حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

12 قانون از جردن پیترسون برای داشتن زندگی بهتر

نوشته

3 هفته قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

قرار است در این بخش، 12 قانون زندگی دکتر جردن پیترسون را در این راهنمای کوتاه که خواندنش بیشتر از 3 دقیقه طول نخواهد کشید را با هم بررسی کنیم. این 12 قانون که به قوانین حکمت از جردن پیترسون معروف هستند، اصول کلیدی رشد و تحقق شخصی را مطرح می‌کنند. این قوانین به عنوان پادزهر سردرگمی‌ها و هرج و مرج‌های دنیای امروز شناخته می‌شوند و به پدیده‌ای مدرن تبدیل شده است. در واقع هر کدام از این نکات طلایی، ترکیبی از روانشناسی، فلسفه و خرد عملی هستند و به همین دلیل هم توجه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به خود جلب کرده‌اند.

در این راهنمای کوتاه 3 دقیقه‌ای، قرار است که یک تور طوفانی در قلمرو قوانین 12گانه پیترسون داشته باشیم و دیدگاه او را در مورد توصیه‌های عملی برای عبور از پیچیدگی‌های زندگی و پیدا کردن معنا در بین شلوغی‌های دنیای امروز بیان کنیم. اما مگر جردن پیترسون کیست که باید قوانینش را هم به کار بگیریم و به عنوان یک منبع درست او را در نظر بگیریم؟

جردن پیترسون کیست؟

Jordan Peterson روانشناس کانادایی و استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه تورنتو است. او در سال 1962 متولد شد. سوابق تحصیلی پیترسون هم شامل مدرک لیسانس در رشته علوم سیاسی و دکترای روانشناسی بالینی است. او بخاطر سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و نوشته‌هایش در مورد موضوعاتی مثل روانشناسی، فلسفه، دین و سیاست در جهان بسیار مشهور شد.

جالب است بدانید که پیترسون در سال 2018 و با انتشار 12 قانون زندگی، بسیار مشهورتر از قبل شد. این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین‌های بین‌المللی تبدیل شد و خود جردن به عنوان صدایی پیشرو در دنیای توسعه فردی و مسائل فرهنگی در کانون توجه بسیاری از مردم جهان قرار گرفت. سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های او میلیون‌ها بازدید آنلاین را به خود اختصاص داده است و همین مسئله باعث شد تا او به یکی از چهره‌های اصلی در گفتمان معاصر تبدیل شود.

12 قانون جوردن پیترسون برای زندگی

بیایید بالاخره به سراغ این قوانین کلیدی و موثر برویم و هر کدام را با هم بررسی کنیم. این 12 قانون را می‌توانید به طور کامل در پادکست جردن پیترسون دنبال کنید. اما به طور خلاصه، به شرح زیر هستند:

  1. 1- صاف بایستید و شانه‌های خود را عقب بکشید.

این قانون در مورد اهمیت حالت و وضعیت بدنی درست و تاثیرش بر اعتماد به نفس است. در واقع پیترسون معتقد است وضعیت بدنی ما روی وضعیت روانی ما و درک دیگران از شخصیت ما اثر مستقیم دارد.

  1. 2- با خودتان مثل کسی رفتار کنید که مسئول کمک به آن هستید.

پیترسون در این قانون افراد را تشویق می‌کند تا نسبت به خودشان شفقت و دلسوزی داشته باشند و بهبود زندگی خودشان را در اولویت قرار دهند. یعنی مسئولیت تمام و کمال بهبود زندگی را خودمان بر عهده بگیریم و عاشقانه به خودمان کمک کنیم.

  1. 3- با افرادی دوست شوید که برای شما بهترین‌ها را می‌خواهند.

اطراف خودتان را با افراد حامی و مثبت احاطه کنید. با کسانی معاشرت کنید که واقعا به موفقیت و شادی شما اهمیت می‌دهند. این افراد مسلما باعث ایجاد حس اطمینان و آرامش در وجود شما می‌شوند.

  1. 4- خودتان را با کسی که دیروز بودید مقایسه کنید، نه با کسی که امروز هستید.

به جای مقایسه خودتان با دیگران، روی رشد و پیشرفت شخصی تمرکز کنید. چون در این دنیا مسیر زندگی هر کسی منحصر به فرد است و قرار نیست همه ما شبیه به هم زندگی کنیم. اگر این قانون را به کار بگیریم، پیشرفتمان قابل اندازه‌گیری می‌شود، انگیزه‌های ما درونی و نشات گرفته از خودمان خواهند بود و به یک ثبات روحی و ذهنی برای طی کردن مسیر پیشرفت می‌رسیم.

  1. 5- به فرزندانتان اجازه ندهید کاری انجام دهند که شما آن را دوست ندارید.

این قانون نشان می‌دهد که در بحث تربیت فرزند، تعیین حد و مرزها و القای نظم و انظباط، چقدر در آینده آن‌ها تاثیر دارد. در واقع برای اینکه به افرادی مسئول و محترم تبدیل شوند، باید این نظم و مرزها را به خوبی بشناسند و برای آن‌ها احترام قائل باشند.

  1. 6- قبل از این که از دنیا انتقاد کنید، خانه خود را مرتب کنید.

قبل از قضاوت کردن در مورد دیگران یا تلاش برای تغییر جهان، زندگی خودتان را مرتب کنید و رسیدگی به چالش‌ها و مشکلات شخصی را در اولویتتان قرار دهید. در این صورت مشکلات دومینویی جهان خیلی راحت‌تر حل می‌شوند.

  1. 7- به دنبال معنا باشید نه آنچه که مصلحت است.

پیترسون افراد را تشویق می‌کند تا به جای جستجوی راهی برای ارضای فوری یا راه‌های میانبر، اهداف بلندمدتی داشته باشند و تلاش‌های معنادار و هدفمند را جایگزین کارهای بی‌هدف کنند.

  1. 8- یا حقیقت را بگویید، یا حداقل دروغ نگویید.

صداقت و درستی برای ایجاد اعتماد و حفظ روابط سالم با دیگران ضروری است. فرض کنید شخصی که به او دروغ گفته‌اید، چیزی را در مورد آن مسئله می‌داند که شما از آن خبر ندارید. چقدر تصور آدم‌ها نسبت به شما و شخصیت و اعتبارتان تغییر می‌کند. پس صداقت را سر لوحه زندگی خود قرار دهید.

  1. 9- فعالانه گوش دهید.

گوش دادن فعالانه به صحبت‌های افراد، باعث می‌شود که آن فرد احساس کند ارزشمند است و سعی می‌کند در همان لحظه و حتی در روزهای آینده، برای شما احترام خاصی قائل شود.

  1. 10- در گفتار خود دقیق باشید.

افکار و قصد خودتان را به وضوح بیان کنید تا از سوء تفاهم جلوگیری شود و بتوانید با دیگران ارتباط موثرتری برقرار کنید.

  1. 11- جلوی ریسک کودکان را نگیرید.

به کودکان اجازه دهید که ریسک کنند و از تجربیات خود درس‌های مهم زندگی را بیاموزند. آن‌ها باید ارزش کاوش و استقلال را در زندگی و در مراحل مختلف رشد خود درک کنند.

  1. 12- وقتی در خیابان با یک گربه روبرو می‌شوید، آن گربه را نوازش کنید.

این قانون استعاره‌ای از این است که برای لذت بردن از لذت‌های ساده زندگی و دانستن ارزش لحظات کوچک تا چه حد زیاد است. در واقع موثرترین راه برای کسب آرامش در میان شلوغی‌های روز، همین احساسات خوب کوچک در زندگی است.

این 12 قانون، فلسفه جردن پیترسون در مورد چگونگی داشتن یک زندگی کامل و هدفمند را شامل می‌شود. در واقع همگی توصیه‌های عملی برای طی کردن مسیر پر پیچ و تاب زندگی با شجاعت، صداقت و معنا را به شما هستند.

این قوانین چطور به ما کمک می‌کنند؟

  • • ترویج خودآگاهی

قواعد پیترسون افراد را تشویق می‌کند تا در مورد کارها، دیدگاه‌ها و مسئولیت‌های خود فکر کنند و به خودآگاهی برسند تا بتوانند رشد شخصی داشته باشند.

  • • تسهیل انعطاف‌پذیری

قوانین پیترسون با حمایت از اصولی مثل ایستادگی و مسئولیت‌پذیری، افراد را قادر می‌سازد تا با تاب‌آوری و استقامت با چالش‌های زندگی روبرو شوند.

  • • تقویت روابط

قوانینی مثل دوستی با کسانی که از رفاه و شادی شما حمایت می‌کنند و رفتار محترمانه با کودکان، می‌تواند روابط بین افراد مختلف جامعه را تقویت کند و باعث شود ارتباطات سالم‌تری داشته باشیم.

  • • تقویت یکپارچگی اخلاقی

تاکید پیترسون روی صداقت، مسئولیت‌پذیری و پیگیری‌های معنادار، یکپارچگی اخلاقی و رفتار اخلاقی را ارتقا می‌دهد و کمک می‌کند جامعه‌ی غنی‌تری داشته باشیم.

  • • نقشه راه

هر قانون یک راهنمای عملی برای پیمایش مسیر پیچیدگی‌های زندگی ارائه می‌دهد و نقشه راه را برای پیشرفت و تحقق شخصی به افراد ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

12 قانون زندگی دکتر جردن پیترسون، دیدگاه‌های ارزشمند و روش‌های عملی را برای افرادی که به دنبال زندگی معنادارتر و رضایت بخشی هستند، ارائه می‌دهد. با پذیرش این اصول می‌توانیم تاب‌آوری را پرورش دهیم، روابط سالم‌تری را تجربه کنیم و رشد فردی بیشتری بدست بیاوریم. دقیقا به همین دلیل هم هست که ما در مدرسه صفر تا صد در مورد این قوانین صحبت کردیم. یادتان باشد که این نکات و گره زدن آن‌ها به زندگی روزمره، می‌تواند زندگی ما را در دنیای امروز متحول کند و باعث نزدیک شدن به هدف واقعی ما شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات