حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2023 اعلام شد: عملکرد منفی ویندوز اما مثبت سرفیس و ایکس‌باکس

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها، مایکروسافت

مایکروسافت امروز گزارش مالی فصل اول سال مالی 2023 خود را اعلام کرد که از مجموع درآمد 50.1 میلیارد دلاری این شرکت حکایت دارد. پیش‌بینی‌ها درآمد مایکروسافت در این دوره را 49.7 میلیارد دلار برآورد می‌کردند که کمتر از مقدار بدست آمده توسط این شرکت است. بااین‌حال، سود خالص مایکروسافت 14 درصد نسبت‌به مدت‌زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است. از عوامل دخیل در گزارش این شرکت می‌توان به نتایج مثبت بخش دستگاه‌ها شامل سرفیس و ایکس‌باکس اشاره کرد درحالی‌که درآمد ویندوز منفی بوده است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2023

در بخش کامپیوترهای شخصی، مایکروسافت درآمد 13.33 میلیارد دلاری (این شرکت پیش از این درآمد خود در این بخش را بین 13 تا 13.4 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود) کسب کرده است. این رقم در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال گذشته، ثابت مانده زیرا سه‌ماهه اول سال مالی 22 نیز 13.37 میلیارد دلار درآمد از این بخش نصیب کمپانی مستقر در ردموند شده بود.

به‌طورخاص، درآمد سرفیس و دستگاه‌ها (به‌استثنای کنسول‌های ایکس‌باکس)، 2 درصد افزایش یافته که انتظارات مایکروسافت را برای «کاهش تک‌رقمی» شکست. البته لازم‌به‌ذکر است که این اعداد پیش از عرضه سرفیس پرو 9 و سرفیس لپ تاپ 5 جدید به‌دست آمده‌اند. مایکروسافت اکنون این بخش را به‌عنوان «درآمد دستگاه‌ها» و نه فقط سرفیس اعلام می‌کند؛ زیرا اکنون درآمد حاصل از هولولنز و لوازم جانبی کامپیوترها را نیز شامل می‌شود.

با این تفاسیر، انتظار می‌رود درآمد بخش دستگاه‌ها در سه‌ماهه آینده کاهش یابد. مایکروسافت انتظار دارد درآمدهای مالی فصل دوم سال 2023 حدود 30 درصد کاهش یابد.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2023

گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2023

در ادامه، درآمد ویندوز 15 درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد تقاضا برای لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی درحال کاهش است. درواقع، مایکروسافت تنها کاهش «تک رقمی» در این بخش را پیش‌بینی کرده بود که این امر را به یک اشتباه نادر برای این شرکت تبدیل کرد. تنش‌های ژئوپلیتیکی، تورم و چالش‌های زنجیره تأمین، همگی به مشکلات فروش کامپیوترها کمک می‌کنند.

درآمد محصولات تجاری و خدمات ابری ویندوز به‌دلیل تقاضای بالا برای مایکروسافت 365، 8 درصد افزایش یافته است. به‌همین‌ترتیب، تبلیغات جستجو و اخبار ازطریق Bing همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد زیرا درآمد این بخش تا 16 درصد افزایش یافته است که با انتظارات مطابقت دارد.

درآمد محصول سخت‌افزاری دیگر مایکروسافت، ایکس‌باکس، در این سه‌ماهه افزایش یافته است. درآمد این بخش اکنون 13 درصد درکنار کاهش 3 درصدی درآمد محتوا و خدمات Xbox افزایش یافته است. مایکروسافت می‌گوید که این امر به‌دلیل «کاهش محتوای اول شخص و سوم شخص، با ساعات تعامل کمتر و درآمدزایی بیشتر، به‌ویژه با رشد اشتراک‌های Xbox Game Pass جبران شده است». به‌طورکلی، درآمد بازی مایکروسافت به‌صورت سالیانه «کمی رشد» را تجربه می‌کند.

جالب اینجاست که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، فاش کرد که «نزدیک به نیمی از خریداران Xbox Series S در اکوسیستم ما جدید هستند.» این موضوع سرمایه‌گذاری مایکروسافت در ایکس‌باکس 299 دلاری را توجیه می‌کند.

درمجموع، این یک سه‌ماهه برجسته برای مایکروسافت قلمداد می‌شود که عمدتاً شاهد رشد دو رقمی در درآمد Azure ،LinkedIn ،Office 365 Commercial، محصولات مصرفی Office و Dynamics بوده است.

نظر شما درباره گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2023 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی