حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه اسنپدراگون و اگزینوس در ۹ نسل اخیر Galaxy S سامسونگ

نوشته

1 سال قبل | 5 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، پردازشگرها

سامسونگ تراشه‌های اگزینوس خود را توسعه می‌دهد. معمولا در محصولات خود و بر اساس بازارهای مختلف یا از تراشه Exynos و یا از محصولات Snapdragon کوالکام بهره می‌برد. این موضوع در پرچمدارهای این شرکت حواشی زیادی داشته است. امشب می‌خواهیم با مقایسه اسنپدراگون و اگزینوس در ۹ نسل اخیر Galaxy S سامسونگ به پرسش پاسخ بدهیم که آیا اگزینوس همیشه بازنده بوده است؟

مقایسه اسنپدراگون و اگزینوس

امسال و با عرضه سری گلکسی S23 یک سال انحصاری برای تراشه اسنپدراگون در راه است. هر چند پیش از این و در عرضه سری گلکسی S6 (و گلکسی Note 5) هم شاهد انحصار تراشه اگزینوس در پرچمدارهای آن سال سامسونگ بوده‌ایم.

با این تصمیم سامسونگ مبنی بر حذف تراشه اگزینسو از سری گلکسی S23 فکر کردیم شاید بد نباشد که به حافظه خود و داده‌های موجود مراجعه کنیم و ببینیم که آیا تراشه اگزینوس مستحق این حجم از نگاه منفی هست یا نه.

امتیازهای بنچمارک Geekbench یک راه عالی برای به دست آوردن دید کلی از توان پردازشی CPU تراشه‌ها است. البته این امتیازها چیزی در مورد عملکرد کامل SOC یا بهینه‌بودن مصرف انرژی آن و حتی دفع گرمای دستگاه به ما نمی گویند، اما به عنوان یک فاکتور برای مقایسه، قوی عمل می کنند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده در اینجا از امتیاز Geekbench 5 برای هر پرچم‌دار سامسونگ از گلکسی S5 به بعد، و از میانگین 250 بنچمارک اجرا شده در هر دستگاه پایه ایجاد شده‌اند. به این ترتیب داده‌های پرت عملکرد بسیار قوی و بسیار ضعیف در آن کمتر تاثیر دارند.

همانطور که انتظار می‌رفت، هر نسل بهبود عملکرد را نشان می‌دهد. همچنین نتایج نگاهی جالب به پیشرفت گوشی‌های هوشمند در طول سال‌ها را به ما می‌دهد. همزمان به مقایسه عملکرد تراشه‌های کوالکام و اسنپدراگون هر نسل نیز می پردازیم.

پیش از آغاز لازم است که این دو پاراگراف را درباره این مقایسه بخوانید:

درباره داده‌ها

داده‌های جمع‌آوری شده مربوط به مدل‌های مذکور با مدل عددی و تراشه مذکور در جدول زیر است. در حالی که Geekbench تمام جنبه های یک چیپست را پوشش نمی دهد، مقایسه بین بخش CPU در هر تراشه (SOC) را با این مقایسه مشاهده خواهید کرد. امتیاز نمایش داده شده روی نمودارهای پایین، امتیاز میانگین از بین ۲۵۰ نتیجه است تا عدد به دست آمده صحیح و قابل مقایسه باشد.

درباره بنچمارک Geekbench

بنچمارک Geekbench یک تست CPU محور است که از چندین بار محاسباتی از جمله رمزگذاری، فشرده سازی (متن و تصاویر)، رندرینگ، شبیه سازی فیزیک، دید کامپیوتری، ردیابی پرتو، تشخیص گفتار و استنتاج شبکه عصبی کانولوشنال بر روی تصاویر استفاده می کند.

تفکیک امتیاز این بنچمارک نگاه خاصی را ارائه می دهد. امتیاز نهایی با توجه به ملاحظات نگاه طراح بنچمارک اهمیت داده می شود و تاکید زیادی بر عملکرد عددی صحیح (65٪)، سپس عملکرد شناور (30٪) و در نهایت رمزنگاری (5٪) دارد. این بنچمارک سایر پیشرفت‌ها در SoC یا مصرف انرژی را در نظر نمی‌گیرد.

بسیار خوب، بیاید از گلکسی اس ۵ شروع کنیم!

پیشرفت پردازنده های اگزینوس سامسونگ از زمان گلکسی S5 جالب توجه بوده است. Exynos 5422 با امتیاز 176 در تست تک هسته ای و امتیاز مشابه 322 در چند هسته ای، به هیچ وجه به چیزی که ما امروزه آن را یک تراشه پرچمدار می نامیم، نزدیک هم نیست. البته برای زمان خودش یک تراشه قابل بوده است.

مقایسه تراشه‌های اگزینوس سری گلکسی S از گلکسی S5 تا گلکسی S22

مقایسه تراشه‌های اگزینوس سری گلکسی S از گلکسی S5 تا گلکسی S22

برای مقایسه می‌بینیم که ۸ نسل بعد و در Galaxy S22 با تراشه Exynos 2200 حدود 10 برابر بهبود در سرعت چند هسته ای و 6.4 برابر بهبود در سرعت تک هسته ای نسبت به Exynos 5422 را ارائه می‌کند.

همانطور که انتظار می‌رود  این یک پیشرفت بسیار بزرگ است اما نشان می‌دهد که چگونه پیشرفت‌های نسل به نسل در حال کاهش هستند، زیرا هشت نسل بعد، شاهد بهبود 8 برابری در امتیازات تک هسته‌ای نیستیم.

جهش از اگزینوس 8895 به 9810 احتمالاً بزرگ‌ترین جهش کلی بوده و با افزایش زیادی در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای همراه است. این جهش امتیازی خاص احتمالاً به دلیل تغییر از هسته‌های Exynos M2 به هسته‌های Exynos M3 و ارتقاء از هسته‌های Cortex A53 به Cortex A55 است.

همچنین با افزایش اندازه حافظه نهان از 2 مگابایت به 4 مگابایت، شاهد کاهش نرخ از دست دادن حافظه پنهان و به نوبه خود، بهبود بیشتر در عملکرد خواهیم بود زیرا CPU باید بتواند دستورالعمل های بیشتری را از حافظه نهان به جای حافظه داخلی کندتر دریافت کند.

نسل‌های بعدی وضعیت یکنواخت‌تری پیدا کردند، با افزایش‌های کوچک‌تر اما ثابت هر بار تقریباً 20 درصد در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بهبود دارند.

مقایسه تراشه‌های اسنپدراگون سری گلکسی S از گلکسی S5 تا گلکسی S22

مقایسه تراشه‌های اسنپدراگون سری گلکسی S از گلکسی S5 تا گلکسی S22

چیپ‌ست‌های اسنپدراگون در دنیای اندروید نقش مهمی دارند و درست مانند پیشرفت نتایج Exynos بررسی نتایج نسل‌های مختلف تراشه اسنپدراگون روی گوشی‌های گلکسی S سامسونگ نشان می‌دهد که کوالکام در طول سال‌ها چقدر پیشرفت کرده است.

با شروع با امتیازهای تک هسته ای و چند هسته ای 156 و 445 در اسنپدراگون ۸۰۱ شاهد جهش های عظیم در تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 1 و اسنپدراگون 888 هستیم. با توجه به اینکه اسنپدراگون 8 نسل 1 مشکلات خاص خود را دارد، این خیلی تعجب آور نیست که ببینیم در بخش تک هسته ای کمی عقب مانده است.

جالب اینجاست که برخلاف چیپست های اگزینوس، هیچ جهش عمده ای از یک نسل به نسل دیگر وجود ندارد. در عوض، سال به سال بهبود نسبتاً روان و ثابتی دارد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که سامسونگ گلکسی اس 6 در مقایسه تراشه اسنپدراگون حضور ندارد. این غیبت به دلیل مشکلات گرمای بیش از حد است که اسنپدراگون 810 با آن مواجه شده بود. این اولین تراشه 64 بیتی کوالکام بود و به شدت داغ می شد. حتی به دلیل اینکه Nexus 6P با مشکلات بزرگ بوت لوپ مواجه شدند، مقصر شناخته شد. سامسونگ آن سال فقط به تراشه اگزینوس خود اتکا کرد و آن سال را بدون بحران پشت سر گداشت.

با مقایسه این امتیاز‌ها به صورت کناربه‌کنار یک موضوع مشخص است: تراشه‌های کوالکام همیشه در هر نسل پرچمدارهای سامسونگ، بهتر از چیپست Exynos نسل مشابه هستند. این موضوع به جز اگزینوس ۲۲۰۰ صحیح است.

مقایسه تراشه‌های اسنپدراگون و اگزینوس هر نسل از سری Galaxy S سامسونگ از گلکسی اس ۵ تا گلکسی اس ۲۲

مقایسه تراشه‌های اسنپدراگون و اگزینوس هر نسل از سری Galaxy S سامسونگ از گلکسی اس ۵ تا گلکسی اس ۲۲

با مقایسه تراشه‌های اسنپدراگون و اگزینوس هر نسل از سری Galaxy S سامسونگ از گلکسی اس ۵ تا گلکسی اس ۲۲، واضح است که آنها همیشه از نظر عملکرد به هم نزدیک بوده‌اند. هرگز اختلاف چشمگیری در قابلیت‌های این چیپست ها وجود ندارد، زیرا تفاوت‌ها معمولاً به مصرف انرژی، مدیریت دما یا عملکرد واقعی خلاصه می شود.

در استفاده معمولی، آنها کم و بیش به یک اندازه قابل مقایسه هستند. در حقیقت تفاوت نتایج بین این چیپست‌ها را می توان به اندازه تفاوت اجرای یک بنچمارک روی یک تراشه اما در ۲ مرتبه مختلف دانست.

جمع بندی

به طور خلاصه، این نتایج ماهیت چگونگی همگامی تراشه‌های کوالکام و سامسونگ را در نسل‌های مختلف سری گلکسی S نشان می دهد. به نظر می رسد سامسونگ کمی عقب است، اما در بیشتر موارد، هر دو بسیار خوب عمل می کنند و سامسونگ هرگز از نظر عملکرد واقعی از کوالکام عقب نیست.

راه‌های زیادی برای اندازه‌گیری عملکرد یک چیپ‌ست وجود دارد و باید دوباره یادآور شویم که بنچمارک Geekbench تنها یک جنبه دستگاه را اندازه‌گیری می‌کند.

مثلا تراشه‌های مختلف از نظر پردازش تصویر، عملکرد گرافیکی، ارتباطات بی‌سیم، تولید گرما، بهینه بودن مصرف انرژی و بسیار موارد دیگر قابل مقایسه هستند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید سامسونگ باید تراشه اگزینوس را کنار بگذارد یا این تفاوت اندک برای اکثر کاربران موضع قابل لمسی نیست؟ آنطور که در ترنجی خواندیم، احتمالا گلکسی اس ۲۴ با تراشه ۱۰ هسته ای اگزینوس ۲۴۰۰ در کره عرضه خواهد شد.

گلکسی اس ۲۴ با تراشه ۱۰ هسته ای اگزینوس ۲۴۰۰ در کره عرضه خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
meiyou

مقایسه بسیار ضعیفی بود!

meiyou

البته از آقای عطایی بابت این مقاله تشکر میکنم ولی کبودهای زیادی داشت.

BeFair

با تشکر

BeFair

به نظر من مقایسه جالبی بود ولی جا داشت که جامع تر باشه

همین که یک دید اینطوری بهمون داد به نظرم مشخص می کنه خیلی از دل‌چرکی بودن ها نسبت به اگزینوس منطقی نیست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)