حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش ۹ درصدی فروش موبایل در بازار جهانی – چارک سوم سال ۲۰۲۲

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها

فروش بازار موبایل جهانی چند ماه است که خوب به نظر نمی رسد. این چیزی است که می توانیم از آخرین ارقام ثبت شده توسط شرکت تحقیقاتی Canalys بررسی کنیم. با این حال به نظر می رسد که همه شرکت ها با مشکل مواجه نیستند، یا بهتر بگویم اپل برای فروش گوشی های هوشمند خود مشکلی ندارد. آن هم در شرایطی که کاهش ۹ درصدی فروش موبایل در بازار جهانی برای چارک سوم سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

سقوط فروش بازار موبایل و صعود فروش اپل و سامسونگ

بر اساس جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی Canalys، فروش موبایل هوشمند در سه ماهه سوم در مقایسه با سال 2021 حدود 9 درصد کاهش داشته است. این بدترین سه ماهه بازار موبایل از سه ماهه سوم 2014 تا کنون است.

در نتیجه یک همه گیری ادامه دار کرونا، جنگ در اوکراین و تورم فزاینده گفته می‌شود که این روند کاهشی فروش موبایل در بازار جهانی ممکن است برای ۶ تا ۹ ماه دیگر ادامه یابد. به گفته Canalys کاربران برای خرید تجهیزات الکترونیکی اولویت پایین تری نسبت به مایحتاج روزانه خود قائل هستند که طبیعی هم هست.

کاهش ۹ درصدی فروش موبایل در بازار جهانی - چارک سوم ۲۰۲۲

کاهش ۹ درصدی فروش موبایل در بازار جهانی – چارک سوم ۲۰۲۲

البته باید بدانید که این کاهش برای همه برندها به یک اندازه نیست. مثلا سامسونگ با ۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته سهم ۲۲ درصدی از بازار را تصاحب کرده و همچنان رهبر بازار موبایل جهانی است.

این شرکت کره‌ای مشکلات بیشتری در بازار گران قیمت دارد. در حالی که در بازارهای پایین تا میان رده نتایج خوبی ثبت کرده است. شرایط فروش نه چندان جالب پرچمدارهای این شرکت ممکن است آن‌ها را ترغیب کند تا گلکسی S23 را زودتر از حد معمول عرضه کند.

اپل نیز توانست رشد مثبتی را ثبت کند. بهبود موقعیت اپل در بازار و رسیدن از سهم ۱۵ درصدی به سهم ۱۸ درصدی در طول رکود بازار یک عملکرد جذاب است. این در حالی است که شیائومی، OPPO و vivo به رویکرد محتاطانه خود برای توسعه خارج از کشور ادامه دادند. با توجه عدم موفقیت زیاد در بازار داخلی این برندها به ترتیب 14، 10 و 9 درصد از سهم بازار جهانی را کسب کردند.

سهم برندهای مختلف موبایل از فروش بازار جهانی - چارک سوم سال ۲۰۲۲

سهم برندهای مختلف موبایل از فروش بازار جهانی – چارک سوم سال ۲۰۲۲

اگرچه اپل در جایگاه دوم باقی مانده است، اما همانطور که گفتیم سهم بازار آن از 15 درصد به 18 درصد افزایش یافته است. شرکت کوپرتینویی تقاضای بالایی برای آیفون 14 خود، به ویژه مدل های پرو دارد.

به لطف استراتژی منمرکز بر روی گوشی‌های پرچمدار، این شرکت بسیار بهتر از رقبا می تواند در برابر اثرات بحران‌های مذکور مقاومت کند. به همین دلیل اپل، قوی ترین رشد بازار سه ماهه سوم را ثبت می کند. غول کالیفرنیایی نگران تقاضای نسبتا کم برای آیفون 14 و به خصوص 14 پلاس است.

شیائومی موفق شده سهم بازار خود را حفظ کند و 14 درصد از سهم بازار را داشته باشد.

در همین حال دیگر برندهای چینی یعنی Oppo (که شامل OnePlus است) و Vivo کاهش سهم بازار داشته و به ترتیب به 10٪ و 9٪ رسیده اند. مجموع فروش همه برندهای دیگر از 28 درصد به 27 درصد کاهش داشته است.

هر چند که بهبود کلی در آینده کوتاه مدت بازار موبایل دیده نمی شود اما فصل تعطیلات ممکن است امسال اهمیت بیشتری پیدا کند.

آمبر لیو، تحلیلگر Canalys گفت:

“بازار گوشی های هوشمند به شدت به تقاضای مصرف کنندگان واکنش نشان می دهد. فروشندگان به سرعت خود را با شرایط سخت تجاری وفق می دهند.”

در ادامه عنوان شد:

برای اکثر فروشندگان، اولویت اول کاهش خطر تولید بیش از حد (با توجه به تقاضای کم) است. اکثر این برندها ابتدای تابستان موجود انبار قابل توجهی داشتند اما به دلیل تبلیغات تهاجمی، فروش از اواخر تابستان به تدریج بهبود یافت.

لیو اضافه کرد:

استراتژی قیمت گذاری محصولات جدید حتی برای اپل با احتیاط طراحی شده است. این تصمیم برای جلوگیری از افت قابل توجه کاربرانی است که به افزایش قیمت بسیار حساس شده اند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که بازار موبایل در آینده به چه سمتی پیش برود و چه زمانی رشد مثبت قابل توجهی ثبت کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)