حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشخصات نمایشگر هدست اپل فاش شد: 1.41 اینچی 4K micro OLED با روشنایی بیش از 5000 نیت!

تحلیلگر برجسته صنعت نمایشگر، راس یانگ، به‌تازگی برخی از مشخصات نمایشگر هدست AR/VR اپل که این شرکت قصد دارد هفته آینده آن را در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان WWDC 2023 معرفی کند، به‌اشتراک گذاشته است. طبق گفته‌ی این تحلیلگر، هدست اپل دارای نمایشگر 1.14 اینچی از نوع micro OLED با رزولوشن 4K به‌ازای هر چشم و درمجموع رزولوشن 8K، تراکم پیکسلی 4000ppi و روشنایی فوق‌العاده بالای بیش از 5000 نیت خواهد بود.

مشخصات نمایشگر هدست اپل

هر یک از دو نمایشگر هدست اپل به‌صورت مورب 1.41 اینچی خواهند بود و این شرکت قصد دارد بیش از 5000 نیت روشنایی و 4000 پیکسل در هر اینچ را ارائه کند. متأسفانه، مشخصات نمایشگر AR/VR مورداستفاده در هدست‌های رقبایی مانند سونی و متا معمولاً فراتر از وضوح و پیکسل در هر اینچ ارائه نمی‌شوند، بنابراین مقایسه مستقیم این هدست‌ها دشوار است.

با روشنایی تقریباً 5000 نیت یا بیشتر، هدست AR/VR اپل از محتوای HDR یا محدوده دینامیکی بالا پشتیبانی می‌کند که در هدست‌های واقعیت مجازی فعلی موجود چیز معمولی نیست. به‌عنوان‌مثال، Meta Quest 2 دارای حداکثر روشنایی 100 نیت است و HDR را ارائه نمی‌دهد و HoloLens 2 مایکروسافت نیز روشنایی 500 نیت را ارائه می‌دهد. هدست PSVR 2 سونی حدود 265 نیت روشنایی دارد و در صورت اتصال به صفحه‌نمایش HDR دارای حالت HDR تبلیغاتی است.

به‌گفته‌ی یانگ، 5000 نیت احتمالاً به حداکثر روشنایی اشاره دارد، به این معنی که کاربران را اذیت نمی‌کند، بلکه کنتراست عالی، رنگ‌های روشن‌تر و برجسته‌سازی بهتری را نسبت‌به سایر هدست‌های امروزی ارائه می‌دهد. برای نمایشگرهای SDR، اوج روشنایی معمولاً اشاره‌ای به عملکرد خوب نمایشگر در اتاق‌هایی با نور روشن است، زیرا به حداکثر روشنایی شباهت دارد، اما برای نمایشگرهای HDR، معیاری است که نشان می‌دهد نمایشگر تا چه میزان رنگ و کنتراست را نشان می‌دهد.

برای مقایسه، تلویزیون‌های رده‌بالا حدود 2000 تا 5000 نیت را ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، سامسونگ یک تلویزیون 98 اینچی دارد که می‌تواند به 5000 نیت برسد، همراه با تلویزیون‌های Neo QLED که حداکثر روشنایی 4000 نیت را ارائه می‌دهند. سامسونگ این تلویزیون‌ها را به‌عنوان «جزئیات رنگی خیره‌کننده، دقیق و محدوده کنتراست فوق‌العاده‌ای که تجربه‌ای فراتر از زندگی را ایجاد می‌کند»، تبلیغ می‌کند.

مشخصات نمایشگر هدست اپل

مشخصات نمایشگر هدست اپل

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در سال 2022 نمونه اولیه هدست واقعیت مجازی “Starbursts” را به‌نمایش گذاشت که قادر بود 20000 نیت روشنایی داشته باشد؛ اما این میزان بسیار زیاد بوده و قابل استفاده نیز نبود.

اگر اپل به هدف روشنایی بیش از 5000 نیت برسد، هدست این شرکت تجربه‌ای از نمایشگر را ارائه می‌دهد که رقبای دیگر قادر به مطابقت با آن نیستند و همچنین زمینه را برای عینک‌های AR آینده فراهم می‌کند. عینک‌های واقعیت افزوده برای کاهش نور خورشید و سایر منابع نوری به روشنایی بالایی نیاز دارند.

وضوح 8K ارائه‌شده توسط هدست AR/VR اپل نسبت‌به هدست‌های متا و سایر شرکت‌ها، ازجمله Quest Pro 2، برتری خواهد داشت. Quest Pro 2 دارای وضوح 1080p و تراکم پیکسلی حدود 1200ppi است.

طبق شایعات، نمایشگرهای سطح بالایی که اپل برای هدست خود ایجاد کرده است، گران‌ترین قطعه این دستگاه بوده و سهم عمده‌ای در قیمت 3000 دلاری موردانتظار آن دارند. هدست AR/VR اپل با قیمت 3000 دلار یکی از گران‌ترین هدست‌های موجود در بازار خواهد بود، اگرچه ازنظر قیمت با محصولات مبتنی‌بر واقعیت افزوده مانند Magic Leap 2 و HoloLens 2 رقابت خواهد بود.

نظر شما درباره مشخصات نمایشگر هدست اپل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی