حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه A18 Pro عملکرد قدرتمند هوش مصنوعی روی دستگاه آیفون 16 پرو را تضمین می‌کند

نوشته

1 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل، شایعات

بر اساس جدیدترین یادداشت تحلیلگر Jeff Pu، اپل درحال برنامه‌ریزی تغییراتی در تراشه A18 Pro است که عملکرد قدرتمند هوش مصنوعی روی دستگاه سری آیفون 16 پرو را تضمین می‌کند. پو همچنین می‌گوید که اپل تراشه A18 Pro را زودتر از حد معمول تولید می‌کند.

تراشه A18 Pro

این خبر درحالی منتشر می‌شود که ما همچنان در مورد برنامه‌های اپل برای ویژگی‌های هوش مصنوعی در سال جاری، ازجمله نحوه تعادل آن بر روی دستگاه و راه‌حل‌های مبتنی‌بر ابر، تردید داریم.

در یادداشت پو که اغلب منبع قابل‌اعتمادی برای شایعات مربوط به تراشه‌های اپل است، وی می‌گوید:

«با توجه به بررسی‌های زنجیره تأمین، ما شاهد رشد تقاضا برای A18 اپل هستیم، درحالی‌که حجم A17 Pro آن از فوریه تثبیت شده است. ما توجه داشته‌ایم که A18 Pro اپل، نسخه 6-GPU، دارای فضای قالب بزرگ‌تری در مقایسه با A17 Pro خواهد بود که می‌تواند یک روند برای محاسبات هوش مصنوعی Edge باشد.»

افزایش سطح قالب یک تراشه به این معنی است که می‌تواند ترانزیستورها و اجزای تخصصی بیشتری را در خود جای دهد و به‌طورکلی امکان افزایش قدرت آن را فراهم کند. از سوی دیگر، با افزایش اندازه قالب، خطرات نقص طراحی نیز افزایش می‌یابد و همچنین می‌تواند بر بهره‌وری انرژی و اتلاف گرما تأثیر بگذارد. این تعادلی است که اپل باید به آن دست یابد زیرا تولید A18 Pro را قبل از عرضه آیفون 16 در اواخر سال جاری افزایش می‌دهد.

درهمین‌حال، محاسبات هوش مصنوعی Edge به هوش مصنوعی اشاره دارد که به‌طور مستقیم بر روی دستگاه پردازش می‌شود و برخلاف هوش مصنوعی مبتنی‌بر ابر است. اعتقاد بر این است که اپل امسال رویکردی دو پارچه برای ویژگی‌های هوش مصنوعی خود دارد و برای برخی ویژگی‌ها به زیرساخت ابری (به‌طور بالقوه با مشارکت گوگل) تکیه می‌کند، درحالی‌که سایر ویژگی‌ها را به‌طور کامل بر روی دستگاه اجرا می‌کند.

تراشه A18 Pro

تراشه A18 Pro

در اینجا یک توضیح عالی در مورد هوش مصنوعی Edge از IBM آمده است:

«به عبارت ساده، هوش مصنوعی Edge یا «AI on the edge» به ترکیبی از محاسبات Edge و هوش مصنوعی برای اجرای وظایف یادگیری ماشینی به‌طور مستقیم بر روی دستگاه‌های متصل به هم اشاره دارد. محاسبات Edge اجازه می‌دهد تا داده‌ها در نزدیکی مکان دستگاه ذخیره شوند و الگوریتم‌های هوش مصنوعی امکان پردازش داده‌ها را مستقیماً در شبکه، با یا بدون اتصال به اینترنت، می‌دهند. این کار پردازش داده‌ها را در چند میلی‌ثانیه تسهیل می‌کند و بازخورد بلادرنگ ارائه می‌دهد.»

این اولین گزارشی نیست که نشان می‌دهد اپل تغییراتی در تراشه A18 دارد که به‌ویژه بر روی هوش مصنوعی متمرکز است. گزارشی در ماه گذشته حاکی از آن است که A18 با موتور عصبی قدرتمندتر «تعداد هسته‌های محاسباتی هوش مصنوعی داخلی را به‌شدت افزایش خواهد داد».

طبق شایعات، هر دو آیفون 16 و آیفون 16 پرو در سال جاری دارای نسخه‌ای از تراشه A18 خواهند بود. درحال‌حاضر، آیفون 15 از تراشه A16 و آیفون 15 پرو از تراشه A17 Pro استفاده می‌کند. گزارش امروز جف پو حاکی از آن است که تنها A18 Pro که برای آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس طراحی شده است، دارای تغییرات متمرکز بر هوش مصنوعی خواهد بود.

نظر شما درباره تراشه A18 Pro چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی