حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کدام هاست مناسب من است؟ + بررسی تخصصی انواع هاست

نوشته

4 هفته قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

هاست‌ها انواع مختلفی دارند و بحث خرید هاست به یک مسئله مهم میان وبمستران تبدیل شده است. هاست‌ها انواع مختلفی دارند و انتخاب مناسب‌ترین هاست که بتواند پاسخگوی نیاز باشد امری سخت تلقی می‌شود.

نیاز سنجی برای انتخاب هاست مناسب

یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب هاست، شناسایی نیازهای وب‌سایت است که توجه به موارد زیر به این امر مهم کمک می‌کند:

  • • تعیین هدف: در مورد هدف سایت خود تصمیم بگیرید، آیا این یک نمونه کار شخصی یا یک صفحه لندینگ برای معرفی کسب و کار است. به عنوان مثال، یک توسعه دهنده وب آزاد که مشاغل کوچک را مدیریت می‌کند، برای ایجاد چندین سایت به منابع میزبانی بیشتری نیاز دارد.
  • • میزان ترافیک: ترافیک وب سایت یک نقطه مهم و بالقوه را برای تخمین زدن منابع مورد نیاز سایت است.
  • • امکانات: پهنای باند کلی و فضای ذخیره سازی لازم برای اجرای وب سایت خود را بررسی کنید. به مقیاس پذیری راه حل میزبانی وب توجه کنید، بنابراین وب سایت شما فضای زیادی برای رشد دارد.
  • • امنیت:‌ سطح امنیتی که برای وب سایت خود نیاز دارید را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، فروشگاه های آنلاین به سرورهای امن برای محافظت از اطلاعات کارت اعتباری مشتریان نیاز دارند.
  • • بودجه: برای خدمات میزبانی بودجه تعیین کنید. هزینه برخی از میزبانی وب بیشتر از سایرین است، بنابراین ایجاد بودجه می تواند به سازماندهی هزینه های طولانی مدت شما کمک کند.

درک این عوامل به شما کمک می کند هاست مناسب را بهتر و راحت‌تر انتخاب کنید.

معرفی انواع هاست از نظر نوع سرویس

پس از شناسایی نیاز سایت نوبت به انتخاب هاست‌ می‌رسد. هاست‌ها از نظر نوع سرویس و ویژگی‌هایی که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و آشنایی با انواع آن به شما کمک می‌کند انتخاب مطمئن‌تری داشته باشید:

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی که تحت عنوان Shared Hosting خوانده می‌شود، به معنای استفاده از یک سرور واحد برای میزبانی چندین سایت است. در این نوع هاست، منابع سرور مانند هارد دیسک (فضای ذخیره سازی)، رم (ram)، سی پی یو(cpu) و پهنای باند به اشتراک گذاشته می‌شوند. نسبت به سایر هاست‌ها از قیمت کمتر برخوردار است و برای سایت‌های کوچک و متوسط با بازدید کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرور مجازی

سرور مجازی مانند سرور اختصاصی عمل می‌کند و منابع سخت افزاری سرور روی یک سرور فیزیکی مشترک به اشتراک گذاشته می‌شود. هر سرور مجازی به صورت کاملا مستقل اجرا شده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به صورت مستقل برنامه‌ها و سرویس‌های خود را روی سرور اجرا کنند و کنترل کامل داشته باشند. قیمت این نوع سرور نسبت به هاست اشتراکی بالاتر است و برای سایت‌های متوسط و بزرگ مناسب است.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یکی دیگر از انواع هاست است که به صورت کامل به مالک آن اختصاص داده می‌شود و صرفا توسط مالک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سرور به عنوان یک موجودیت جدا روی یک سختافزار قرار دارد و امکانات و منابع کامل آن به صورت کامل توسط مالک سرور کنترل می‌شود. قیمت این نوع سرور نسبت به سایر هاست‌ها بالاتر است و برای سایت‌های بزرگ و پر بازدید مناسب است.

سرور ابری

سرور ابری که به عنوان cloud server خوانده می‌شود در محیط ابری قرار دارد و به صورت مجازی ارائه می‌شود. این سرور به کاربران اجازه می‌دهد که به سرور و منابع سخت‌افزاری دسترسی داشته باشند. این نوع سرویس‌ها به صورت اشتراکی عرضه شده و کاربران در ازای میزان استفاده از منابع هزینه پرداخت خواهند کرد. این نوع هاست از انعطاف پذیری، مقیاس پذیری بالا برخوردار است و برای سایت‌هایی با نیازهای متغیر مناسب است.

هاست کولوکیشن

هاست کولوکیشن که به عنوان Colocation Hosting خوانده می‌شود، نوعی از خدمات میزبانی وب است که در آن شرکت‌ها و کسب و کارها می‌توانند، سرورهای خود را در دیتاسنترهای مجهز به زیرساخت، برای نگهداری قرار دهند. در این حالت کاربران نیازی به سرور اختصاصی ندارند. در این روش کاربران از امکانات پیشرفته دیتاسنتر برخوردار شده و هزینه‌های بالای خرید و نگهداری سرور را کاهش می‌دهند. هاست کولوکیشن مناسب سایت‌هایی است که نیاز به امنیت و پایداری بالا دارند.

انواع هاست بر اساس نوع سیستم عامل

سیستم عامل نقش مهمی در مدیریت و اجرای سرویس هاست دارند و قبل از انتخاب هاست باید از اجرا شدن سرویس مورد نظر اطمینان حاصل کنید. این امر منوط به شناخت هاست و سیستم عامل آن است:

هاست لینوکس

هاست لینوکس همانطور که از نامش پیداست روی سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شود. لینوکس یک سیستم عامل متن باز است که روی بیشتر سرورها قرار دارد. از مهم‌ترین مزایای این سیستم عامل می‌توان به امنیت بالا و امکان استفاده از ابزارهایی مانند Apache و Nginx اشاره کرد. از زبان‌های بک اند برنامه نویسی نظیر روبی، پایتون و پی اچ پی پشتیبانی می‌کند.

هاست ویندوز

هاست ویندوز در واقع به هاستی اشاره دارد که روی سرور با سیستم عامل ویندوز اجرا شده باشد. این نوع هاست از ASP.NET یا Microsoft SQL Server پشتیبانی می‌کند و برای سایت‌ها و برنامه‌هایی که نیاز به استفاده از فناوری ویندوزی دارند مناسب است.

انواع هاستینگ بر اساس عملکرد

هاست‌ها بر اساس عملکرد و پشتیبانی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

هاست پایتون

هاست پایتون از جمله میزبانی‌هایی است که با زبان برنامه‌نویسی پایتون سازگار است و از Django یا Flask پشتیبانی و از سرورهایی مانند Gunicorn یا uWSGI برای اجرای برنامه استفاده می‌کند. هاستینگ پایتون از دیتابیس PostgreSQL یا MySQL استفاده می‌کند.

هاست پربازدید

هاست پربازدید از جمله هاست‌هایی است که با پهنای باند بالا ارائه می‌شود و برنامه‌هایی با ترافیک بالا ارائه می‌دهد. این هاست برای سایت‌های پربازدیدی که به پایداری بالا نیاز دارند، مناسب است.از جمله سرورهای مربوط به هاست پربازدید می‌توان به سرورهای cdn اشاره کرد که از اسکالینگ افقی جهت مدیریت ترافیک بالا استفاده می‌کند.

میزبانی وب ایمیل

میزبانی وب امیل امکان ایجاد ایمیل شخصی را فراهم کرده است و از پروتکل‌های امنیتی مانند ssl/tls را پشتیبانی می‌کند. این نوع میزبانی قابلیت همگام‌سازی ایمیل میان دستگاه و پشتیبانی از ایمیل‌های POP3 و IMAP را دارد.

هاست نامحدود

هاست نامحدود امکان استفاده نامحدود از فضای دیسک و پهنای باند را ایجاد می‌کند. این نوع هاست برای سایت و برنامه‌هایی که نیاز به افزایش ناگهانی منابع دارند گزینه مناسبی خواهد بود. دقت داشته باشید که عبارت نامحدود به این جهت برای این هاست به کار می‌رود که محدودیت‌های مخفی را اعمال می‌کند.

هاست دانلود

هاست دانلود در واقع مخصوص سایت‌هایی است که محتوای دانلود مانند تصویر، ویدئو و فایل ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین ویژ‌گی‌های این هاست می‌توان به پهنای باند بالا و قابلیت اسکالینگ اشاره کرد.

هاست بکاپ

هاست بکاپ یک نوع خدمات هاستینگ وب است که اطلاعات سایت شما را به صورت پشتیبان دریافت می‌کند. این خدمات برای ایجاد نسخه پشتیبان از اطلاعات سایت شما و جلوگیری از از دست دادن اطلاعات بسیار مهم است. از ویژگی‌های هاست بکاپ می‌توان به ذخیره سازی اطلاعات در چند مکان مختلف، امکان بازگردانی اطلاعات به طور سریع و آسان، ایمن و پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته اشاره کرد.

انواع هاست بر اساس موقعیت جغرافیایی

هاست‌ها نیز بر اساس موقعیت جغرافیایی انتخاب می‌شوند. موقعیت جغرافیایی سرور تاثیر مستقیمی بر میزان سرعت لود صفحات دارد. به صورت کلی انواع هاست بر اساس موقعیت جغرافیایی شامل هاست داخل ایران و خارج است. مهم‌ترین تفاوت هاست ایران و خارج موقعیت قرارگیری سرور است:

هاست داخل ایران

هاست داخل ایران شامل هاست و سروهایی است که موقعیت آن در داخل ایران قرار دارد.این نوع هاست ها از سرعت بالا برخوردار هستند و از پروتکل‌های محلی پشتیبانی می‌کند.

هاست خارج از ایران

مجموعه هاست‌هایی خارج از ایران محسوب می‌شوند که محل دیتاسنتر و سرور در خارج از کشور باشد. این هاست‌ها امکان ارتباط بین‌المللی با کاربران و مخاطبان جهانی را فراهم می‌کنند.

تفاوت هاست، سرور مجازی و سرور اختصاصی

هاست (میزبانی وب)، سرور مجازی و سرور اختصاصی سه روش مختلف برای میزبانی و انتشار یک وبسایت را فراهم می کنند. هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و پاسخگوی نیازهای خاصی است. تفاوت هاست، سرور مجازی و سرور اختصاصی برای میزبانی سایت به شرح زیر است:

۱. هاست (میزبانی وب): این نوع خدمات معمولاً با هزینه‌های پایین‌تری ارائه می‌شود و شما به اشتراک یک سرور با دیگر کاربران می‌پردازید. این گزینه برای وبسایت‌های کوچک و متوسط ​​با ترافیک کم یا متوسط ​​مناسب است.

۲. سرور مجازی: در این حالت، شما یک بخش از یک سرور اختصاصی را به اشتراک گذاشته و از منابع مجازی آن برای میزبانی وبسایت خود استفاده می کنید. این گزینه مناسب برای وبسایت‌هایی است که نیاز به منابع بیشتری دارند اما همچنین استفاده از یک سرور اختصاصی را نمی‌توانند تحمل کنند

۳. سرور اختصاصی: در این حالت، شما تمامی منابع یک سرور را به صورت اختصاصی برای وبسایت خود دارید. این نوع خدمات برای وبسایت‌های بزرگ با ترافیک و منابع بالا مناسب است.

بنابراین، تفاوت‌های اصلی میان هاست، سرور مجازی و سرور اختصاصی در رابطه با میزبانی وب، میزان منابع و سطح کنترل و امنیت است. بهتر است پیش از انتخاب یکی از این گزینه‌ها، نیازهای خود را ارزیابی کرده و با توجه به آن همان مدل را انتخاب کنید.

منبع: webramz.com

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات