موضوع تغییرات اقلیمی و گرم شدن آب و هوا چند وقتی است که توسط فعالان این حوزه به صورت جدی دنبال میشود تا اثرات زیانبار آن بر زندگی انسانها، حیوانات و گیاهان کاهش یابد. اما واقعا ۱۰ شرکت موثر در تغییرات اقلیمی کدامند؟ در این مقاله با ترنجی همراه باشید تا به بررسی این موضع بپردازیم.
تغییرات اقلیمی موضوعی است که جهان در تلاش است تا با آن مقابله کند. با این حال، تا زمانی که دولتهای جهان صادق نباشند، تغییر آب و هوا همچنان یک مسئله زیانبار باقی خواهد ماند. هیچ دولتی به اندازه ایالات متحده در مورد تغییرات آب و هوایی صحبت به میان نیاورده است، با این حال، سوال این است که دولت آمریکا چقدر صادق است؟
دولت ایالات متحده از آسیا و آفریقا میخواهد که بر تغییرات آب و هوایی تمرکز کنند. از نظر فنی، آنها به این مناطق میگویند که صنعتی شدن را متوقف یا کند کنند. با این حال، شرکتهای آمریکایی خود بیشتر از هر کشور دیگری بر این مسئله تاثیرگذار هستند و آب و هوای جهان را از بین میبرند. در مطالعهای که اخیرا توسط یک موسسه تحقیقاتی منتشر شده است، ده شرکت به عنوان شرکتهای بزرگ جهان که بیشترین ضرر را در بخش تغییرات آب و هوایی به بار آوردهاند، فهرست شدهاند.
شرکتهایی که با اثرگذاری در موضوع تغییرات آب و هوایی، این مسئله را وخیمتر میکنند عبارتند از:
همانطور که از لیست منتشر شده توسط اندیشکده آب و هوای InfluenceMap مشخص است، شرکتهای آمریکایی شش جایگاه در ۱۰ رتبه اول دارند. حال چگونه ایالات متحده میتواند دولتهای دیگر را متقاعد کند که بر تغییرات آب و هوایی تمرکز کنند؟ اولین خط اقدام آن باید تمرکز بر شرکتهای آمریکایی باشد. در واقع دولت آمریکا باید قبل از بررسی مناطق دیگر، انتشار کربن توسط شرکتهای آمریکایی را کاهش دهد. زیرا پرداخت هزینه به مناطق دیگر برای رشد درختان به جای صنایع امری پایدار نیست.
به گفته GizChina، بدیهی است که شرکتهای نفت و گاز بیشتر جایگاههای این لیست را به خود اختصاص دادهاند. تنها تویوتا از بخش خودرو سازی در این لیست قرار دارد. تویوتا رتبه آخر را در تلاشهای کربنزدایی دارد. یعنی کمتر از ۱ درصد از کل فروش خودروهای بدون آلایندگی (غیر هیبریدی) را دارد. همچنین زنجیره تامین آن برای کاهش انتشار کربن توسعه نیافته است. تویوتا بیش از دو دهه است که خودروهای هیبریدی را عرضه میکند.
این موضوع خود وسیلهای برای حرکت به سمت خودروهای برقی بدون آلایندگی فراهم میکند. البته هنوز تویوتا به استراتژی محصولات هیبریدی خود پایبند بوده است. خودروهای هیبریدی، پیل سوختی و گازسوزی را ارائه میدهند. در حال حاضر این شرکت هیچ برنامهای برای انتقال کامل تولیدات خود به خودروهای برقی ندارد. اد کالینز، مدیر InfluenceMap، گفته است که بسیاری از شرکتهای موجود در این لیست، بالاترین تعهدات خود را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام دادهاند. با این حال، آنها سیاستهای خاصی را اجرا می کنند که با آن هدف در تضاد است.