حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

افت بازار جهانی نیمه هادی ها در سال ۲۰۲۳ – شکست سامسونگ از اینتل

نوشته

2 ماه قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها

طبق جدیدترین گزارش موسسه پایش بازار کانترپوینت، بازار جهانی نیمه هادی ها در سال 2023 با کاهش 8.8 درصدی درآمد مواجه شد. در سال گذشته سامسونگ رتبه اول را در این بازار هم از دست داد و اینتل از آن عبور کرد.

افت بازار جهانی نیمه هادی ها در سال ۲۰۲۳

هوش مصنوعی (AI) به عنوان محرک اصلی رشد در صنعت نیمه هادی ها، به ویژه در نیمه دوم سال ظاهر شد. NVIDIA، یکی از بازیگران اصلی فناوری هوش مصنوعی است و به طور قابل توجهی از مزایای آن بهره مند شد. این برند افزایش 86 درصدی در درآمد سال به سال را ثبت کرد. به لطف همین رشد آن‌ها برای اولین بار رتبه سوم درآمدی این بازار را کسب کردند.

بررسی درآمد برندهای فعال در صنعت نیمه هادی نشان می دهد که تنها 6 فروشنده از 20 فروشنده نیمه هادی برتر جهانی در سال 2023 رشد داشته اند. بخش حافظه به طور خاص ضربه شدیدی خورد و شاهد کاهش 43 درصدی درآمد نسبت به سال گذشته بود. این کاهش سهم بازار 20 فروشنده برتر را از 76 درصد در سال 2022 به 71 درصد در سال 2023 کاهش داد.

بازگشت اینتل به رتبه اول بازار نیمه هادی ها علیرغم کاهش 16 درصدی درآمد سالیانه آن به دلیل کاهش فروش رایانه های شخصی و سرورها اتفاق افتاد. درآمد سامسونگ به دلیل چالش‌های موجود در بخش‌های DRAM و NAND حدود 38 درصد کاهش یافت. دیگر بازیگران اصلی بازار حافظه SK hynix و Micron نیز کاهش قابل توجهی از درآمد را گزارش کردند.

ویلیام لی، تحلیلگر ارشد در Counterpoint Research، به هوش مصنوعی به عنوان محرک اصلی رشد صنعت نیمه هادی در سال 2024 اشاره می کند. او بهبودی در بخش حافظه را به دلیل عادی شدن وضعیت مازاد عرضه و بهبود تقاضا پیش بینی می کند. همانطور که توسط Infineon و STMicroelectronics در سال 2023 نشان داده شد، انتظار می رود بخش خودرو نیز به رشد بازار کمک کند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که سال آینده بتواند برای این غول‌های فناوری سال بهتری باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)