حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی مایکروسافت در فصل چهارم 2023 اعلام شد: درآمد 56.2 میلیارد دلاری با وجود ضعف بخش PC

نوشته

9 ماه قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها، مایکروسافت

مایکروسافت به‌تازگی گزارش درآمد مالی فصل چهارم و پایانی 2023 خود را منتشر کرده است که نشان می‌دهد درآمد این شرکت برای دوره منتهی‌به ماه ژوئن 8 درصد افزایش یافته است. به‌طورکلی، درآمد مایکروسافت در این سه‌ماهه 56.2 و سود خالص این شرکت نیز 20.1 میلیارد دلار برآورد می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، درآمد ویندوز و دستگاه‌ها در این سه‌ماهه دوباره به‌شدت آسیب دیده، اما وضعیت برای ایکس‌باکس تا حدودی بهتر است. همچنین کسب‌وکارهای ابری، اداری و سرور مایکروسافت همچنان به جبران بازار ضعیف‌تر رایانه‌های شخصی ادامه می‌دهند.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل چهارم 2023

بخش Personal Computing که شامل خانواده محصولات سرفیس و همچنین ویندوز، ایکس‌باکس و بینگ می‌شود، درآمدی معادل 13.9 میلیارد دلار برای سه‌ماهه چهارم کسب کرده است که کاهش 4 درصدی یا 556 میلیون دلاری را نسبت‌به مدل مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. درحالی‌که Bing و Xbox هر دو شاهد افزایش درآمد بوده‌اند، Windows و Surface Devices هر دو افت شدیدی را تجربه کرده‌اند. به‌گفته‌ی مایکروسافت، درآمد بخش ویندوز 12 درصد کاهش یافته، درحالی‌که محصولات سرفیس تا 20 درصد یا 339 میلیون دلار افت درآمد را شاهد بوده است.

علی‌رغم کاهش درآمد این دو دسته، به‌طورکلی عملکرد مایکروسافت در این دوره مناسب بوده است. محصولات تجاری ویندوز و خدمات ابری با رشد 2 درصدی درآمد مواجه شده‌اند. تبلیغات بخش جستجو و اخبار، ازجمله بینگ نیز شاهد افزایش 8 درصدی درآمد بوده است. همچنین درآمد هوش مصنوعی نیز تقویت شده و به این شرکت اجازه داده است تا با وجود کاهش درآمد ویندوز و دستگاه‌ها، باز هم در عملکرد این دوره خود بدرخشد.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل چهارم 2023

گزارش مالی مایکروسافت در فصل چهارم 2023

در این دوره، درآمد بخش سرگرمی نسبت‌به سال گذشته 1 درصد یا 36 میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین درآمد محتوا و خدمات ایکس‌باکس 5 درصد افزایش یافته که ناشی از رشد محتوای شخص ثالث و Xbox Game Pass است. این بخش‌ها، کاهش درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس شامل کنسول‌های بازی را جبران کرده که 13 درصد کاهش یافته است.

بااین‌حال، به‌طورکلی بخش گیمینگ و سرگرمی نسبت‌به سه‌ماهه قبل بهبود یافته است. در دوره سه‌ماهه سوم سال مالی 23، درآمد بازی‌های ایکس‌باکس نسبت‌به سال گذشته 4 درصد کاهش یافته بود، درحالی‌که درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس نیز شاهد افت 30 درصدی بوده است.

در طول اعلام گزارش مالی، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، خاطرنشان کرد که این شرکت مشتاقانه منتظر انتشار Starfield، آخرین بازی استودیوی Bethesda، در ماه سپتامبر است و افزود که استفاده از Xbox Game Pass از سوی گیمرها نسبت‌به سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است.

کاهش شدید درآمد برای محصولات Windows OEM و Surface همچنان دامن‌گیر مایکروسافت است، زیرا این شرکت با بازار رو به کاهش رایانه‌های شخصی در پی همه‌گیری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ اگرچه مایکروسافت اذعان می‌کند که جبران درآمد ویندوز ممکن است تا حدی به همین دلیل باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی