حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فرآیند ساخت کانتینر به صورت کامل

نوشته

4 ماه قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

یکی از اصلی ترین راه های حمل و نقل کالاها و محصولات متفاوت، استفاده از کانتینرهای مختلف می باشد. این کانتینرها از طریق ورق های فولادی تولید شده و به علت سازگاری و داشتن استحکام در شرایط آب و خوایی متنوع، در صنعت حمل و نقل و نقل و انتقالات دریایی به کار برده می شوند. به طور کلی استفاده نکردن از کانتینرها امروزه عملی غیر ممکن می باشد؛ زیرا یکی از محصولات جدا ناپذیر از صنعت حمل و نقل به شمار می آید.

با این وجود بهتر است بدانید در فرآیند ساخت کانتینر، باید یک سری نکات را رعایت کرد تا محصولات به صورت سالم به مقاصد ارسال شوند. همان طور که می دانید، شرایط آب و هوایی در دریاها دائماً در حال تغییر است و کشتی های کانتینری باید توانایی حمل کالاها را در این شرایط داشته باشند.

امروزه ورق های فولادی در تمامی صنایع مهم کشور مورد استفاده قرار می گیرند. صنعت حمل و نقل نیز از این فلزات پرکاربرد برای ساخت کانتینر های حمل استفاده می کند. به طور معمول از ورق های روغنی، گالوانیزه، رنگی و فرمینگ های شیروانی مانند کرکره ای برای ساخت کانتینرها استفاده می نمایند. همان طور که می دانید ورق های ذکر شده با اعمال لایه های مختلف پوششی بر سطح آن ها، مقاوم در برابر رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی و عواملی از این قبیل هستند و طول عمر آن ها نیز به 50 سال در برخی موارد می رسد.

به طور کلی کانتینرها باید در برابر آب و رطوبت نفوذ ناپذیر باشند و در صورت استفاده از یک ورق فولادی با کیفیت و البته با قیمت مقرون به صرفه، سبب کاهش هزینه های حمل و نقل به وسیله این کانتینرها خواهد شد.

با این وجود طبیعی است که اگر از یک ورق گالوانیزه یا رنگی با کیفیت برای ساخت کانتینر استفاده شود؛ کیفیت حمل و نقل و اطمینان خاطر مدیران این شرکت ها افزایش خواهد یافت. با این وجود مراحل ساخت کانتینر به وسیله ورق های فولادی مختلف به شرح زیر است:

  • • برای تولید و ساخت کانتینر به وسیله ورق های فولادی ابتدا باید با عملیات برشکاری آغاز گردد. ورق های گالوانیزه یا رنگی کرکره ای باید اندازه های استانداردی بسته به نوع کانتینر داشته باشند؛ از این رو تحت فشار دستگاه های مخصوص پرس قرار می گیرند تا به فرم مورد نظر برسند. کف کانتینرها باید کاملاً در برابر نفوذ آب و رطوبت استحکام داشته باشد.
  • • به طور معمول برای ساخت مواد اولیه کانتینر ها، ورق های گالوانیزه را که از طریق پوشش دهی ورق های روغنی یا اسیدشویی به دست می آیند، رنگ آمیزی کرده و سپس از دستگاه فرمینگ سینوسی کرکره ای که موج های دایره ای شکل بر روی
    آن ایجاد می شوند، عبور می دهند. استحکام و مقاومت ورق های کرکره ای رنگی به علت فرم و لایه پوششی رنگی بسیار بالا می باشد.
  • • در مرحله بعدی اسکلت کانتینر بسته به نوعی که دارد، ساخته شده و سایر ورق های گالوانیزه یا کرکره ای به این اسکلت اصلی جوش داده می شوند.
  • • در بخش بعدی، محل جوش ها و اتصالات با استفاده از پوشش های ضد زنگ رنگ آمیزی شده تا علاوه بر افزایش مقاومت سبب زیبایی ظاهری کانتینر گردد.
  • • در پایان کانتینرهای تولید‎ شده جهت مصارف مورد نیاز عرضه می شوند.

تأثیر کیفیت ورق های گالوانیزه رنگی در تولید کانتینر

همان طور که اشاره شد، برای تولید کانتینر از ورق های گالوانیزه رنگی و بیشتر در فرم کرکره ای سینوسی استفاده می کنند. آلیاژهای مورد استفاده برای ساخت این کالا نیز باید از نوع ورق گالوانیزه ضد زنگ و مناسب برای حمل و نقل های دریایی باشند. به کارگیری ورق های گالوانیزه یا کرکره ای بی کیفیت در نهایت منجر که آسیب دیدگی محصولات و کالاهای داخل کانتینر یا نفوذ آب به آن ها خواهد شد. با این وجود ورق گالوانیزه یا کرکره ای رنگی که برای ساخت این کالا مورد استفاده قرار می گیرد، باید شامل ویژگی های زیر باشد:

  • • استحکام بالا: این سازه به علت خطرات احتمالی حمل و نقل ممکن است دچار آسیب هایی شود؛ از این رو باید از مصالحی استفاده کرد که دارای مقاومت و استحکام بالایی در برابر انواع شرایط مختلف باشند.
  • • کیفیت سطح: سطح ظاهری ورق های گالوانیزه رنگی باید بسیار صاف، صیقلی، درخشان و بدون موج باشد تا به راحتی بتوان آن را فرم داد.
  • • مقاومت در برابر عوامل رطوبتی: این میزان مقاومت به سبب پوشش روی و غلظت آن، روش تولید و استانداردهای کارخانه تولید کننده تعیین می گردد.
  • • ضخامت پایین: بازه ضخامتی این فلزات بین 18/0 تا 3 میلی متر بسته به پوشش روی و یا رنگی متغیر است.
  • • چسبندگی پوشش: هر چه چسبندگی پوشش روی برای ورق های گالوانیزه افزایش یابد، میزان مقاومت و استحکام آن نیز بیشتر می شود. میزان این پوشش بین 90 تا 275 میکرون متغیر می باشد.
  • • منظم بودن گل های گالوانیزه و ریز بودن مقدار آن ها نیز نشان دهنده یک ورق گالوانیزه با کیفیت است که در نهایت به محصولات رنگی و شیروانی تبدیل می شود.

تمامی این ویژگی ها در کیفیت نهایی محصولاتی که از ورق های رنگی گالوانیزه تولید می شوند، اثرگذار هستند. ساخت کانتینر به وسیله ورق های کرکره ای سبب افزایش کیفیت حمل و نقل و در امان ماندن محصولاتی که در این کانتینرها قرار می گیرند، خواهد شد. البته لازم به ذکر است نرخ ورق رنگی در هزینه حمل و نقل نیز مؤثر است که خود به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به نوسانات ارز، کیفیت کلی محصول از نظر ظاهر، ابعاد، گریدهای مورد استفاده در این صنعت، وضعیت عرضه و تقاضا ورق رنگی گالوانیزه در بورس، تحریم های اقتصادی و مشکلات سیاسی اشاره داشت. هر کدام از این عوامل به تنهایی متغیر بوده و همواره در حال نوسان هستند.

تفاوت ورق گالوانیزه رنگی و روغنی

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، ورق های گالوانیزه از پوشش دهی ورق های روغنی یا اسیدشویی به دست می آیند و پس از تولید تحت فرآیند رنگ آمیزی به شیت های رنگی گالوانیزه تبدیل می شوند. با این وجود درست است که ورق های روغنی ماده اولیه این فلزات هستند، اما به علت قرار گیری پوشش بر روی آن ها تفاوت هایی با ورق گالوانیزه دارند که بدیهی می باشد.

از جمله مهم ترین تفاوت های ورق روغنی با رنگی می توان به فرآیند تولید آن ها اشاره کرد. محصولات سرد یا روغنی از انجام فرآیند نورد سرد بر روی ورق های گرم (اسیدشویی، شستشو، نورد، بازپخت، آنیلینگ و پرداخت) تولید می شوند؛ این در صورتی است که ورق های رنگی محصولات ثانویه ای هستند که از پوشش دهی ورق های روغنی و سپس گالوانیزه به دست می آیند.

از نظر خواص باید گفت، ورق های روغنی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت چندانی نداشته و به راحتی بعد از نهایت 1 سال که پوشش روغنی آن ها از بین می رود، دچار این عوامل خواهند شد. در مقابل شیت های رنگی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر این عوامل هستند.

تفاوت در طول عمر ورق های روغنی و رنگی سبب ایجاد تمایز در کاربردهای نهایی این دو فلز شده است. ورق های رنگی بیشتر جنبه تزئینی داشته و با داشتن طیف رنگی متنوع و استحکام بالا در مواردی مانند کانتینرهای حمل و نقل، نما ساختمان، دکوراسیون داخلی، پوشش سقف ها و … به کار می روند.

در صورتی که ورق های سرد یا روغنی بیشتر برای ساخت بشکه های فلزی، تجهیزات صنایع مختلف، ساخت وسایلی مانند بخاری، کولرهای گازی، وسایل آشپزخانه و … استفاده می شوند، اما با این وجود خرید ورق روغنی آهن اینفو نسبت به محصولات رنگی با هزینه کمتری اماکن پذیر می باشد؛ زیرا لایه پوششی روی و پوشش رنگی بر سطح خود نداشته و سطح آن بر اساس سفارش خریدار در انواع مات، نیمه براق، براق و زبر به فروش می رسد.

کاربردهای کانتینر در حمل و نقل

کانتینرها یکی از اجزای اصلی صنعت حمل و نقل به شمار می آیند و انواع مختلفی دارند. هر کدام از آن ها با داشتن ابعاد و گنجایش تعیین شده از قبل، قدرت حمل یک سری کالاها و محصولات را داشته و باید کاملاً استاندارد های حمل برای آن رعایت شود. کانتینرها بیشتر برای حمل و نقل های دریایی به وسیله کشتی های باربری مخصوص مورد استفاده قرار گرفته و از این رو باید در برابر عواملی مانند رطوبت غیر قابل نفوذ باشند.

سایر مزیت های استفاده از کانتینرهای فولادی شامل موارد زیر است:

افزایش سرعت در حمل و نقل

زمان باربری، حمل و تخلیه کالاها در استفاده از کانتینرها کم بوده و از این رو سبب افزایش سرعت حمل و نقل و رسیدن کالاها به مقاصد خواهد شد.

حمل یکپارچه بار

بار سفارش داده شده توسط خریدار بر اساس گنجایش کانتینر به راحتی در باکس فلزی حمل می گردد.

نفوذ نا پذیر بودن

استفاده از ورق های گالوانیزه رنگی با کیفیت سبب جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل باکس های فلزی و افزایش امنیت بار خواهد شد.

تخلیه و بارگیری راحت

طراحی کانتینرها سبب شده تا کمترین توقف از زمان بارگیری محصولات و تخلیه آن ها در مقصد داشته باشد تا سالم به دست مشتری برسد.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات