حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویژگی تشخیص عنبیه گوگل از زمان پیکسل ۲ در حال آزمایش و توسعه بوده است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، فناوری‌های نوین، گوگل

اگر با روش‌های احراز هویت در دستگاه‌های موبایل آشنا باشید، احتمالا تصور می‌کنید اسکن اثر انگشت و اسکن صورت تنها موارد موجود هستند.  به طور کلی، سامسونگ به عنوان خالق حسگر عنبیه شناخته می‌شود که به وسیله آن می‌توان سطح امنیت بالاتری پیدا کرد. اما گویا ویژگی تشخیص عنبیه گوگل از زمان پیکسل ۲ در حال آزمایش و توسعه بوده است. با ترنجی همراه شوید.

ویژگی تشخیص عنبیه گوگل از زمان پیکسل ۲ در حال آزمایش و توسعه بوده است

همانطور که توسط 9to5Google اشاره شده است، تصاویر نمونه اولیه پیکسل ۲ در توییتی که در روز جمعه توسط Internal Archives منتشر شد، اطلاعات جالبی ارائه داده است. سری ۲۰۱۷ پیکسل، یعنی پیکسل ۲ هنوز هم یک دستگاه دوست داشتنی است که طرفداران پیکسل آن را به خوبی به یاد می‌آورند. چیزی که این نمونه اولیه را متمایز کرده است این است که گوگل آن را به سیستم تشخیص عنبیه مجهز کرده است. دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با یک دوربین جلویی با فیلتر مادون قرمز جایگزین شده است و یک LED IR در سمت دیگر دستگاه قرار داده شده است.

یک برنامه با عنوان “Iris Demo” یا “نمونه عنبیه” به کاربران اجازه می‌دهد تا عنبیه‌های خود را با تنظیم کردن چشمان خود در برابر دو دایره، تایید و ثبت کنند. به گفته Internal Archive، این دستگاه، AOSP را اجرا می‌کند که یک نسخه بسیار خالی از امکانات اندروید محسوب می‌شود و بی شک این دستگاه پیکسل کاملا بی کاربرد است. بدیهی است که هدف این دستگاه تنها آزمایش تشخیص عنبیه بود، زیرا هیچ ابزار داخلی دیگری ندارد. به طور کلی، این یک دستگاه بسیار منحصر به فرد از نمونه اولیه پیکسل ۲ است.

گوگل تاکنون از ارائه Iris Recognition در سری پیکسل خود، خودداری کرده است. از سویی یگر نیز این سامسونگ است که این قابلیت را با گلکسی S8  و گلکسی S8 پلاس ۲۰۱۷ معرفی کرد. سامسونگ تشخیص عنبیه را با گفتن این جمله که نقوش موجود در عنبیه‌های شما منحصر به فرد است و تکراری بودن آن عملا غیرممکن است، این قابلیت را معرفی کرد. به این معنی که احراز هویت عنبیه یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای امن نگه‌داشتن گوشی و محتویات داخلی آن است.

وقتی سری گلکسی S9 در سال ۲۰۱۸ عرضه شد، سامسونگ ویژگی تشخیص عنبیه و تشخیص چهره را باهم ترکیب کرد و آن را ویژگی “Intelligent Scan” یا “اسکن هوشمند” نامید. سامسونگ با شروع سری گلکسی S10، قابلیت شناسایی Iris Recognition را از گوشی‌های خود حذف کرد تا بتواند رویه طراحی بدون حاشیه را برای گوشی‌های پرچمدار خود دنبال کند. سامسونگ احتمالا کمی زودتر از موعد، قابلیت تشخیص عنبیه را حذف کرده است، زیرا این ویژگی جذاب، برای تشخیص چهره با استفاده از ماسک مناسب بود.

البته، اسکنرهای اثر انگشت نیز می‌توانند قفل دستگاه‌ها را در طول دوره همه‌گیری ویروس کرونا باز کنند. گویا گوگل این قابلیت را از دوربین TrueDepth اپل الهام گرفته تا نسخه ایمن‌تری نسبت به Face Unlock را برای پیکسل ۴ ایجاد کند. اما این ویژگی در هر دو سری پیکسل ۵ و پیکسل ۶ وجود نداشته است. برای پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو، گوگل نسخه متفاوتی از Face Unlock را ارائه کرده است و می‌توان از آن فقط برای باز کردن قفل دستگاه استفاده کرد. زیرا گوگل آن را برای تایید هویت کاربر در پرداخت‌های صورت گرفته با تلفن همراه یا هنگام باز کردن یک برنامه، به اندازه کافی ایمن نمی‌داند.

به گفته خبرگزاری PhoneArena، شرکت گوگل جهت حفظ ایمنی بیشتر، نمی‌خواهد به یک سیستم تشخیص چهره اجازه فعالیت دهد، زیرا این شرکت معتقد است در بیش از ۷ درصد مواقع، جعل کردن چهره می‌تواند قفل دستگاه را باز کند. بر اساس گزارش‌ها، جعل چهره به شخصی غیر از مالک تلفن این امکان را می‌دهد که بیش از ۲۰ درصد مواقع با استفاده از قفل با چهره، دستگاه پیکسل ۷ را باز کند. جعل چهره زمانی صورت می‌پذیرد که شخصی وانمود کند شخص دیگری است، مثلا صاحب گوشی سری پیکسل ۷ است. جالب اینجاست که گوگل از اسکن عنبیه برای ایمن سازی مراکز داده خود استفاده می‌کند. نظر شما کاربران ترنجی درباره ویژگی تشخیص عنبیه گوگل در پیکسل ۲ چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان