حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه A18 آیفون 16 به موتور عصبی ارتقایافته برای ویژگی‌های هوش مصنوعی iOS 18 مجهز خواهد شد

نوشته

2 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل، شایعات، هوش مصنوعی

طبق گزارشی از نشریه تایوانی Economic Daily News، نسل بعدی تراشه های A18 و M4 اپل برای مدل‌های آینده آیفون 16 و مک بوک پرو از یک موتور عصبی (Neural Engine) ارتقایافته با هسته‌های اختصاصی بیشتر بهره می‌برند.

تراشه A18 آیفون 16

یک موتور عصبی ارتقایافته عملکرد دستگاه‌های اپل را برای وظایف یادگیری هوش مصنوعی و ماشینی بهبود می‌بخشد. شایعه شده است که iOS 18 دارای ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی برای Siri ،Shortcuts ،Messages ،Apple Music و غیره است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، درجریان اعلام گزارش مالی فصل گذشته این شرکت تأیید کرده بود که آن‌ها درحال کار بر روی هوش مصنوعی مولد اختصاصی خود بوده و جزئیات آن را اواخر امسال به اشتراک خواهند گذاشت. iOS 18 باید در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان 2024 WWDC اپل در ماه ژوئن معرفی شود.

انتظار می‌رود تراشه‌های سری A18 در ماه سپتامبر در مدل‌های آیفون 16 معرفی شوند. قبلاً شایعه شده بود که برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد می‌تواند منحصر به مدل‌های آیفون 16 باشد و موتور عصبی ارتقایافته این تراشه می‌تواند دلیلی برای این امر باشد.

تاریخچه موتور عصبی تراشه‌های اپل به‌شرح زیر است:

موتور عصبی 2 هسته‌ای در آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون X

موتور عصبی 8 هسته‌ای در آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR

موتور عصبی 8 هسته‌ای در آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس

موتور عصبی 16 هسته‌ای در تمامی مدل‌های آیفون 12

موتور عصبی 16 هسته‌ای در تمامی مدل‌های آیفون 13

موتور عصبی 16 هسته‌ای در تمامی مدل‌های آیفون 14

موتور عصبی 16 هسته‌ای در تمامی مدل‌های آیفون 15

تراشه A18 آیفون 16

تراشه A18 آیفون 16

اپل همچنان عملکرد موتور عصبی را در طول سال‌ها بهبود بخشیده، حتی زمانی که تعداد هسته‌های آن تغییر نکرده است. به‌عنوان‌مثال، اپل می‌گوید تراشه A17 Pro آیفون 15 پرو دارای موتور عصبی 2 برابر سریع‌تر در مقایسه با آیفون 14 پرو است.

در مورد مک، اکثر مدل‌ها دارای تراشه‌های سفارشی سری M اپل مجهز به موتور عصبی 16 هسته‌ای هستند. تنها استثناها مک استودیو و مک پرو هستند که وقتی با تراشه M1 Ultra یا M2 Ultra پیکربندی می‌شوند، از موتور عصبی 32 هسته‌ای استفاده می‌کنند.

اولین مک‌های مجهز به تراشه M4 احتمالاً در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 عرضه خواهند شد.

در اواخر سال 2022 و پس از عرضه OpenAI ChatGPT، هوش مصنوعی مولد محبوبیت بیشتری پیدا کرد. گوگل، مایکروسافت و سایر شرکت‌ها نیز چت‌بات‌ها و ابزارهای مشابهی را منتشر کرده‌اند، ازجمله ابزارهایی که می‌توانند به‌طور خودکار تصاویر تولید کنند، به پرسش‌های صوتی پاسخ دهند و به سایر دستورات کاربران واکنش نشان دهند.

نظر شما درباره پیشرفت‌های موتور عصبی در نسل آینده آیفون و مک‌های اپل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی