حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از زاهدان چه چیزهایی بخریم؟

نوشته

1 هفته قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

زاهدان شهری جنوبی با مردمانی خون‌گرم و مهربان است و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. اگر در فکر سفر به این شهر و خرید بلیط قطار زاهدان هستید، بهتر است که از قبل برای روزهای اقامت خود در این شهر زیبا برنامه‌ریزی کنید. ازآنجایی‌که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر سفر خرید سوغات است؛ بنابراین بهتر است که یک روز را به گشت‌وگذار در بازارهای زاهدان اختصاص دهید. در ادامه مطلب بهترین و معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم. تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

خرما

خرما یکی از مهم‌ترین محصولات و سوغاتی‌های زاهدان است که شاید درباره آن کمتر شنیده باشید. نخلستان‌های سیستان در امتداد درخت‌های نخل کرمان قرار گرفته‌اند و جلوه‌ای ویژه به این منطقه بخشیده‌اند. خرما در زاهدان انواع مختلفی دارد. مرغوب‌ترین نوع آن خرمای مضافتی است که در شهرهای سراوان و ایرانشهر کشت می‌شود. خرمای ربی دیگر محصول معروف این شهر است که طعم بی‌نظیری دارد و می‌تواند انتخاب خوبی برای خرید سوغات باشد.

کلوچه خرمایی

ازآنجایی‌که انواع خرما در زاهدان کشت می‌شود؛ بنابراین طبیعی خواهد بود که از آن در پخت شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه استفاده شود. کلوچه خرمایی یکی از پرطرفدارترین و ارزان‌ترین سوغات زاهدان است که در بیشتر فروشگاه‌ها و شیرینی‌فروشی‌های این شهر به‌فروش می‌رسد. یقین بدانید که عطر دارچین، هل و سیاه‌دانه در کنار طعم شیرین خرما ترکیب بی‌نهایت خوشمزه و متفاوتی خواهد بود.

لندو

لندو یکی‌دیگر از خوراکی‌های محلی و سوغاتی‌های زاهدان است که با خرما، کنجد و گندم برشته‌شده تهیه می‌شود. ازآنجایی‌که این شیرینی کالری مناسبی دارد و بسیار مغذی است، نوش‌جان کردن آن به‌عنوان میان‌وعده انتخاب خوبی خواهد بود. جالب است که بدانید برای تهیه این شیرینی خوشمزه ابتدا هسته و پوست خرما را جدا می‌کنند و آن را می‌کوبند؛ سپس با کنجد و گندم برشته‌شده مخلوط و آن را به شکل توپ گرد کرده و تزئین می‌کنند.

انبه

در کنار خرما، موز و کُنار، که از معروف‌ترین خوراکی‌های زاهدان هستند، انبه دیگر سوغاتی پرطرفدار و خوش‌طعم این شهر است که نسبت به نمونه‌های وارداتی آن طعم بهتری دارد. سرباز، قصرقند، نیک‌شهر و چابهار از شهرهای اصلی کشت انبه در سیستان و بلوچستان هستند و به‌همین‌دلیل این استان را منبع انبه ایران می‌دانند. ترشی انبه دیگر سوغاتی محبوب این شهر است که طرفداران زیادی دارد.

ادویه

ازآنجایی‌که زاهدان با کشورهای هند و پاکستان همسایه است؛ بنابراین فرهنگ غذایی شبیه به آن‌ها دارد. در این شهر، ادویه یکی از ارکان اصلی پخت‌وپز است و به‌همین‌دلیل مردم زاهدان از ادویه‌های مخصوصی برای طبخ انواع غذاها استفاده می‌کنند. آچارگوشت یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ادویه‌های این منطقه است که از ترکیب تخمه شنبلیله، فلفل قرمز، زردچوبه، نمک، تخم گشنیز و سیاه‌دانه تهیه می‌شود. اوچیزک و تنوری نیز دو غذای معروف این شهر هستند که با این ادویه تهیه می‌شوند. اگر به پخت غذاهای محلی و چشیدن طعم غذاهای مختلف علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌شود که حتما آچارگوشت را در لیست خرید خود قرار دهید.

سوزن‌دوزی

اگر در فکر تهیه هدیه‌ای باارزش و تقدیم آن به دوستان و عزیزان خود هستید، سوزن‌دوزی یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. این هنر که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین محصولات صنایع‌دستی مردم استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود به بلوچی‌دوزی نیز معروف است. سوزن‌دوزی روی لباس یا پارچه انجام می‌شود و ریشه در زندگی و فرهنگ مردم بلوچ دارد. در این هنر از طرح‌هایی مانند گل و گیاه در دوخت انواع پرده، پشتی، دستمال، رومیزی، جانماز، مانتوهای سنتی و پارچه با رنگ و طرح‌های مختلف استفاده می‌شود. جالب است بدانید که نحوه سوزن‌دوزی در شمال و جنوب این استان با هم متفاوت است. در شمال استان از رنگ‌های روشن و طرح‌های ساده و در جنوب از رنگ‌های تیره و طرح‌های پیچیده برای اجرای این هنر استفاده می‌کنند.

سکه‌دوزی

یکی‌دیگر از زیباترین صنایع‌دستی زاهدان و استان سیستان و بلوچستان، هنر آینه‌دوزی و سکه‌دوزی است که در آن به کمک آینه و سکه‌های رنگارنگ، طرح‌های بسیار زیبایی را اجرا می‌کنند. مردم این منطقه معتقدند که آینه بازتاب واقعیت بوده و به‌همین‌دلیل آینه‌دوزی به یک فرهنگ غنی در بین مردمان سیستان و بلوچستان تبدیل شده است. در این هنر، تکه‌های پارچه با رنگ‌های مختلف روی یک تخته نمدی به یکدیگر متصل شده و با آینه‌کاری تزئین می‌شوند. نتیجه ترکیب این هنر با ابریشم‌دوزی و بافندگی بسیار زیبا و چشم‌نواز خواهد بود.

خامه‌دوزی

خامه‌دوزی یا سفیددوزی یکی‌دیگر از هنرهای زیبای مردم سیستان و بلوچستان است که درواقع نوعی سوزن‌دوزی با ابریشم محسوب می‌شود. از این صنعت هنری زیبا برای تزئین انواع لباس، جانماز، کوسن و رومیزی استفاده می‌شود. اگر پوشیدن لباس‌های محلی یا تزئین منزل با آثار هنری برای شما جذابیت دارد، انتخاب پیراهن‌های خامه‌دوزی یا رانرهای سفیددوزی توصیه می‌شود.

محصولات حصیری

یکی از پررونق‌ترین صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان و صدالبته شهر زاهدان هنر حصیربافی است. این هنر در مناطقی که درختان نخل زینتی وحشی زیادی وجود دارد، رایج‌تر است. مردم بلوچ از نازک‌ترین قسمت درختان خرما که در زبان محلی به آن‌ها «پیش» می‌گویند، برای انجام این هنر استفاده می‌کنند. گلدان، کیسه حصیری، سبد نان، فرش، پنکه، کفش سنتی (سواس) و اسباب‌بازی‌ها ازجمله مهم‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات حصیری زاهدان هستند که می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌های صنایع‌دستی این شهر خریداری کنید.

راهنمای رزرو هتل و خرید بلیط قطار زاهدان

اگر قصد دارید که با قطار به شهر زیبای زاهدان سفر کنید و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید، فلای تودی با امکان خرید آنلاین بلیط قطار با مناسب‌ترین قیمت‌ها همراه شماست. ازآنجایی‌که این فروشگاه معتبر اینترنتی با شرکت‌های ریلی مختلف در سطح کشور همکاری دارد؛ بنابراین بهترین بلیط ها را با قیمتی مناسب به شما پیشنهاد خواهد کرد. زمانی‌که مبدأ و مقصد خود را در سایت وارد کنید، انواع بلیط قطار زاهدان به‌ترتیب قیمت از ارزان به گران، به شما نمایش داده خواهد شد که با بررسی هریک می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

علاوه‌بر امکان خرید اینترنتی بلیط قطار، رزرو آنلاین هتل نیز در فلای تودی امکان‌پذیر است. برای داشتن تجربه‌ای بهتر از اقامت در زاهدان توصیه می‌شود که قبل از سفر، بهترین اتاق این شهر را برای خود رزرو کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات