حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام Oryon برند جدید تراشه این شرکت برپایه Arm برای کامپیوترهای ویندوزی است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

امروز و درجریان رویداد Snapdragon Technology Summit 2022، کوالکام برند جدید خود برای هسته‌های Arm سفارشی را اعلام کرد: Oryon. این هسته‌ها در تراشه‌هایی قرار می‌گیرند که برای رقابت با تراشه‌های Arm سفارشی سری M اپل طراحی شده‌اند. متأسفانه این شرکت جزئیات بیشتری از این برند را ارائه نکرد.

کوالکام Oryon

کوالکام مدتی در این مسیر بوده است و در ژانویه 2021 شرکت Nuvia را به قیمت 1.4 میلیارد دلار خریداری کرده بود. Nuvia بر روی معماری‌های سفارشی Arm کار می‌کرد و این دقیقاً همان چیزی است که کوالکام برای رقابت با اپل به‌خصوص در فضای محاسباتی لپ‌تاپ به آن نیاز داشت.

همان‌طور که درحال‌حاضر اعلام شده، CPUهای کوالکام بر اساس طراحی‌های Arm است. به‌عنوان‌مثال، Snapdragon 8cx Gen 3 دارای چهار هسته Cortex-X1 و چهار هسته Cortex-A78 می‌باشد. Snapdragon 8 Gen 2 جدید نیز دارای هسته قدرتمند Cortex-X3 است.

کوالکام Oryon

کوالکام Oryon

تراشه‌های جدید مبتنی‌بر Qualcomm Oryon قرار بود در نیمه دوم سال جاری با کمک تولیدکنندگان ارائه شوند و درحالی‌که کوالکام در ابتدا گفته بود این دستگاه‌ها در نیمه دوم سال 2023 عرضه می‌شوند، به‌نظر می‌رسد که به سال 2024 به‌تعویق افتاده است. مدت‌هاست که این محصول در حال توسعه بوده و به‌احتمال‌زیاد همچنان ازآنچه اپل تا آن زمان عرضه کرده است، احتمالاً M3 عقب خواهد ماند. بااین‌حال، این یک محصول نسل اول است و کوالکام آن را در اولویت قرار خواهد داد، به‌خصوص که نقشه راه برای Oryon فراتر از Windows on Arm و حتی به موبایل‌ها نیز گسترش می‌یابد.

خبر بد این است که برای کاربران Windows on Arm، به‌نظر می‌رسد که یک سال دیگر طول می‌کشد تا شاهد ورود قدرتمندتر کوالکام باشیم، با این فرض که شرکت سن دیگو می‌خواهد تراشه Oryon را در رویدادهای آینده خود معرفی کند. این بدان معناست که ما یک سال دیگر از هسته‌های Cortex-X1 استفاده خواهیم کرد، درحالی‌که گوشی‌های هوشمند از Cortex X3 بهره می‌برند.

ما حتی نمی‌دانیم که کوالکام قصد دارد از کدام فرآیند تولید برای عرضه اولین چیپست اسنپدراگون با هسته‌های Oryon استفاده کند، اگرچه با توجه به بازه زمانی، این تراشه می‌تواند در نسل دوم فرآیند 3 نانومتری TSMC یا معماری نسل دوم 3 نانومتری GAA سامسونگ تولید شود. برای سال 2023، احتمالاً با Snapdragon 8cx Gen 4 مواجه خواهیم شد که از هسته‌های ARM استفاده می‌کند، بنابراین هیجان واقعی باید یک سال بعد اتفاق بیفتد.

دیدگاه شما درباره برند جدید کوالکام Oryon چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی