حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت در حال کار بر روی مدل زبانی برزگ خود با نام MIA-1 می‌باشد

نوشته

1 هفته قبل | بدون دیدگاه | شایعات، مایکروسافت، هوش مصنوعی

همه در صنعت هوش مصنوعی از رابطه همزیستی مسالمت آمیز بین مایکروسافت و OpenAI با خبر‌اند. ردموندی ها از مدل‌های هوش مصنوعی سازنده ChatGPT برای قدرت بخشیدن به ابزارهای هوش مصنوعی خود بهره می‌برند. اما این به این معنی نیست که مایکروسافت مدل زبانی بزرگ(LLM) خود را ندارد. بر اساس گزارشی جدید، سازنده ویندوز قصد دارد با استفاده از مدل زبانی خودش که MIA-1 نام خواهد داشت، با بهترین نمونه‌های بازار رقابت کند.

به گزارش androidheadlines، مایکروسافت درست مانند گوگل، شرکت بسیار گسترده‌ای است.  هر دو کمپانی نیز مدل‌های زبانی مختلفی با کاربرد‌های متفاوت دارند. به عنوان مثال مدل Google Gemma برای اجرا شدن روی یک رایانه به اندازه کافی کوچک می‌باشد. مدل زبانی Phi-3 مایکروسافت نیز حتی کمی از نمونه گوگل کوچک‌تر بوده و برای کاربرد‌های تخصصی‌تری طراحی شده است.

MIA-1 نام مدل زبانی بزرگ مایکروسافت خواهد بود

مایکروسافت همین الان نیز با در نظر گرفتن همکاری گستره‌اش با OpenAI قدرت بسیار زیادی در صنعت هوش مصنوعی دارد. اما گویا ردموندی‌ها به این میزان راضی نیستند و قصد دارند مدل زبانی بزرگ(LLM) خود را توسعه دهند. آن‌ها قصد دارند این مدل را به قدری بزرگ طراحی کنند که بتواند از پس رقابت با بهترین‌های بازار بر بیاید.

گفته می‌شود که MIA-1 قرار است که حدودا ۵۰۰ میلیارد پارامتر داشته باشد. در مقام مقایسه، Phi-3 Mini صرفا ۳.۸ میلیارد پارامتر دارد. با این اوصاف مشخص است که مدل جدید، مقیاس بسیار بزرگی خواهد داشت.

MIA-1

ما درباره توانایی‌های MIA-1 اطلاعات زیادی نداریم. اما می‌دانیم که مایکروسافت، تجربه و توانایی بسیار خوبی در زمینه رهبری و عرضه محصولات مرتبط با هوش مصنوعی به بازار دارد. ردموندی‌ها مصطفی سلیمان را برای نظارت بر پروژه MIA-1، برگزیده‌اند. سلیمان یکی هم‌بنیان گذاران گوگل Deepmind است و سابقه مدیر عاملی در یک استارت‌آپ هوش مصنوعی نیز دارد.

مایکروسافت اخیرا در حال ساخت سرورهای بزرگی با استفاده از کارت گرافیک‌های انویدیا بوده است. ما از ابعاد دقیق این سرورها خبر نداریم، اما می‌دانیم که اندازه بزرگی خواهند داشت. در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی درباره MIA-1 وجود دارد و ما مطمئن نیستیم که آیا مایکروسافت این مدل را برای جایگزینی با نمونه‌های OpenAI توسعه می‌دهد یا خیر. اما قطعا بزودی شاهد اخبار بیشتری درباره مدل زبانی بزرگ مایکروسافت خواهیم بود.

به نظر شما آیا این خبر، رابطه مایکروسافت و OpenAI را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علی ستاری‌فر