حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

معماری AMD RDNA 5 بر خلاف RDNA 4 یک ارتقاء اساسی خواهد بود

نوشته

4 ماه قبل | بدون دیدگاه | شایعات

نسل پنجم معماری پردازنده‌های گرافیکی AMD که «RDNA 5» نام خواهد داشت احتمالا یک لحظه تاریخی برای این شرکت خواهد بود. تیم قرمز امیدوار است بتواند موفقیت سری Zen خود را این بار در دنیای GPU ها تکرار کند.

RDNA 4 بر خلاف RDNA 5 قرار است یک بهینه سازی جزئی با رهگیری پرتو بهبود یافته در مقایسه با نسل قبل خود باشد

به گزارش wccftech شایعه جدیدی که توسط یکی از کاربران انجمن Chiphell منشر شده حاکی از آن است که سری RDNA 3 طبق برنامه‌های AMD پیش نرفته است و GPU های تولیدی بر اساس این معماری در حد انتظارات شرکت ظاهر نشده‌اند. علاوه بر این معماری مذکور نتوانست به اندازه‌ای که AMD در تبلیغات خود ادعا کرد بهینه باشد. اما در طرف دیگر ماجرا پردازنده‌های گرافیکی انویدیا موفق شدند در تمامی رده‌ها از نماینده‌های تیم قرمز بهتر و بهینه‌تر عمل کنند. و آخرین میخ بر تابوت RDNA 3 نیز محدود شدن آن‌ به 96MB حافظه کش بود. این در حالی است که ابتدا قرار بود AMD با استفاده از تکنولوژی Infinity Cache خود 192MB کش برای کارت گرافیک‌های بالارده خود استفاده کند.

با این وجود قرار نیست در نسل بعدی کارت گرافیک‌های AMD که با معماری RDNA 4 ساخته خواهند شد شاهد تغییرات بزرگی باشیم. گفته می‌شود که سری جدی با کارت گرافیک‌های Radeon RX 7900 XT قابل مقایسه خواهند بود و درست مانند نسل‌های پیشین با دو شماره مدل به نام  Navi 44 و Navi 48 عرضه خواهند شد. اما بر خلاف مشخصات کلی سری RDNA 4، این پردازنده‌های گرافیکی قرار است در بخش عملکرد رهگیری پرتو پیشرفت چشمگیری را تجربه کنند. همچنین گفته می‌شود که کنسول PS5 Pro سونی نیز قرار است از این معماری برای GPU خود بهره ببرد.

انویدیا در سال جاری دست پر تری نسبت به AMD خواهد داشت

علاوه بر این AMD در حال کار بر روی RDNA 3 پلاس نیز می‌باشد که قرار است در iGPU های نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت از جمله Strix Point و Strix Halo مورد استفاده قرار بگیرد. البته ما هنوز مطمئن نیستیم که این RDNA 3 پلاس فقط در گرافیک‌های مجتمع استفاده خواهد شد یا شاهد کارت گرافیک‌های دسکتاپ با این معماری نیز خواهیم بود. اخیرا شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه انویدیا قصد دارد پرچمدار های نسل بعدی خود را که RTX 5090 و RTX 5080 نام خواهند داشت در سال جاری معرفی کند. اما گفته می‌شود که تیم قرمز قصدی برای معرفی نسل بعدی کارت گرافیک‌های خود در سال جاری ندارد.

AMD معماری RDNA 4 را فدای RDNA 5 کرده است!

اکنون نوبت صحبت درباره سری AMD RDNA 5 رسیده است. این GPUها قرار است پس از RDNA 4 معرفی شوند. در کمال توجه گفته شده که یکی از دلایلی که AMD به معماری RDNA 4 زیاد توجه نخواهد کرد، تمرکز این شرکت بر روی RDNA 5 است. علاوه بر این تیم قرمز برنامه دارد تا از گرافیک‌های RDNA 5 خود در سری پردازنده‌های مدوسا که به هسته‌های Zen 6 مجهز می‌باشند، استفاده کند.

در ماه‌های اخیر سر و صدای زیادی حول هوش مصنوعی وجود داشته و همه برندها سعی می‌کنند تا به نوعی محصولات خود را به هوش مصنوعی مجهز کنند. در این میان AMD نیز دوست ندارد از غافله عقب بماند و برنامه دارد تا با کمک شرکت Xilinx محصولات خود را در زمینه AI تقویت کند. انتظار می‌رود که با توجه بیشتر AMD به حوزه «رایانه‌های هوش مصنوعی»، روز به روز بیشتر شاهد استفاده از برند Radeon AI توسط این شرکت باشیم.

البته تا معرفی RDNA 5 زمان زیادی باقی مانده است. گفته می‌شود که این سری قرار است در اواخر ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ معرفی شود. با این وجود ما بسیار مشتاقیم تا ببینیم که آیا AMD می‌تواند با این سری کارت گرافیک، خاطره خوش اولین پردازنده‌های Zen را تکرار کند یا خیر.

مشخصات پردازنده‌های سری رادئون AMD

نظر شما چیست؟ آیا به آینده تیم قرمز امیدوار هستید؟

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نویسنده آزمایشی