حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت از سرفیس پرو 10 و لپ‌ تاپ 6 با قابلیت‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد

نوشته

1 هفته قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

در رویداد 21 مارس مایکروسافت، این شرکت اولین رایانه های شخصی Surface AI خود را که به طور انحصاری برای مصرف تجاری ساخته شده بود، رونمایی کرد.

شرکت مایکروسافت از دو دستگاه سرفیس جدید به نام‌های سرفیس پرو ۱۰ و لپ‌ تاپ ۶ رونمایی کرد. این اولین عرضه سخت‌افزار جدید مایکروسافت از زمان آغاز دوران کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی (AI) با چیپ‌ ست‌های دارای واحد پردازش عصبی (NPU) از شرکت‌های اینتل و AMD است.

هر دو دستگاه سرفیس از نظر ظاهری تقریباً شبیه به نسل‌های دو سال قبل خود هستند، با این حال در حال حاضر فقط برای کاربران تجاری در دسترس هستند. (البته شما به زودی امکان خرید از سایت سرفیس کار، مرجع تخصصی سرفیس در ایران را خواهید داشت.)

مهم‌ترین ویژگی هر دو مدل، پردازنده جدید اینتل Core Ultra (نسخه ۵ یا ۷) است. مایکروسافت در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرده است که “از نظر عملکرد، سرفیس لپ‌ تاپ ۶، دو برابر سریع‌تر از لپ‌تاپ ۵ و سرفیس پرو ۱۰ تا ۵۳ درصد سریع‌تر از پرو ۹ است.” واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) موجود در چیپ‌ست‌های جدید، به ویژه در کارهای مرتبط با هوش مصنوعی مانند افکت‌های استودیوی ویندوز و زیرنویس زنده باید منجر به عملکرد و بازدهی بیشتر و در نتیجه عمر باتری طولانی‌تر شود.

دیگر تغییرات سخت‌افزاری شامل روکش ضد انعکاس جدیدی است که در کنار نمایشگر روشن‌تر هر دو دستگاه (۶۰۰ نیت برای سرفیس پرو ۱۰ و ۴۰۰ نیت برای سرفیس لپ‌تاپ ۶) باعث بهبود کیفیت صفحه نمایش و زاویه دید می‌شود. از نظر امنیتی، مدل ۱۵ اینچی سرفیس لپ ‌تاپ ۶ را می‌توان به یک کارتخوان هوشمند یکپارچه مجهز کرد، در حالی که سرفیس پرو ۱۰ شامل یک خواننده NFC برای پشتیبانی از کلیدهای امنیتی و سایر ابزارهای احراز هویت بدون رمز عبور است.

ارتقای سخت‌افزاری دیگری که فقط برای سرفیس پرو ۱۰ در نظر گرفته شده، وب‌کم فوق عریض جدید ۱۰.۵ مگاپیکسلی است که قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن ۱۴۴۰p و میدان دید ۱۱۴ درجه است. این ارتقاء در مقایسه با حسگرهای ۱۰۸۰p مدل قبلی است که در بررسی‌های انجام‌شده توسط ZDNET، عملکرد آن‌ها فقط به اندازه کافی خوب ارزیابی شده بود. لپ‌تاپ ۶ نیز از حسگر ۷۲۰p به ۱۰۸۰p ارتقا پیدا کرده است.

با توجه به افزایش بازدهی پردازنده‌های اینتل Core Ultra، مایکروسافت توانسته است عمر باتری هر دو مدل سرفیس پرو ۱۰ و لپ‌ تاپ ۶ را نسبت به نسل‌های قبلی خود بالاتر ببرد. به طوری که عمر باتری سرفیس پرو ۱۰ تا ۱۹ ساعت (افزایش از ۱۵ ساعت) و لپ‌تاپ ۱۹ ساعت (افزایش از ۱۷ ساعت) اعلام شده است.

مایکروسافت همچنین به وب‌سایت The Verge اعلام کرده است که دستگاه‌های جدید سرفیس قابلیت تعمیر و نگهداری آسان‌تری نسبت به گذشته دارند. وجود کدهای QR روی قطعات داخلی، یافتن قطعات جایگزین را ساده‌تر می‌کند و نشانگرهای بصری نیز برای شناسایی نوع پیچ و ابزار مورد نیاز تعمیر تعبیه شده است.

حافظه رم هر دو مدل اکنون با ظرفیت پایه ۶۴ گیگابایت از نوع LPDDR5x ارائه می‌شود (که قبلاً حداکثر ۳۲ گیگابایت بود). همچنین حافظه ذخیره‌سازی پایه سرفیس پرو ۱۰ از ۱۲۸ گیگابایت به ۲۵۶ گیگابایت افزایش یافته است. سرفیس لپ‌تاپ ۶ همچنان در اندازه‌های ۱۳.۵ و ۱۵ اینچی عرضه خواهد شد. قیمت پایه این محصولات از ۱۱۹۹ دلار شروع می‌شود و هر دو دستگاه از تاریخ ۹ آوریل به بازار عرضه خواهند شد.

در اقدامی جدید، مایکروسافت برای اولین بار، از سرفیس پرو مجهز به پردازنده اینتل با پشتیبانی از فناوری ۵G رونمایی کرده است. این قابلیت پیش از این تنها در دستگاه‌های مجهز به پردازنده SQ3 شرکت کوالکام وجود داشت. علاوه بر این، امکان استفاده از لوازم جانبی تطبیقی (Adaptive Accessories) مایکروسافت نیز برای مشتریان تجاری فراهم شده است.

مایکروسافت را می‌توان به جرأت پیشرو در حوزه هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر دانست. این شرکت با انتشار مداوم محصولات و به‌روزرسانی‌های جدید همواره در تلاش است تا از رقبا پیشی بگیرد. بنابراین عجیب نیست که مایکروسافت در رویداد سرفیس و هوش مصنوعی ویندوز که در این هفته برگزار شد، از چندین قابلیت و سخت‌افزار جدید هوش مصنوعی رونمایی کرد.

همانطور که از عنوان رویداد مایکروسافت یعنی «پیشبرد دوران جدید کار با Copilot» برمی‌آید، این رویداد بر روی ارائه‌های هوش مصنوعی این شرکت به طور خاص برای مشتریان سازمانی متمرکز بود. در مقابل، رویداد Microsoft Build که در ماه مه برگزار می‌شود، شامل اعلامیه‌ هایی خواهد بود که بیشتر برای عموم مصرف‌کنندگان مناسب است. در همین راستا، در اینجا به تمام محصولاتی که این شرکت در رویداد سرفیس خود رونمایی کرد اشاره می‌کنیم:

۱. قابلیت Copilot در مجموعه آفیس ۳۶۵ مایکروسافت اکنون روی ویندوز در دسترس است

سرآمد‌ترین خبر مربوط به هوش مصنوعی در این رویداد، در دسترس قرار گرفتن نهایی قابلیت‌های Copilot در مجموعه آفیس ۳۶۵ مایکروسافت روی سیستم‌عامل ویندوز است.

Copilot در مجموعه آفیس ۳۶۵ یک عامل تغییر دهنده بازی در مدیریت فرآیند کار است، چرا که این قابلیت، دستیار هوش مصنوعی Copilot را در تمامی نرم‌افزارهای آفیس ۳۶۵ از جمله ورد، اکسل، پاورپوینت، اوت‌لوک و موارد دیگر ادغام می‌کند تا در کارهایی مانند ایجاد ارائه‌های پاورپوینت، کمک به نوشتن و تفسیر داده‌های صفحه گسترده یاری‌رسانی کند. اساساً، Copilot می‌تواند کل دنیای داده‌های کاری کاربر را درک کند تا حتی پشتیبانی عمیق‌تری ارائه دهد.

۲. قابلیت‌های جدید دسترسی‌پذیری Copilot در ویندوز ۱۱

در اواخر ماه جاری، نسخه جدیدی از پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ با مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید Copilot برای دسترسی‌پذیری منتشر خواهد شد. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند از Copilot بخواهند که راوی (Narrator) و ذره‌بین صفحه (Screen Magnifier) را روشن کند، اندازه متن را تغییر دهد یا زیرنویس زنده را شروع کند.

۳. اولین کامپیوترهای سرفیس مجهز به هوش مصنوعی برای کسب‌وکار که بالاتر درباره آن صحبت کردیم.

۴. پشتیبانی از پردازنده گرافیکی در ویندوز ۳۶۵

اگرچه این قابلیت از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند، اما مطمئناً می‌تواند برای کارهای مرتبط با آن مفید باشد. پشتیبانی از پردازنده گرافیکی در ویندوز ۳۶۵ این پتانسیل را دارد که با اجازه دادن به کاربران برای دسترسی به رایانه‌های ابری با توان گرافیکی بالا، فرآیند کاری بسیاری از متخصصان را بهبود بخشد.

5. رونمایی از یک کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی بدون ذکر کلید Copilot کامل نخواهد بود. هر دو دستگاه سرفیس جدید و صفحه کلید جدید سرفیس پرو، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، دارای یک کلید اختصاصی Copilot برای دسترسی آسان‌تر کاربران به دستیار هوش مصنوعی هستند. با این حال، خبر خوب این است که کاربران ویندوز بدون نیاز به جدیدترین رایانه شخصی یا دستگاه سرفیس همچنان می‌توانند با کلیک کردن روی نماد Copilot از نوار وظیفه ویندوز ۱۱ به این قابلیت دسترسی پیدا کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات