Plus در بازار موفق شوند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)