حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بنچمارک تراشه هواوی Kirin 9006C عملکرد در حد رقابتی ارائه نمی‌کند

نوشته

3 ماه قبل | 2 دیدگاه | پردازشگرها، هواوی

تراشه Kirin 9006C اخیرا توسط هواوی برای خانواده لپتاپ‌های Qingyun L540 و Qingyun L420 معرفی شد. متأسفانه، درست مانند Kirin 9000S و Kirin 9000SL، عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای هنوز با آنچه رقبا ارائه می‌دهند مطابقت ندارد، اما وقتی تحریم‌های تجاری جهانی گزینه‌های شما را محدود می‌کند، چاره دیگری هم ندارید.

بنچمارک تراشه هواوی Kirin 9006C

اگر خیلی خلاصه بخواهم بگویم، تراشه Kirin 9006C کندتر از تراشه کوالکام Snapdragon 8cx Gen 3 است که همین حالا خودش یک چیپست ناامیدکننده برای محصولات ویندوزی به حساب می‌آید.

چندین دستگاه دارای تراشه Kirin 9006C تست شده‌اند و نتایج تک هسته‌ای و چند هسته‌ای آن در بنچمارک Geekbench 6 منتشر شده است. یکی از لپتاپ‌های Qingyun L420 امتیاز تک‌هسته‌ای 1229 و چند هسته‌ای 3577 را به دست آورده که بسیار ناامیدکننده است، به خصوص زمانی که ادعا می‌شود این تراشه برای عملکرد طراحی شده است.

بد نیست بدانید که برخلاف اکثر برندهایی که ویندوز 10 و ویندوز 11 را اجرا می کنند، Qingyun L540 و Qingyun L420 هواوی چیزی را اجرا می کنند که “UnionTech OS Desktop 20 Pro” نامیده می شود.

این سیستم عامل ممکن است در مقایسه با ویندوز 10 یا ویندوز 11 سبک‌تر یا شاید حتی سنگین‌تر باشد، بنابراین نمی‌توان گفت که این بنچمارک چقدر قابل مقایسه با رقبای ویندوزی است.

نتایج بنچمارک GeekBench تراشه هواوی Kirin 9006C به قرار زیر است:

با مقایسه تراشه Kirin 9006C و دیگر رقبا متوجه شدیم که امتیازات تک هسته‌ای و چند هسته‌ای آن نسبت به اسنپدراگون 8cx Gen 3 پایین‌تر است. این تراشه کوالکام خود نسبت به تراشه اپل M2 کندتر ظاهر می‌شود. در نتیجه نماینده هواوی هنوز فاصله قابل توجهی با نماینده اپل دارد.

تراشه ۵ نانومتری هواوی Kirin 9006c ساخت TSMC است نه SMIC

دیروز مشخص شد که تراشه ۵ نانومتری Kirin 9006C توسط TSMC ساخته شده نه SMIC. سفارش انبوه ویفر تراشه‌ای که ریخته‌گری تایوانی در سال 2020 بر روی این لیتوگرافی تولید و به هواوی عرضه کرده، حالا با تغییر کاربری به تراشه‌های جدید مشتق شده از Kirin 9000 تبدیل می‌شوند.

بزرگترین تولیدکننده نیمه هادی چین یعنی SMIC تولید ویفر ۵ نانومتری را با استفاده از ماشین آلات DUV موجود دنبال می کند. در حالی که این روش پرهزینه‌تر، وقت‌گیرتر و منجر به بازدهی کمتر می‌شود، هواوی که احتمالا خواهان استقلال از شرکت‌های خارجی و امریکایی است، از آن استقبال می‌کند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید مشکل تامین تراشه هواوی به چه صورت حل شود؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

🔷 با هسته‌های Cortex-A77 و Cortex-A55 استفاده شده در تراشهٔ هوآوی Kirin 9006C نمی‌توان نتایجی بهتر از این در بنچمارک Geekbench 6 بدست آورد و همانطور که قبلاً گفتم شرکت هوآوی باید فکری به حال معماری تراشه‌های اختصاصی خود (Kirin) کند.

🔷 همانطور که قبلاً گفتم این ادعاها برای تراشهٔ هوآوی Kirin 9000S نیز منتشر شده بود که البته بعد از مدتی دروغ بودن آنها ثابت شد و از نظر من تراشهٔ هوآوی Kirin 9006C توسط شرکت SMIC و با فرآیند 5 نانومتری آن ساخته شده است.

🔷 مثلاً برای تراشهٔ هوآوی Kirin 9000S یک فرد یا شرکت ژاپنی گفته بود که این تراشه بر اساس فرآیند 14 نانومتری شرکت SMIC ساخته شده است که دروغ بودن این ادعا بعد از مدتی ثابت شد و یا در مثالی دیگر یک حساب در یک شبکه اجتماعی به استناد عدد 2035 درج شده بر روی تراشهٔ هوآوی Kirin 9000S گفته بود که این تراشه در هفته 35ام از سال 2020 توسط شرکت TSMC و با فرآیند 5 نانومتری آن ساخته شده است که دروغ بودن این ادعا نیز بعد از مدتی ثابت شد ؛ پس نمی‌توان به این ادعاها اعتماد کرد چون این افراد یا شرکت‌ها فقط برای جلب توجه این ادعاها را منتشر می‌کنند و مدرک معتبر و قابل استنادی را همراه ادعاهای خود ارائه نمی‌کنند.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)