حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بنچمارک گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ را ببینید: Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

امسال بالاخره این اتفاق افتاد که سری جدید Galaxy S فقط از تراشه اسنپدراگون در سراسر جهان استفاده کند. حداقل امسال دیگر نسخه اگزینوس وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که سری جدید گلکسی اس 23 از بقیه پرچمدارهای اندرویدی متمایز نیست. تراشه استفاده شده در اعضای خانواده گلکسی اس ۲۳ در واقع نسخه اختصاصی آن با نام “Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy” است. به تازگی نتایج بنچمارک‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ منتشر شده و می‌توانیم ببینیم این نسخه خاص در عمل هم خاص است یا صرفا با یک عنوان روی کاغذ برای تبلیغات مواجهیم.

بنچمارک‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا

چرا به این نسخه اسنپدراگون ۸ نس ۲ یک نام مجزا با پسوند “For Galaxy” نسبت داده اند؟ دلیل آن این است که CPU و GPU هر دو اورکلاک شده و عملکرد کمی بالاتر نسبت به سایر گوشی‌های دارای چیپست مشابه در بازار دارند. اما چقدر تفاوت دارد؟

تراشه “اسنپدراگون ۸ نسل ۲ برای گلکسی” دارای همان ساختار ۴ کلاستره CPU مدل اصلی است. این ساختار عبارت بود از:

۱- ۱ هسته Cortex-X3

۲- ۲ هسته Cortex-A715

۳- ۲ هسته Cortex-A710

۴- ۳ هسته Cortex-A510

در نسخه ویژه هسته اصلی Cortex-X3 به جای فرکانس 3 گیگاهرتز روی فرکانس 3.36 گیگاهرتز تنظیم شده است.

در مورد پردازنده گرافیکی نیز همینطور است. پردازنده Adreno 740 در اینجا به جای فرکانس 680 مگاهرتز معمول با فرکانس 719 مگاهرتز کار می کند.

پس تا اینجا فهمیدیم اسنپدراگون ۸ نسل ۲ برای گلکسی چه مشخصات سخت افزاری دارد و تفاوت آن با نسخه معمولی چیست.

اما بدون بحث بیشتر، اجازه دهید به بنچمارک‌ها برویم. قابل ذکر است که در این تست‌ها و در صورت امکان، برای مقایسه فقط محصولات داری نمایشگر 1440p انتخاب شده است تا نتایج قابل مقایسه‌تری در تست‌های گرافیکی داشته باشیم.

بنچمارک GeekBench گلکسی اس ۲۳ اولترا

بنچمارک GeekBench گلکسی اس ۲۳ اولترا

بنچمارک GeekBench گلکسی اس ۲۳ اولترا

نتایج بنچمارک Geekbench 5 ممکن است برای برخی تعجب آور باشد، اما توضیح کاملاً خوبی وجود دارد که چرا Galaxy S23 Ultra در تست تک هسته ای نسبت به نوبیا Red Magic 8 Pro برتری دارد و در تست چند هسته‌ای عقب تر است.

همچنین در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو هنوز به شکل قابل توجهی عقب‌تر می‌ایستد اما رشد خوبی نسبت به گلکسی اس ۲۲ اولترا دارد.

دلیل برتری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تست تک‌هسته ای واضح است. چون هسته Cortex-X3 در این دستگاه کلاک بالاتری دارد، امتیاز بهتری ثبت می‌شود.

اما هسته بزرگ Cortex-X3 در تست چند هسته ای استفاده نمی شود. به این دلیل است که Red Magic 8 Pro با سیستم خنک کننده قوی خود به Snapdragon 8 Gen 2 اجازه می دهد بهتر کار کند و برتری جزئی نسبت به گلکسی داشته باشد.

بنچمارک Antutu گلکسی اس ۲۳ اولترا

بنچمارک Antutu گلکسی اس ۲۳ اولترا

بنچمارک Antutu گلکسی اس ۲۳ اولترا

در حالی که در بنچمارک AnTuTu گلکسی اس 23 اولترا از Red Magic 8 Pro عقب است، باید به خاطر داشته باشید که ردمجیک ۸ پرو دارای صفحه نمایش 1080p+ است که به قدرت گرافیکی کمتری نیاز دارد. بنچمارک AnTuTu 9 هم یک تست ترکیبی است که موضوع مذکور در نتیجه آن تاثیرگذار است.

در این تست اسنپدراگون جدید Galaxy S23 Ultra به طور قابل توجهی سریعتر از تراشه قدیمی تر اسنپدراگون 8+ نسل 1 و حتی A16 Bionic داخل آیفون 14 پرو مکس است.

بنچمارک GFX گلکسی اس ۲۳ اولترا

زمانی که صحبت از پردازش‌های مربوط به پردازنده گرافیکی به میان می آید، نسخه مخصوص گلکسی اسنپدراگون 8 نسل 2 یک برنده آشکار است. تقریباً در تمام تست‌های نمایشگر خاموش، گلکسی اس 23 اولترا نسبت به بقیه پیشتاز بود و تنها در تست‌های نمایشگر روشن در مقابل با موبایل‌های دارای رزلوشن پایین‌تر کم آورد.

جمع بندی

در مجموع، سری جدید گلکسی S23 ارتقای قابل توجهی را نسبت به نسل های قبلی خود ارائه می دهد. در این بین کاربران بازار ایران، اروپا و هند احتمالا بیشترین سود را خواهند برد، زیرا اسنپدراگون 8 نسل 2 گلکسی تراشه Exynos 2200 سال گذشته را با اختلاف بالاتری شکست می‌دهد.

به صورت کلی باید گفت که Galaxy S23 Ultra در تست‌های CPU حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد سریعتر از Galaxy S22 Ultra بود. همچنین حدود ۳۰ درصد در بنچمارک ترکیبی AnTuTu 9 بهتر عمل کرد. در تست‌های گرافیکی GFX Bench و 3DMark گاهی اوقات عملکرد خیره‌کننده 2 برابری را نشان می‌دهد، اما در اکثر سناریوها، 80 تا 90 درصد بهبود دارد.

علاوه بر عملکرد پردازشی عالی، سری گلکسی اس 23 از سیستم خنک کننده بهبود یافته نیز برخوردار است. باید منتظر بررسی‌های کامل‌تر بود تا عملکرد دفع گرما و بهینگی مصرف انرژی نیز بررسی شود.

نظر شما درباره بنچمارک‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

چه فایده وقتی وارد بازار ایران نمیشه از یه چیزی حرف بزنید که وارد بشه مثل نوکیا ساده

BeFair

دادا از لحاظ فناوری بهش نگا کن

BeFair

نسخه مخصوص نسخه مخصوص همین بود؟!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)