حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روش بهینه نگهداری و بسته بندی ورق های گالوانیزه

نوشته

2 هفته قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان تولید ورق های گالوانیزه در نظر گرفته می شود، بسته بندی و نگهداری مناسب است؛ زیرا در آینده تأثیر به سزایی بر کیفیت این فلزات و در نتیجه ارزش و کاربرد آن ها خواهد گذاشت.

ورق های گالوانیزه نیز به علت داشتن پوشش روی بر سطح خود، دارای مقاومت در برابر یک سری عواملی مانند خوردگی، زنگ زدگی و … هستند و از این رو برای ساخت قطعات و بدنه لوازم و دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود در صورتی که نکات بهینه برای نگهداری و بسته بندی ورق های گالوانیزه رعایت نشود، این فلزات مانند سایر محصولات آهنی و فولادی دچار اکسیداسیون، زنگ زدگی، خوردگی، سطح ظاهری ناصاف و خواص نامتعادل خواهند شد.

بسته بندی مناسب ورق های گالوانیزه می تواند نقش مهمی را در کاربرد نهایی این فلزات داشته باشد. همچنین سبب جلوگیری از رسیدن آسیب های احتمالی در زمان حمل و نقل، بارگیری، تحویل و انبار کردن آن ها خواهد شد. در صورتی که بسته بندی این فلزات با یک پوشش محافظ بر روی ورق ها انجام نگیرد، خطرات اتلاف و کاهش کیفیت آن ها با برخورد با اشیا یا سطوح سخت افزایش خواهد یافت. این اتفاقات به خصوص در زمان حمل و نقل از کارخانجات به انبار یا تحویل به خریداران صورت می گیرد. از دیگر مزایای بسته بندی صحیح فولاد گالوانیزه نیز می توان به افزایش مقاومت محصول در برابر تحمل بارهای وزنی کمک می کند.

نکات مهم نگهداری از ورق گالوانیزه

پیش از بررسی انواع بسته بندی ورق های گالوانیزه که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم، قصد شرح نکات مهم نگهداری از این فلزات را داریم که پس از بسته بندی به همان اندازه حائز اهمیت است. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • • نگهداری رول یا شیت گالوانیزه در یک محیط عاری از آب، رطوبت و خوردگی به جلوگیری از نفوذ این عوامل به داخل بسته بندی و از بین بردن پوشش روی کمک می کند.
  • • قرارگیری فلزات در فضایی سربسته به دور از اشیای تیز و سطوح سخت نیز سبب سالم ماندن پوشش روی و در نتیجه طول عمر ورق گالوانیزه می گردد. این موضوع بسته به نوع بسته بندی متغیر است؛ زیرا بسته بندی هایی وجود دارد که مقاومت بالایی را در برابر خراشیدگی و ترک به خود اختصاص می دهند.
  • • مراقبت در زمان حمل و نقل برای جلوگیری از خراش هایی که ممکن است به سطوح داخلی و خارجی رول وارد شود
  • • قراردادن لیبل و برچسب صحیح بر روی رول یا شیت گالوانیزه: این لیبل ها شامل مشخصات فنی محصول، کارخانه تولیدکننده، وزن رول و تاریخ تولید می باشد.
  • • بر اساس تاریخ تولید ورق گالوانیزه باید این فلزات را در صورت نگهداری طولانی مدت به شکل دوره ای چک کرده و از آسیب های احتمالی به آن ها جلوگیری نمایید.
  • • جلوگیری از قرارگیری فولاد گالوانیزه در مجاورت مواد یا چسب های شیمیایی با بسته بندی صحیح: به صورت کلی مواد شیمیایی یا بوی آن ها ممکن است به پوشش سطحی یا فلز زیرین ورق های گالوانیزه نفوذ کرده و به تدریج سبب ایجاد شوره و خوردگی در آن ها شوند.
  • • در صورتی که فضای انبار سرپوشیده نباشد، باید از ورق ها در برابر اکسیداسیون و رطوبت هوا با استفاده از بسته بندی مناسب و ایجاد پارتیشن های سقفی محافظت کرد؛ زیرا در صورت دچار شدن ورق گالوانیزه به لایه های اکسیدی، این محصول ظاهر زیبا خود را از دست داده و طول عمر آن نیز کاهش پیدا می کند.
  • • در صورت مشاهده شوره یا دیگر آسیب ها بر سطح ورق در زمان چک کردن آن، باید سریعاً روش های تعمیرات ورق گالوانیزه را پیاده سازی نمایید تا این آسیب به سایر قسمت ها نفوذ نکند.
  • • مواد مورد استفاده در بسته بندی باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و همچنین بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی ساخته شده باشند.

رعایت تمامی این نکات در زمان نگهداری به حفظ ورق گالوانیزه از آسیب های ذکر شده کمک کرده و همین موضوع سبب جلوگیری از کاهش قیمت رول گالوانیزه در ابعاد مختلف خواهد شد؛ زیرا همان طور که می دانید وجود آسیب های سطحی از نظر ناصافی، تلورانس ابعادی، نوع بسته بندی، شوره و … باعث کاهش خواص محصولات گالوانیزه و در نتیجه کم شدن ارزش مادی آن ها در زمان فروش خواهد شد.

انواع روش های بسته بندی ورق گالوانیزه

به طور کلی روش های مختلفی برای بسته بندی ورق های گالوانیزه وجود دارد که همگی آن ها به نوعی سبب پیشگیری از آسیب دیدگی سطحی و خواص ورق گالوانیزه می شوند. علاوه بر این موضوع با بسته بندی مناسب می توان حمل و نقل راحت تری را برای این فلزات پیش بینی کرد و این موضوع سبب افزایش مدت زمان نگهداری و انبارکردن فولاد گالوانیزه نیز خواهد شد. پیش از بررسی روش ها بهتر است بدانید در زمان بسته بندی ورق های گالوانیزه باید از تسمه های فولادی به خوبی مراقب کنید و استفاده از لوازم ایمنی مخصوص را فراموش نکنید. همچنین لازم است نکات انبارداری فوق را که به خوبی شرح داده شد، برای طول عمر بیشتر فلزات رعایت نمایید. با این وجود روش های اصلی بسته بندی ورق های گالوانیزه شامل 5 دسته هستند که در ادامه به شرح هر کدام پرداخته شده است:

بسته ‌بندی 601

ساده ترین روش بسته بندی ورق های گالوانیزه با نام 601 شناخته می شود و به صورت کامل از لبه های داخلی و خارجی ورق گالوانیزه محافظت می کند. از ویژگی های دیگر این نوع بسته بندی نیز می توان به عدم استفاده از پوشش های محافظ سطحی پلاستیکی اشاره داشت. از این رو بسته بندی 601 بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که انبار کردن ورق گالوانیزه در طولانی مدت مد نظر نباشد.

بسته بندی 601 ایمنی بسیار کمتری را در مقایسه با سایر بسته های رول گالوانیزه ارائه می دهد؛ از این رو برای تحویل های سریع به مشتریان و استفاده همزمان مورد استفاده قرار می گیرد.

بسته ‌بندی 621

یکی از پرتقاضاترین و پرکاربردترین انواع بسته بندی ورق های گالوانیزه، روش 621 نامیده می شود و در آن از تسمه های فولادی، کاغذهای ضد آب و … استفاده می کنند. مزیت این روش نسبت به روش قبلی شامل انبارکردن نسبتاً طولانی ورق ها به همراه شرایط ایمن حمل و نقل و بارگیری برای محصول و افراد می باشد.

اگر ورق گالوانیزه با استفاده از این روش بسته بندی شود، تمامی سطوح رول ها به خوبی پوشانده می شود و علاوه بر آن استفاده از کاغذهای ضد آب در لبه ها سبب جلوگیری از نفوذ رطوبت و اکسیداسیون به داخل لبه های داخلی و خارجی ورق های گالوانیزه خواهد شد. لازم به ذکر است در این روش برای استحکام بیشتر رول ها، از تسمه های فولادی محیطی و شعاعی استفاده می کنند. به این صورت که 2 تسمه محیطی و 4 تسمه شعاعی به صورت منظم بر دور کل رول پیچیده می شوند و سبب استحکام آن در زمان حمل و نقل و انبار داری خواهند شد.

بسته ‌بندی 631

یکی دیگر از انواع بسته بندی هایی که برای محصولات فولادی گالوانیزه شده مورد استفاده قرار می گیرد، بسته بندی نوع 631 می باشد. به صورت کلی برای انجام بسته بندی و حفاظت از ورق گالوانیزه، استفاده از تسمه های فولادی، شعاعی، پالت های چوبی و کاغذهای ضد آب یک امر روتین است.

نوع بسته بندی 631 نیز شبیه به مدل 621 می باشد؛ از این رو حفاظت کامل از لبه های داخلی و خارجی و سطح رول یا شیت گالوانیزه انجام می گیرد، اما باید تفاوت اصلی این دو روش را در نظر گرفت. همان طور که اشاره شد در روش قبلی از تسمه های محیطی و شعاعی استفاده می شد، اما روش 631 شامل به کارگیری پالت های چوبی می باشد که در زیر ورق های رول شده قرار می گیرند و از این رو به جلوگیری از حرکت ناگهانی آن ها کمک می کنند.

بسته ‌بندی 641

در این بخش به بررسی کامل ترین روش بسته بندی ورق های گالوانیزه می پردازیم که 641 نامیده می شود. برای بسته بندی به این روش، کاغذهای ضد آب در جهت حفاظت از سطح رول مورد استفاده قرار می گیرند؛ از این رو سطح رول ها در امنیت کامل قرار دارد. در بخش دوم از سه تسمه محیطی و 6 تسمه شعاعی به عنوان اجزای اصلی بسته بندی رول ها استفاده کرده تا به شکل دقیق اطراف رول ها و لبه های داخلی و خارجی را پوشش دهند.

بسته بندی 641 به عنوان تکمیل ترین روش ایمنی بسیار زیادی را برای ورق ها در برابر آسیب ها و ضربات مکانیکی ایجاد کرده و البته هزینه بسیار بالایی را نیز به خود اختصاص می دهد. بیشترین استفاده از آن نیز برای محیط هایی که شرایط حمل و نقل سخت تری دارند و حفاظت حداکثری از رول های گالوانیزه مد نظر است، می باشد. نگهداری رول های گالوانیزه که با روش 641 بسته بندی می شوند، به صورت طولانی مدت امکان پذیر می باشد، اما از سوی دیگر این شیوه صرفه اقتصادی را برای تولیدکننده نخواهد داشت.

بسته ‌بندی 651

بسته بندی به روش 651 بیشتر برای صادرات ورق های گالوانیزه به کشورهای دیگر صورت می گیرد؛ زیرا حفاظت کامل از سطح و لبه های مختلف را به همراه دارد. حمل و نقل رول گالوانیزه در این روش به سبب داشتن پالت های چوبی در زیر آن راحت تر می باشد. سطح رول ها نیز به وسیله کاغذ ضد آب کاملاً پوشانده شده و برای بحث هزینه و صادرات آن ها، استفاده از روش 651 برای بسته بندی بهترین گزینه است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات