حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل پرفروش‌ترین برند بازار موبایل جهانی در چارک پایانی سال ۲۰۲۲ شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها

طبق یک سنت تقریبا همیشگی، چارک پایانی هر سال میلادی جایی است که اپل می‌درخشد و موقتا به رتبه اول پرفروش‌ترین برند موبایل بازار جهانی تبدیل می‌شود. چارک پایانی سال ۲۰۲۲ هم از این قاعده مستثنی نیست و اپل دوباره توانست در این سه ماهه از سامسونگ عبور کند.

پرفروش‌ترین برند بازار موبایل جهانی

طبق گزارش موسسه کانترپوینت، بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال 2022 با کاهش ۱۸ درصدی سالانه به پایین‌ترین مقدار خود از سال 2013 رسید. با این که نسبت به سه ماهه قبلی 1 درصدی رشد داشته و فروش کلی 303.9 میلیون دستگاه رقم خورد. فروش کل سال 2022 نیز به 1.2 میلیارد دستگاه رسید که یک عملکرد کاهشی بوده و باز هم کمترین میزان از سال ۲۰۱۳ است.

هارمیت سینگ ولیا، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، خاطرنشان کرد که عوامل مختلفی مانند جنگ در اوکراین، تورم، عدم اطمینان اقتصادی و چالش های کلان اقتصادی انگیزه مصرف کننده را تضعیف کرده است.

این به نوبه خود، دفعات خرید گوشی‌های هوشمند را کاهش داد و منجر به کاهش دو رقمی فروش برندهای برتر سازنده گوشی‌های هوشمند شد. در نتیجه، درآمد گوشی‌های هوشمند و سود عملیاتی کاهش یافته، هر چندنه به اندازه کاهش فروش.

سامسونگ پرفروش‌ترین در کل سال ۲۰۲۲، اپل پرفروش‌ترین در چارک پایانی این سال

در سال 2022 اپل در مجموع 224.7 میلیون دستگاه آیفون فروخت که سه ماهه چهارم بهترین سه ماهه این شرکت بود. با این حال، سامسونگ در مجموع 259.5 میلیون دستگاه فروخت و همچنان در صدر فروش سالانه گوشی های هوشمند در سراسر جهان باقی مانده است.

با توجه به گزارش بازار کانترپوینت، میانگین کلی قیمت فروش موبایل در سال 2022 به دلیل افزایش گوشی‌های پریمیوم تولیدکنندگان اصلی حدود 5 درصد افزایش یافت.

در حالی که 9 درصد کاهش در درآمد وجود داشت، درآمد سالانه گوشی‌های هوشمند به 409 میلیارد دلار رسید که کمترین میزان از سال 2017 است. اپل تنها یکی از پنج تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند است که شاهد رشد بود.

جف فیلداک، مدیر تحقیقات کانترپوینت عملکرد اپل را ستود، زیرا این شرکت از نظر فروش، درآمد و رشد سود عملیاتی از بازاری که در حال تلاش برای بقا بود، بهتر عمل کرد. در سال 2022، اپل به ترتیب 18٪، 48٪ و 85٪ در این فاکتورها به بالاترین عملکرد خود دست یافت. این به مدیریت ماهرانه مشکلات تولید و فروش قوی سری آیفون پرو نسبت داده شد. توجه داشته باشید، با سهم ۱۸ درصدی سود ۸۵ درصدی از کل بازار در اختیار اپل بوده است!

علاوه بر این دستگاه‌های پریمیوم، مورد علاقه کاربران هوشمند گوشی‌های هوشمند، تأثیر کمتری از عدم قطعیت شرایط اقتصادی و ژئوپلیتیکی داشتند. مدیر تحقیقات Tarun Pathak همچنین روند برتری را که توسط سامسونگ با گوشی های هوشمند تاشو هدایت می شود برجسته کرد. سامسونگ تنها برند در بین ۵ برند برتر غیر از اپل بود که با وجود کاهش ۵ درصدی فروش و کاهش سود عملیاتی ۱ درصدی، در سال 2022 شاهد رشد ۱۲ درصدی درآمد بود.

غول‌های گوشی‌های هوشمند چینی از جمله شیائومی، اوپو و ویوو به دلیل محدودیت‌های داخلی و مشکلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی جهانی با چالش‌های قابل توجهی مواجه شدند که منجر به کاهش بیش از 20 درصدی در فروش و کاهش دو رقمی درآمد و سود عملیاتی شد. آنها هنوز نتوانسته اند تأثیر قابل توجهی در بازار موبایل‌های پریمیوم بگذارند.

پیش‌بینی می‌شود که بازار در نیمه اول سال 2023 و تا قبل از شروع بهبود و  تثبیت روندهای بازار، تحت فشار باقی بماند.

نظر شما درباره عملکرد برندهای مختلف در بازار موبایل سال ۲۰۲۲ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)