حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل M3 Pro ،M3 و M3 Max رسماً معرفی شدند: اولین تراشه‌های 3 نانومتری سری M

نوشته

6 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی، پردازشگرها

اپل درجریان رویداد Scary fast، از نسل بعدی تراشه‌های سری M خود رونمایی کرد: M3 Pro ،M3 و M3 Max. این اولین بار در تاریخ اپل است که این شرکت از سه تراشه جدید به‌طور همزمان رونمایی می‌کند. این تراشه‌ها مانند A17 Pro براساس فرایند 3 نانومتری TSMC ساخته شده‌اند و GPU آن‌ها نیز از تکنیک جدیدی به نام Dynamic Caching استفاده می‌کند. به‌گفته‌ اپل، این تراشه‌ها «پیشرفته‌ترین چیپست‌های ساخته‌شده مخصوص کامپیوترها» هستند.

اپل M3 Pro ،M3 و M3 Max

همان‌طور که گفته شد، این اولین باری است که اپل مدل پایه تراشه M خود را همزمان با تراشه‌های سری M Pro و M Max معرفی می‌کند. به‌عنوان‌مثال، M1 و M2 به‌ترتیب ماه‌ها قبل از تراشه‌های M1 Pro/Max و M2 Pro/Max معرفی شدند.

اپل همچنین معماری تراشه‌های 3 نانومتری را برای اولین بار با M3 به مک می‌آورد؛ مانند A17 Pro در سری iPhone 15 Pro که برای اولین بار در یک تراشه موبایل از این فرایند ساخت استفاده می‌کند.

M3 Pro ،M3 و M3 Max تفاوت‌های مشخصات متفاوتی دارند، اما شباهت‌هایی نیز بین این سه وجود دارد، مانند پشتیبانی از قابلیت ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری. یکی دیگر از تغییرات عمده اپل در این تراشه‌ها این است که GPUهای استفاده‌شده در آن‌ها دارای حافظه محلی هستند که به‌صورت پویا توسط سخت‌افزار تخصیص داده می‌شود و تنها مقدار دقیق آن برای یک کار خاص موردنیاز است. در معماری‌های سنتی، نرم‌افزار حافظه‌ای را که پردازنده گرافیکی باید تخصیص دهد، تعیین می‌کند. M3 Pro ،M3 و M3 Max همچنین از کدک‌های مختلفی مانند H.264 ،HEVC ،ProRes ،ProRes RAW و AV1 پشتیبانی می‌کنند.

M3

M3

با شروع از تراشه پایه M3، این مدل دارای 25 میلیارد ترانزیستور است که تا 24 گیگابایت حافظه رم یکپارچه را پشتیبانی می‌کند. اپل آخرین نسل از تراشه سفارشی خود را به یک پردازنده 8 هسته‌ای (چهار هسته عملکردی و چهار هسته کارآمدی) مانند M1 مجهز کرده است، اما این شرکت ادعا می‌کند که این پیکربندی تا 35 درصد سریع‌تر از M1 و تا 20 درصد سریع‌تر از M2 است. پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای این تراشه نیز حافظه پنهان پویا را ارائه می‌دهد و تا 65 درصد سریع‌تر از M1 و تا 20 درصد سریع‌تر از M2 است.

M3 Pro

M3 Pro

با M3 Pro، اپل تعداد ترانزیستورها را با پشتیبانی از حداکثر 36 گیگابایت رم یکپارچه به 37 میلیارد افزایش داده است. پردازنده 12 هسته‌ای این چیپست شامل 6 هسته عملکردی و 6 هسته کارآمدی است که گفته می‌شود کل پیکربندی آن 20 درصد سریع‌تر از M1 Pro است. مانند پردازنده گرافیکی M3، بخش 18 هسته‌ای M3 Pro از فناوری‌هایی مانند Dynamic Caching پشتیبانی می‌کند و تا 40 درصد سریع‌تر از M1 Pro است اما فقط 10 درصد سریع‌تر از M2 Pro عمل می‌کند.

M3 Max

M3 Max

آخرین تراشه، M3 Max است که دارای 97 میلیارد ترانزیستور بوده و تا 128 گیگابایت رم یکپارچه را پشتیبانی می‌کند. این پردازنده 16 هسته‌ای دارای 12 عملکردی و چهار هسته کارآمدی است و با عملکرد 80 درصد قوی‌تر از M1 Max و 50 درصد قوی‌تر از M2 Max، دستاوردهای خارق‌العاده‌ای نسبت‌به چیپست‌های نسل قبلی خود ارائه می‌دهد. در مورد پردازنده گرافیکی 40 هسته‌ای، این تراشه 50 درصد سریع‌تر از M1 Max و تا 20 درصد سریع‌تر از M2 Max است.

اپل M3 Pro ،M3 و M3 Max

اپل M3 Pro ،M3 و M3 Max

سری M3 اپل همچنین دارای موتور عصبی سریع‌تر و کارآمدتر نیز است و غول فناوری ادعا می‌کند که تا 60 درصد سریع‌تر از خانواده M1 است. به‌لطف تولید انبوه هر سه تراشه در فرآیند 3 نانومتری، گفته می‌شود که عملکرد به ازای هر وات این چیپست‌ها افزایش می‌یابد.

این سه تراشه سفارشی در مدل‌های جدید مک بوک پرو 14 و 16 اینچی یافت می‌شوند که با رنگ مشکی فضایی کاملاً جدید و با قیمت 1599 دلار برای مدل پایه، به‌فروش می‌رسند. تراشه پایه M3 همچنین در نسل جدید آیمک 24 اینچی اپل نیز استفاده شده است.

نظر شما درباره تراشه‌های M3 Pro ،M3 و M3 Max  اپل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی